Saturday, Apr 6, 2019

صفحه نخست » رشد قیمت دلار در اولین روز جدی بازار ارز

sarafi_040719.jpgدنیای اقتصاد: دیروز قیمت دلار با تکیه بر متغیرهای بیرونی از سطح ۱۳ هزار و ۴۵۰ تومانی عبور کرد. در اولین روز کاری بازار ارز پس از تعطیلات نوروز، شاخص بازار ارز ۷۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به بهای ۱۳ هزار و ۴۷۰ تومان رسید. این درحالی بود که در ساعات ابتدایی روز بعضا دلار در میان برخی معامله‌گران با قیمت‌های بالای ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان نیز معامله شد. همسو با رشد قیمت اسکناس آبی آمریکایی، سکه تمام بهار آزادی نیز موفق به شکست کانال ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی شد.

در این میان، به گفته فعالان دو عامل بیرونی زمینه‌ساز رشد قیمت دلار در بازار داخلی شد. اولین عامل رشد نرخ حواله درهم و عبور مقطعی آن از مرز ۳ هزار و ۷۰۰ تومان بود. دیروز بعدازظهر برخی از معامله‌گران از بسته شدن قیمت حواله درهم روی عدد ۳ هزار و ۶۹۰ تومان خبر دادند. با این سطح از قیمت حواله درهم، ارزش دلار در بازار داخلی با توجه به نرخ برابری درهم به دلار در بازارهای جهانی می‌توانست بالای ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان باشد. به گفته برخی بازیگران باتجربه ارزی، معامله‌گران داخلی در همان ساعات ابتدایی روز با رصد نرخ حواله درهم، تخمینی از قیمت دلار در بازار داخلی به دست می‌آورند و بعضا براساس آن موقعیت خرید یا فروش خود را تنظیم می‌کنند. به‌عنوان مثال، دیروز ارزش حواله درهم خیلی زود در همان ابتدای روز به ۳ هزار و ۷۰۰ تومان رسید.

dollar.jpgمعافیت‌های نفتی تمدید نشود، قیمت دلار رکورد می‌زند

شبکه بیان - بازار ارز با ابهام بی‌سابقه‌ای مواجه شده و حتی حرفه‌ای‌ترین فعالان این عرصه و نوسان‌گیرها هم نمی‌توانند تحلیل و پیش‌بینی‌های نزدیک به واقعیت را ارائه کنند.

به گزارش «شبکه رسانه‌ای بیان» بازار ارز، سال 1398 را با روند صعودی آغاز کرده و به نظر می‌رسد انتظارات تورمی قرار است اثر عمیقی بر نرخ ارزهای معتبر همچون دلار بگذارد. تا ساعت 15 روز یکشنبه، 18 فروردین هر دلار آمریکا به قیمت 13600 تا 13700 تومان معامله می‌شود و هر یورو نیز 15400 تومان قیمت خورده است.

اگرچه پیش‌بینی نرخ ارزهای خارجی در کوتاه‌مدت دشوار است، بسیاری از تحلیلگران اقتصادی پیش‌بینی کرده‌اند که بازار ارز بر اثر مسائل داخلی و خارجی طی سال 1398 بازهم هرج‌ومرج و تلاطم‌های سال گذشته را تجربه خواهد کرد.

بااین‌حال، عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی گفته است «بانک مرکزی و دولت با برنامه‌ریزی‌های لازم از تلاطم و نوسان در بازار ارز ممانعت خواهد کرد.»

او همچنین ادعا کرده است که «دشمنان در سال جاری نیز همچون سال گذشته به منظور دستیابی به اهداف خود در بازار ارز و پول تمرکز کرده‌اند.»

همتی که عادت کرده است سوءمدیریت، فساد و خطا در سیاست‌گذاری‌های پولی رژیم را انکار کند و دلیل نابسامانی بازار ارز ایران را «توطئه دشمنان» بداند، توضیحی درباره اثر نقدینگی، زیاده‌خواهی پتروشیمی‌ها و نقش دولت در نابسامانی بازار ارز نداده است.

به‌هرروی، بستر تلاطم و هرج‌ومرج در بازار ارز بار دیگر مهیا شده و فعالان اقتصادی انتظار دارند سال 98 اتفاقات سال گذشته تکرار شوند. بازار ارز به‌ ویژه منتظر موضع دولت آمریکا در برابر تحریم صادرات نفت جمهوری اسلامی است.

تردیدی وجود ندارد که اگر آمریکا 12 اردیبهشت معافیت از تحریم خرید نفت ایران را برای هشت کشور از جمله هند و چین تمدید نکند، بازار ارز، سکه و خودرو دچار شوکی قوی خواهند شد و در این میان قیمت دلار رکوردهای بی‌سابقه‌ای را به جا خواهد گذاشت.

برایان هوک، رئیس گروه اقدام ایران در آخرین مصاحبه خود با شبکه «الغد» تأکید کرده است که «معافیت‌های تحریمی اعمال‌شده در ماه می آینده، تمام خواهند شد و آمریکا هیچ استثنای دیگری در این خصوص قائل نمی‌شود.»

به گفته این مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا، این معافیت‌ها صرفاً برای جلوگیری از افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی بوده و اکنون با توجه به اوضاع مساعد بازار نفت، فرصت «به صفر رساندن» صادرات نفت رژیم ایران فراهم‌ شده است.

علاوه بر قطع صادرات نفت جمهوری اسلامی، حجم تجارت غیرنفتی ایران نیز در یک روند نزولی گرفتار شده و این مسئله طبعاً بر درآمدهای ارزی ایران اثر منفی خواهد گذاشت.

بنابراین، در یک جمع‌بندی می‌توان گفت بازار ارز بر اثر حجم بالای نقدینگی، تحریم‌های نفتی و غیرنفتی، انتظارات تورمی در داخل کشور، رشد منفی اقتصادی و البته ادامه خطاهای بانک مرکزی، سال بدی را تجربه خواهد. این مسئله علاوه بر اینکه قدرت خرید خانوارها را بازهم کاهش می‌دهد، موجب افت فعالیت‌های تولیدی و عمیق‌تر شدن رکود می‌شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy