Thursday, Apr 4, 2019

صفحه نخست » صلیب سرخ گزارشات مقامات ایران درباره عدم امکان ارسال کمک به سیل‌زدگان را رد کرد

Yurk.jpgرادیو فردا - طی ۲۴ ساعت گذشته خبری به نقل از پیتر مائورر، رئیس صلیب سرخ جهانی، در رسانه‌های ایران منتشر شد، مبنی بر اینکه تحریم‌های ایران، روند کمک‌رسانی به هلال احمر ایران را در جریان سیل اخیر با مشکل مواجه کرده است.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه و حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران هم با استناد به همین مطلب که در ایرنا منتشر شده بود، به انتقاد از این موضوع پرداختند.

روابط عمومی صلیب سرخ جهانی اما در گفت‌وگو با نیوشا بقراطی از رادیو فردا ادعاهای اخیر را تکذیب کرده است. آن‌گونه که صلیب سرخ جهانی به ما می‌گوید، رئیس این سازمان اشاره‌ای به تحریم‌های ایران نداشته و مانعی بر سر راه کمک این سازمان به هلال احمر نیز وجود ندارد.

ایگنیشس ایولِو-یورک* از روابط عمومی صلیب سرخ در ژنو:

گفته‌های پیتر مائورر در شورای امنیت سازمان ملل جنبه عمومی داشت و به کشور خاصی مربوط نبود. البته ما عمیقاً نگران تأثیراتی هستیم که تحریم‌های اقتصادی می‌تواند به صورت ناخواسته بر فعالیت‌های بشردوستانه داشته باشد. اما در این مورد خاص، صحبت‌های پیتر مائورر متوجه کشور خاصی نبود و به‌طور عمومی به عنوان توصیه به تمامی کشورها بیان شد.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز در توئیتی نوشت: «رئیس صلیب سرخ جهانی گفته است هلال احمر [ایران] به خاطر تحریم‌های غیرقانونی آمریکا قادر به دریافت پول نیست.» آیا این نقل قول دقیق است؟

برای من مشکل است که درباره این توئیت نظر بدهم. ولی در عین حال می‌توانم به شما بگویم که پیتر مائورر دقیقاً چه گفته است. آنچه او گفته، دقیقاً این است که «تحریم‌های سنگین و اقدامات ضدتروریستی برای فعالیت‌های بی‌طرفانه بشردوستانه مانع‌تراشی می‌کند.»

مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

پس اشاره مستقیم و خاصی به ایران نشد؟

به ایران و یا هیچ کشور دیگری اشاره مستقیمی نشده است.

حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران از آنچه جلوگیری از ورود کمک‌های خارجی به ایران برای کمک به سیل‌زدگان نامید انتقاد کرد و آن را جنایت خواند. آیا در جریان سیل اخیر شما با هیچ محدودیتی در زمینه ارسال و ارائه کمک‌های بشردوستانه به ایران مواجه بوده‌اید؟

برای من مشکل است که درباره تجربه سازمان‌های دیگر نظر بدهم. البته ما به عنوان یک ارگان مستقل، همیشه نگرانی‌هایی درباره عواقب انسانی تحریم‌های داریم. در موقعیت فعلی ایران، همدلی ما با مردمی است که سیل، زندگی آنها را تحت تأثیر قرار داده است. نمایندگی ما در ایران، حوادث را از نزدیک تحت نظر دارد و ما در همکاری نزدیک با هلال احمر ایران هستیم همکار اصلی ما در آن منطقه به شمار می‌رود. آنها با کمک کارکنان و داوطلبان مشغول یاری‌رسانی هستند. ما در صلیب سرخ جهانی آماده هستیم تا در صورت دریافت تقاضای کمک، راه‌های امدادرسانی به جامعه هلال احمر ایران را بررسی کنیم.

و فکر می‌کنید در مسیر چنین امدادرسانی، به خاطر تحریم‌ها با مشکلی مواجه شوید؟ تا به‌حال با مشکلاتی در این مورد مواجه شده‌اید؟

ما در این مرحله هیچ محدودیتی برای کمک به هلال احمر [ایران] به عنوان همکارمان نمی‌بینیم؛ که البته این بستگی دارد که چنین تقاضایی را از سوی آنها دریافت کنیم. در عین‌حال باید بگویم که در هنگام بروز چنین فجایع طبیعی، فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر بازیگر اصلی است و ما [سازمان صلیب سرخ جهانی] نقش کمکی داریم.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy