Monday, Mar 18, 2019

صفحه نخست » میوه و تره‌بار در آستانه نوروز گران شد

bazar.jpg• قیمت میوه و تره‌بار همچون سال‌های گذشته در آستانه نوروز افزایش پیدا کرده و فعالان بازار میوه معتقدند دلیل افزایش قیمت، صادرات بی‌رویه بوده است.

رویداد۲۴ ندا جعفری: هر سال در آستانه نوروز، تکاپوی خرید در بازار‌های مختلف ایجاد می‌شود و مردم به دنبال خرید اقلام مورد نیاز خود برای نوروز هستند. همین امر باعث می‌شود که برخی اقلام با افزایش قیمت مواجه شوند.

وزارت جهاد کشاورزی آذر هر سال به ذخیره‌سازی میوه شب عید می‌پردازد و امسال نیز اعلام کرده که آرامش نسبی از لحاظ فراوانی میوه بر بازار حاکم است. نکته‌ای که در این میان وجود دارد، این است که قیمت‌ها در بازار میوه فاصله بسیاری با نرخ قانونی و مصوب فروش میوه دارد و لزوم نظارت و بازرسی در این بازار بسیار احساس می‌شود.

اتحادیه میوه و تره بار معتقد است افزایش صادرات میوه به واسطه رشد نرخ دلار باعث رشد قیمت‌ها در بازار شده است. آنگونه که اعلام شده در ۹ ماهه سال گذشته صادرات محصولات میوه و تره‌بار با رشد ۵۴ درصدی همراه بوده است.

مجموع صادرات میوه و تره‌بار ۹۹۳ میلیون دلار برآورد شده که از لحاظ ارزشی ۵۴ درصد و از نظر وزنی ۱۸ درصد با مقایسه به مدت مشابه در سال گذشته رشد داشته است.

این افزایش در محصول سیب درختی ۲۳ درصد، در خیار ۳۱ درصد و در محصول هندوانه ۷.۵ درصد بوده است. صادرات بی‌رویه برخی میوه‌ها مانند سیب، پیامد‌های پر زیانی را به دنبال داشت. در روز‌های اخیر قیمت میوه‌ها نجومی شده، اما با افزایش بی‌سابقه قیمت میوه، میزان صادرات برخی اقلام مثل سیب هم رکورد تازه‌ای داشته است.

علیرضا متبحری عضو اتحادیه بارفروشان تهران در گفت‌وگو با رویداد۲۴ می‌گوید: واردات میوه‌های استوایی به واسطه افزایش بهای دلار کاهش پیدا کرده است و حتی قاچاق این میوه‌ها هم صرفه اقتصادی ندارد.

او می‌گوید: یکی از دلایل گرانی‌های اخیر میوه و فرنگی‌جات، صادرات بی رویه آن است و تا زمانی که صادرات میوه ممنوع نشود قیمت آن همچنان صعودی است.

متبحری ادامه می‌دهد: با توجه به کاهش ارزش پول این روز‌ها میزان خروج میوه از کشور افزایش یافته و اگر این رویه ادامه داشته باشد به زودی شاهد کمبود اقلام مختلف میوه و فرنگی‌جات خواهیم بود.

بر اساس این گزارش صادرات میوه و محصولات کشاورزی در هشت ماهه سال نود و هفت به ۴.۹ میلیارد دلار رسیده بود که ۵۶ درصد نسبت به مدت مشابه در سال نود و شش رشد داشت.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy