Wednesday, Apr 3, 2019

صفحه نخست » اپوزیسیون ترکیه: بازشماری آرای استانبول نتیجه را تغییر نداد

Imamoglu.jpgدویچه وله - نامزد بزرگترین حزب اپوزیسیون ترکیه می‌گوید بازشماری آرای استانبول تقریبأ تمام شده و نامزد حزب حاکم هنوز ۲۰هزار رأی از او کمتر دارد. اگر نتیجه انتخابات شوراها تأیید شود اپوزیسیون قلب تجاری و پایتخت ترکیه را دست می‌گیرد.

نتیجه اولیه انتخابات محلی شوراها در ترکیه حاکی از برتری اندک نامزدهای حزب جمهوری‌خواه خلق (CHP) بر حزب حاکم عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان در دو شهر بزرگ ترکیه، استانبول و آنکارا بود.

اکرم امام‌اوغلو، نامزد حزب جمهوری‌خواه خلق در شهر استانبول، حال می‌گوید بازشماری آرا در این شهر "تقریبأ تمام شده" و آرای او همچنان حدود ۲۰ هزار رأی بیشتر از آرای نامزد رقیب، بن‌علی ییلدیریم، از حزب حاکم عدالت و توسعه است.

در شمارش اولیه آرا تفاوت این دو نامزد در شهر ۲۵ میلیون نفری استانبول حدود ۲۵ هزار رأی بود.

حزب عدالت و توسعه (AKP) نتیجه انتخابات محلی شوراها در استانبول و آنکار را نپذیرفت و با شکایت به کمیسیون انتخابات، خواستار بازشماری آرا در تمام حوزه‌های رأی‌گیری این دو شهر شد. استانبول ۳۹ حوزه رأی‌گیری دارد. کمیسیون انتخابات شوراها روز چهارشنبه ۱۴ فروردین (۳ آوریل) با بازشماری آرای ۱۸ حوزه در استانبول موافقت کرد.

خبرگزاری رویترز نوشته است اکرم امام‌اوغلو، نامزد حزب جمهوری‌خواه خلق، پنج‌شنبه ۱۵ فروردین در جمع خبرنگاران گفته است که بازشماری آرا "در ۹ یا ۱۰ حوزه تمام شده" است. امام‌اوغلو از هیئت عالی انتخابات ترکیه خواسته به مقررات روند بازشماری آرا احترام بگذارند و تأکید کرده است: «نتیجه نهایی تغییر نخواهد کرد. بازشماری آرا وقت‌کشی است آن‌هم در حالیکه ما در انتظار آغاز هر چه سریعتر کار خود هستیم.»

مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

در حالی که نتیجه رسمی انتخابات هنوز اعلام نشده، رئیس‌ جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان، گفته است که ائتلاف او، "ائتلاف جمهور" متشکل از دو حزب عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی (MHP) اکثریت شوراهای شهر را در اختیار گرفته است.

حزب عدالت و توسعه مدعی شده است که به دلیل "بی‌نظمی در شمارش آرا" آرای نامزدهای اپوزیسیون در شمارش اولیه از نامزدهای "ائتلاف جمهور" اندکی بیشتر بوده است.

نتیجه رسمی انتخابات در آنکارا نیز هنوز روشن نیست. هیئت عالی انتخابات ترکیه با بازشماری ۱۱ حوزه انتخاباتی پایتخت موافقت کرده است. نتیجه نخست شمارش آرا در این شهر از برتری چهار درصدی آرای منصور یواش، نامزد حزب جمهوری خواه خلق، خبر می‌داد.

اگر نتیجه اولیه این انتخابات تایید شود اپوزیسیون ترکیه کنترل شهرداری آنکارا، پایتخت ترکیه، و استانبول، قلب تجاری این کشور را در اختیار خواهد گرفت. بودجه شهرداری استانبول حدود شش میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

از آن گذشته اردوغان که با حزب حاکم خود کنترل تقریبأ تمام رسانه‌های ترکیه را در اختیار دارد، در صورت شکست در آنکارا و استانبول نظارت بر برخی از فعالیت‌های محلی این دو شهر را از دست می‌دهد.

از آن گذشته خروج ترکیه از رکود اقتصادی هم بدون همکاری نزدیک اپوزیسیون با دولت آسان نخواهد بود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy