Thursday, Apr 11, 2019

صفحه نخست » حکومت عمر البشیر در سودان با کودتای ارتش سقوط کرد

sudan.jpgیورونیوز - پس از استعفای رئیس جمهوری سودان زیر فشار ارتش، حکومت این کشور سقوط کرد.

احمد عوض بن عوف، وزیر دفاع سودان حوالی ظهر پنج‌شنبه ۲۲ فروردین به وقت محلی با اعلام سقوط حکومت عمر البشیر گفت که ارتش از او «در مکانی امن» محافظت می‌کند. او با خواندن بیانیه‌ای در تلویزیون دولتی سودان همچنین گفت که یک شورای نظامی در یک دوره گذار دو ساله عهده دار مدیریت کشور خواهد بود و در پایان این دوره انتخابات برگزار خواهد شد.

این خبر را پیشتر منابعی از درون دولت سودان و نیز یکی از وزرای کابینه البشیر تأیید کرده بودند. این منابع گفته بودند که رایزنی‌هایی برای تشکیل «شورای انتقالی» در جریان است.

عادل محجوب حسین، وزیر اقتصاد سودان با اعلام این خبر به شبکه تلویزیونی الحدث دوبی گفته بود: «رایزنی‌هایی در جریان است تا با تشکیل یک شورای نظامی تکلیف قدرت پس از استعفای بشیر معلوم شود.»

رسانه‌های محلی سودان نیز به نقل از مقام‌های سازمان اطلاعات و امنیت این کشور گزارش داده‌اند که تمامی زندانیان سیاسی در سراسر کشور آزاد شده‌اند.

رادیو و تلویزیون سودان پیش از این اعلام کرده بود که نیروهای مسلح به زودی بیانیه مهمی صادر خواهند کرد. به دنبال اعلام این خبر، شمار زیادی از مردم در برابر مقر ریاست جمهوری تجمع کرده‌ و منتظر اعلام این بیانیه بودند.

مطالب بیشتر در سایت یورونیوز

گزارش‌ها و اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی است نظامیان سودان در نقاط کلیدی خارطوم، پایتخت، مستقر و وارد ساختمان رادیو و تلویزیون شده‌اند و کاخ ریاست جمهوری را به محاصره در آورده‌اند.

بر اساس آخرین گزارش رسیده از خارطوم هزاران نفری که به خیابان‌های پایتخت سرازیر شده‌اند شعار سر می‌دهند: «سقوط کرد، ما پیروز شدیم».

اعتراضات در سودان از ۱۹ دسامبر آغاز شد. معترضان خواهان برکناری عمر البشیر، رئیس جمهوری این کشور هستند. آقای البشیر سال ۱۹۸۹ و با کودتای نظامی روی کار آمد و حدود ۳۰ سال است که قدرت را در سودان در دست دارد.

544554.jpg

سفر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، به خارطوم برای ابراز حمایت رهبران ایران از عمر البشیر. ۶ مارس۲۰۰۹

***

تصویر بالا از آرشیو خبر: روز ۴ مارس ۲۰۰۹ دادگاه کیفری بین‌المللی مستقر در لاهه، حکم بازداشت عمر البشیر را در رابطه با مناقشه دارفور و به اتهام جنایت علیه بشریت و نیز ارتکاب جنایات جنگی صادر کرد. دو روز پس از آن، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، برای حمایت از عمر البشیر وارد سودان شد. رئیس مجلس شورای اسلامی در بدو ورود خود به فرودگاه خارطوم، «حمایت همه‌جانبه ایران از سودان» به عنوان یک کشور «دوست و برادر» را اعلام کرد. او صدور حکم بازداشت عمر البشیر را «ماجراجویی اخیر آمریکا» و یک «صف‌بندی ناحق» نهادهای بین‌المللی علیه سودان نامید. با وجود این اعلام حمایت، عمر البشیر پس از چندی از ایران فاصله گرفت و به صف عربستان سعودی پیوست و حتی برای مهار نفوذ ایران در یمن سربازانی را نیز به یاری ائتلاف عربستان به یمن فرستاد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy