Tuesday, Mar 26, 2019

صفحه نخست » سنت علی خامنه‌ای؛ پیام نوروزی در مشهد به جای سلام نوروزی در تهران

ir_032618.jpgفرامرز داور - رادیو فردا

آیت‎الله «علی خامنه‎ای» تنها کسی است که در تاریخ ایران نزدیک به ۴۰ بار پیام نوروزی از تلویزیون فرستاده و از این بابت در تاریخ رهبران رکورددار است. او سال ۱۳۹۸ را سال «رونق تولید» نام‎گذاری کرده و یک روز پس از این نام‏گذاری، توضیح داده است که در صورت عمل به این شعار، بخش بزرگی از مشکلات اقتصادی ایران حل می‏شود.

به جز هشت سال ریاست جمهوری (۱۳۶۰ تا ۱۳۶۸)، آیت‌‏الله خامنه‌‏ای از سال ۱۳۶۹، یعنی در اولین نوروز پس از کسب مقام رهبری، اولین چهره‎ای است که در آغاز سال جدید بر صفحه تلویزیون ملی ایران ظاهر می‎شود. پیام‎های نوروزی رهبر و رییس جمهوری ایران ضبط شده‎اند و بلافاصله پس از تحویل سال نو، از رادیو و تلویزیون پخش می‏شوند. این پیام‎ها بر خلاف سخن‎رانی‎های او، لحنی آرام دارند و آیت‏الله خامنه‏ای با نگاه کردن به دوربین، مستقیما مردم را مخاطب قرار می‌دهد؛ موقعیتی که تا نوروز بعدی دیگر تکرار نمی‎شود. علی خامنه‏‌ای در پیام نوروزی کوتاه خود همانند دیگر سخن‎رانی‌هایش، یادداشتی در دست دارد و هر از گاهی با نگاه به آن، به حرف‏هایش ادامه می‌دهد.

پیام‏های نوروزی آیت‏الله خامنه‌‏ای در مقایسه با سخن‏رانی‏‌های متعدد او در سال، کوتاه و خلاصه و کم‏تراز ۱۵ دقیقه است. محتوای این پیام‏‌ها ساختاری کمابیش یکسان دارند؛ تبریک نوروزی با تاکید بر خانواده‎های کشته شدگان جنگ و آسیب دیدگان آن، سپس مروری اجمالی بر وقایع سال گذشته و البته تبریک به دیگر ملت‎‏هایی که نوروز را جشن می‎گیرند. این موارد در تمام پیام‏های نوروزی او مشترک هستند. اما از سال ۱۳۷۸نام‏گذاری بر سال‏ها را آغاز کرد.

اولین سالی که رهبر جمهوری اسلامی نام‎گذاری کرد، به مناسبت صدمین سالگرد تولد روح‎الله خمینی، به نام او بود. علی خامنه‎ای از نامیدن سال‎ها به اسم سال‌های چینی که نام حیوانات است، انتقاد کرده بود. او از نوروز آن سال تاکنون، ۲۱ بار پیاپی است که برای سال‌ها اسم گذاشته است. از این تعداد، نام چهار سال محتوایی مذهبی داشته‏، سه نام کمابیش ملی بوده و مابقی عنوانی اقتصادی داشته‌اند.

مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

علی خامنه‎ای از سال‎های ریاست جمهوری، نوروز را در زادگاهش، مشهد سپری می‏کند. در یکی از سخن‌رانی‌های خود بعد از گرفتن مقام رهبری، مشهد را «شهر محبوب و عزیز»، «شهر خاطره‌هاى بزرگ» و «شهر مردم صمیمی» خوانده بود. علاقه او به مشهد و اقامت نوروزی در آن چنان است که در نوروز بحرانی ۱۳۶۸ که آیت‎الله خمینی در هفته‎های پایانی حیات، در پی عزل جانشین خود، یعنی آیت‎الله «حسینعلی منتظری» بود، «اکبر هاشمی رفسنجانی»، چندین بار با وی در مشهد تماس گرفت که زودتر به تهران برگردد اما علی خامنه‌ای تا پایان نوروز در مشهد ماند و به تهران نیامد.

نوروز ۱۳۶۹ اولین عیدی بود که خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی شد و دیداری مشابه مراسم سلام نوروزی در دوره محمدرضا شاه پهلوی برگزار کرد. مقام‎های ارشد حکومت در روز اول فروردین به مقررهبری او رفتند و با وی دیدار کردند. علی خامنه‌ای در این دیدار به مقام‌های جمهوری اسلامی گفت در روزی که «دجال» به دست امام دوازده شیعیان به قتل برسد، آن روز نوروز است.

اولین سخن‎رانی او بعد از پیام نوروزی در سال‎های اول رهبری، اقامه نماز جمعه تهران بود؛ کاری که سال‎ها است حتی در دیگر مواقع سال هم با این که هنوز امام جمعه اصلی پایتخت است، انجام نمی‌دهد. پس از اقامه اولین نماز جمعه سال جدید، آیت‎الله خامنه‎ای در نیمه دوم فروردین عازم مشهد می‎شد و پس از تعطیلات نوروزی، در بارگاه امام هشتم شیعیان سخن‎رانی می کرد.

چهار سال بعد از شروع رهبری، این سخن‎رانی‎ها به هفته اول نوروز نزدیک شدند. حالا نزدیک به ۲۰ سال است که سنتی گذاشته و به طور پیاپی در روز اول فروردین، در یکی از صحن‌های حرم امام رضا سخن‌رانی مفصلی انجام می‌دهد که به طور زنده از تلویزیون حکومتی پخش می‌شود. مقام‌ها و مدیران حکومتی و فرماندهان نظامی در این سخن‌رانی حضور دارند و چنان تبلیغاتی پیرامون آن انجام می‌شود که «ابراهیم رییسی»، تولیت «آستان قدس رضوی» که به تازگی به ریاست قوه قضاییه هم منصوب شده، گفته است می‌خواهد پس از سخن‌رانی نوروز ۱۳۹۸ آیت‌الله خامنه‌ای در مشهد، سمت قدیمی خود را به جانشین‌اش واگذار کند تا خود برای آخرین بار میزبان سخن‌رانی نوروزی باشد. دعوت‌نامه حضور در این سخن‌رانی سرانجام به نام ابراهیم رییسی صادر شد.

مضمون سخن‌رانی‌های علی خامنه‌ای در روز اول نوروز، توضیح درباره دلیل نام‎گذاری سال، مطالباتش از دولت در سال جدید و بیش‎تر از همه، ابراز نگرانی درباره مسایل خارجی، به ویژه رویکرد انتقادی به کشورهای غربی و بالاتر از همه، ایالات متحده امریکا است.

در سخن‎رانی نوروزی سال ۱۳۸۸ بود که از نامه «باراک اوباما»، رییس جمهوری وقت امریکا به خودش برای مذاکره با ایران گفت و پیشنهاد او را برای بهبود روابط با عباراتی تلخ و سرد رد کرد. در این سال به پیام نوروزی اوباما واکنشی مستقیم نشان داد و دست پیش آمده اوباما برای دوستی را دست چدنی پوشیده با «دستکش مخملین امریکا خواند که کنایه از فریب‎کارانه بودن آن پیشنهاد داشت. درست چهار سال بعد، در همین سخن‌رانی نوروزی اعلام کرد که دیگر مخالفتی با مذاکره محدود با امریکا با هدف رفع تحریم‎ها ندارد و رای مردم را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، «حق‎الناس» خواند.

آیت‎الله خامنه‎ای پیش از این سخن‎رانی، مدت‌ها بود که مذاکره مستقیم ایران و امریکا به صورت پنهانی در عمان را رهبری می‌کرد و در شرایطی که زخم انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ هنوز باز بود، علامت‌هایی در این سخن‎رانی داد که نشانه عزم حکومت برای پرهیز از تقلب احتمالی در انتخابات پیش رو تفسیر شد و به انتخاب «حسن روحانی» انجامید.

سخن‎رانی در اولین روز سال نو در حرم امام هشتم، سنت آیت‎الله خامنه‎ای شده است تا هم فرصت کم پیام نوروزی را با سخن‎رانی طولانی یک ساعته جبران کند و هم سفر به زادگاهش و سخن‎رانی در مذهبی‎ترین شهر ایران را در ردیف تشریفات تثبیت شده دوران رهبری خود درآورد. عده زیادی از مقام‌های حکومتی، از اعضای دولت تا فرماندهان نظامی و مقام‌های مذهبی در این سخن‎رانی حضور دارند، گرچه رییس جمهوری عموما از غایبان آن است. این سخن‎رانی تا حد زیادی خط و مشی رهبر جمهوری اسلامی در سال جدید را نشان می‌دهد که دیگر مقام‌های حکومت باید آن را برنامه سال پیش رو قرار دهند و اگر کاملا هم قابل اجرا نیست، دست کم در کلام و ابراز نظراتشان تظاهر به پی‎گیری کنند.

جزییاتی از دید و بازدید احتمالی مقام‌های کشور با آیت‏الله خامنه‏ای در مشهد تا به حال منتشر نشده است اما برگزاری چنین مراسمی با توجه به اقامت نسبتا طولانی او در این شهر در ابتدای سال و حضور کثیری از مقام‌های دولتی و نظامی و حتی مراجع تقلید شیعه در مشهد، دور از انتظار نیست.

سخن‎رانی علی خامنه‎ای در روز اول سال در مشهد از معدود سخن‏رانی‎های او است که به طور زنده و نه ضبط شده، از تلویزیون ملی پخش می‌شود. برای همین مستندتر از دیگر سخن‌رانی‌های او در طول سال است که تپق‌ها و اشتباهات زبانی او تصحیح و گاه برخی از جملاتش تقطیع یا حتی حذف می‌شوند.

در یکی از سخن‎رانی‎های سال‎های اخیر، او به «وحید حقانیان»، از اعضای دفترش تشر زد که رفت و آمدش به جایگاه سخن‎رانی باعث شده است میکروفون جلوی دهان او مدام بلرزد و از او خواست که دیگر حرکت نکند. علی خامنه‌ای جمعیت بسیار زیاد داخل حرم را هم‏چون دیگر روحانیون منبری، با ذکر صلواتی آرام و فضا را برای سخن‎رانی خود مهیا می‎کند. سخن‎رانی روز اول عید او در مشهد، صحنه‎آرایی جزیی دارد و تنها نام انتخابی سال جدید را با حروف بزرگ کنار جایگاه سخن‏رانی قرار می‏دهند. این برخلاف پیام نوروزی او است که هر سال دکور و طراحی خاص خود را دارد.

در دکور محل ضبط پیام سال نو آیت‎الله خامنه‎ای، نشانه‎های نوروزی هم‎چون سفره هفت سین یا جزییاتی از آن وجود ندارد. عکسی از آیت‏الله خمینی از اجزای دایمی صحنه است. روزگاری رهبر روی زمین می‎نشست و پیام می‎داد. در سال‎های اخیر قطعه ترمه‎ای نشان داده می‌شود که هر سال رنگ آن فرق می‎کند همراه نشانه یا نوشته‎ای مذهبی که بنابر تقویم هجری قمری و مناسبت‎های آیینی شیعه، با سال قبل تفاوت دارد و البته پرچم جمهوری اسلامی ایران هم در صحنه است.

قرار دادن پرچم از کارهایی است که علی خامنه‎ای در سال‌های اول رهبری خود به آن بی اعتنا بود و هم‎چون چفیه‎ای که بر گردنش می‎اندازد، حاصل اواخر دهه ۱۳۷۰ خورشیدی، یعنی هم‎زمان با ریاست جمهوری «محمد خاتمی» است.

صحنه پردازی پیام‎های نوروزی خاتمی که در نهاد ریاست جمهوری یا دفتر رییس جمهوری در کاخ «سعدآباد» ضبط می‎شد، کاملا بهاری و با حال و هوا یا نشانه‎ای از جشن باستانی نوروز بود. رییس جمهوری در دکوری با گل‎های رنگارنگ، جزییاتی از سفره هفت سین و با چشم‎انداز سبز حیاط کاخ بر صفحه تلویزیون حاضر می‎شد که با فضای عبوس و اتاق محبوس محل ضبط پیام‌های نوروزی آیت‎الله خامنه‎ای آشکارا تفاوت داشت و پیامی از تازگی و طراوات می‎داد.

دکور پیام‎های نوروزی علی خامنه‏‌ای هم از آن سال‏ها کم کم تغییر کرد و با صحنه‎آرایی همراه شد که کماکان ادامه دارد اما هم‎چنان در فضایی بسته و به دور از نشانه‎های تحول زمین و فرارسیدن بهار و نوروز است.

هشت بار در زمان ریاست جمهوری از سال ۱۳۶۰ و ۲۹بار در دوره رهبری از سال ۱۳۶۹ ، علی خامنه‎ای در اولین لحظات سال نو و نوروز مردم ایران را مخاطب قرار داده و نزدیک به ۲۰ سال است که سنت خود را برای این پیام حفظ کرده است.

تشکیلاتی برای انتخاب نام سال وجود دارد و هزینه‏ کلانی هم برای تبلیغ این نام، از جمله نصب تابلو و پوستر در سطح شهرها در طول سال صرف می‏شود. «صابر اکبری جدی»، نماینده سابق نهاد نمایندگی آیت‏الله خامنه‏ای در امور دانشجویان خارج از کشور به وب سایت رهبری درباره نام‌گذاری این سال‎ها گفته بود هدف خامنه‎ای از این کار، طراحی یک «تمدن نوین اسلامی» است. این عبارات مشابه «تمدن بزرگ» محمدرضا پهلوی، آخرین شاه ایران است و چنان که پیش‎تر گفته شد، مراسم و سخن‎رانی‎های نوروزی مختص به خود آیت‎الله خامنه‎ای نیز با مراسم سلام نوروزی پیش از انقلاب در دربار شباهت دارد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy