Wednesday, Apr 17, 2019

صفحه نخست » محمدرضا نقدی؛ ارتقا پس از شکنجه شهرداران

sardar_041719.jpgاحسان مهرابی - ایران وایر

«محمدرضا نقدی» جزو گروهی از سرداران سپاه پاسداران است که در دوره جنگ ایران و عراق چندان شناخته شده نبود اما در دوره رهبری آیت‎الله «علی خامنه‏ ای» به دلیل اقداماتش علیه منتقدان رهبر جمهوری اسلامی، جزو فرماندهان اصلی این نهاد شده و حتی فردی چون «علی فضلی» با سوابق طولانی خود در دوره جنگ، مدتی زیردست او کار کرده است.

او تحت حمایت علی خامنه ‏ای است تا جایی که حکم زندانش به دلیل شکنجه شهرداران اجرا نشد و می ‏تواند تندترین اتهام‏ ها را درباره چهره های سیاسی مطرح کند؛ از پول گرفتن «محمد خاتمی» از عربستان سعودی تا حملات شدید به دولت «حسن روحانی».

معاونت اطلاعات قرارگاه «حمزه سیدالشهدا»، فرماندهی لشكر «بدر»، ریاست سازمان حفاظت اطلاعات ناجا، معاون آماد و پشتیبانی و تحقیقات صنعتی ستاد کل نیروهای مسلح، ریاست ستاد مركزی مبارزه با قاچاق كالا و ارز، ریاست شورای اجرایی همکاری دانشگاه‌ها و نیروهای مسلح و ریاست سازمان بسیج مستضعفین از جمله فعالیت‌هایی است كه محمدرضا نقدی در كارنامه خود دارد. او اكنون معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

محل تولد نقدی

می‌گویند در شهر نجف به‌دنیا آمده اما خودش گفته که پدرش اهل یزد بوده ولی مدتی در کربلا و کاظمین زندگی کرده است:«بعد از چند سالی كه آن جا كار و زندگی می‌كردند و دو سه تا خواهر و برادرم آن‎جا به دنیا ‌آمدند، می‌بینند كه رفتار سیستم آن‏جا با ایرانی‌ها بد و تحقیرآمیز است، آن‏جا را تحمل نمی‌كنند و سال ۱۳۳۸به ایران می‌آیند. دیگر به یزد نمی‌روند، به تهران می‌آیند. بنده اولین فرزندی هستم كه این‎جا به دنیا آمدم؛ سال ۱۳۴۰، در تهران، در خیابان "وحدت اسلامی". پدرم چون به آن جا علاقه داشتند و برای این كه رفت و آمد راحت باشد، بقیه بچه‌ها كه ایران به‌دنیا آمدند، شناسنامه را از كنسول‌گری ایران در كربلا گرفتند. البته من اعتقادی به این مرزها ندارم. همه ما انسانیم.»

مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

فعالیت در اطلاعات سپاه و کردستان

نقدی گفته که در زمان انقلاب، دانشجوی «دانشگاه گیلان» بوده و در تاسیس انجمن اسلامی و مقابله با «جریان‌های كمونیستی» نقش داشته است. سپس به سمت فرمانده اطلاعات سپاه گیلان منصوب شده و تا سال ۱۳۶۰ در این سمت مانده است.

چنان‎چه خودش می‌گوید، از سال ۱۳۶۰ به تهران و سپس به غرب كشور رفته و مسوول اداره اطلاعات منطقه هفت سپاه شده كه چهار استان همدان، ایلام،‌ كردستان و كرمانشاه را شامل می‌شده است. بعد از مدتی مسوول اطلاعات قرارگاه «حمزه سیدالشهدا» شد که استان‌های غربی را زیر نظر داشت.

می‎گوید در کردستان برنامه «تائبین» را در واحد اطلاعات سپاه اجرا كرد؛ برنامه‎ای برای «توبه» دادن اعضای گروه‎های مسلح مخالف و پیوستن آن‎ها به حکومت.

مخالفت با تشكیل وزارت اطلاعات

پیش از تشکیل وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه پاسداران، اطلاعات نخست وزیری و اطلاعات ارتش نهادهای اطلاعاتی ایران بودند. نقدی گفته که مخالف تشکیل وزارت اطلاعات بوده چرا که این وزارت‌خانه زیر نظر دولت است و چون دولت‌ها صبغه‌های سیاسی و جناحی دارند، نمی‌تواند امنیت ملی را به آن گره زد.

او ‌گفته بود به همین دلیل به وزارت اطلاعات نمی‎رود و فرمانده جنگ‌های نامنظم شمال غرب كشور می‎شود.

نقدی به دنبال عملیات «کربلا۵» و کشته شدن «اسماعیل دقایقی»، فرمانده لشکر بدر می شود؛ لشکری که از عراقی‌های مقیم ایران تشکیل شده بود.

پس از جنگ، فرمانده «دانشکده امام‎علی» سپاه شد. او گفته با شروع جنگ بوسنی، به این منطقه رفته اما پس از مدت کوتاهی به تهران فراخوانده شده است تا فرمانده اطلاعات نیروی انتظامی شود.

نقدی در این باره توضیح داده است که «رضا سیف‌اللهی»، فرمانده نیروی انتظامی او را از اطلاعات سپاه پاسداران می‌شناخته و به این دلیل، «عبدالله نوری»، وزیر وقت کشور او را برای این سمت به آیت‌الله خامنه‎ای پیشنهاد کرده است.
نقدی گفته که پیش از آن با نام «شمس» شناخته می‌شد که نام مستعارش در اطلاعات سپاه و کردستان بوده است.

براساس برخی گزارش‌ها، مدتی نیز معاون اطلاعات نیروی «قدس» بوده اما این بخش از سابقه‌اش در روایت‌هایی كه از سوی خودش یا خبرگزاری‌هایی هم‌چون «فارس» ارایه می‌شود، حذف شده ‌است.

شکنجه شهرداران و کتک زدن نوری و مهاجرانی

دستگیری شهرداران مناطق در دوره مدیریت «غلامحسین کرباسچی» بر شهر تهران مهم‌ترین اقدام نقدی در دوره فرماندهی اطلاعات نیروی انتظامی بود. خودش درباره این دوران می‌گوید: «من علاقه نداشتم به حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی بروم. منتها مسوولانی كه من را توجیه كردند، گفتند تو می‌خواهی بروی با صرب‌ها بجنگی، این جا دارند پدر ممكلت را درمی‎آورند. به هرحال، گروه نوكیسه‌ای ظهور و ورود كرده ‌بود.»

شهردارانی که دراین پرونده بازداشت شده بودند، با حضور در جلسه «مجمع روحانیون مبارز» اعلام کردند که به شدت شکنجه شده‎اند. آن‎ها گفتند که تهدید شده‎اند اگر اتفاقات رخ داده در دوره بازداشت را نقل کنند، کشته خواهند شد.

درنهایت، پس از گزارش‌های هیات منتخب محمدخاتمی، رییس جمهوری وقت و پی‎گیری مجلس، نقدی به دلیل این اقدامات، به هشت ماه زندان محکوم شد. غلامحسین کرباسچی اما بعد گفت نه تنها این حکم نقدی اجرا نشده بلکه چند سال بعد با حکم رهبر جمهوری اسلامی به فرماندهی بسیج منصوب شده است. ولی محمدرضا نقدی گفته که این حکم در دادگاه تجدید نظر لغو شده است.

نقدی دست داشتن در سركوب‌های كوی «دانشگاه تهران» در تیرماه ۱۳۷۸ را نیز تکذیب کرده و گفته است:«تصور نمی‌كردم كه مساله این قدر بالا بگیرد. بعدش كه این‌ها خیابان‌ها را شلوغ كردند، آمدم كمك كردم. منتها در ماجرای كوی دانشگاه و شب بعدش نبودم.»

پس از کتک زدن عبدالله نوری و «عطاء الله مهاجرانی»، وزرای کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سيدمحمد خاتمی در سال ۱۳۷۷، بعد از نماز جمعه از سوی نيروهای افراطی منتسب به گروه‏های خاص، «محمود علیزاده طباطبایی»، وکیل دادگستری اعلام کرد که خود شاهد بوده نقدی این حمله را هدایت می‌کرده است. روزنامه «زن» نیز گزارش مشابهی را منتشر کرد. نقدی اما این گزارش ها را تکذیب می‎کند.

از پدافند غیرعامل تا قاچاق كالا

نقدی در سال ۱۳۸۲ به ریاست ستاد پدافند غیرعامل منصوب شد. او در دولت «محمود احمدی‌نژاد» ریاست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز را برعهده گرفت اما در سال ۱۳۸۶ استفعا داد.

مدتی پس از آن، خبرگزاری فارس در گزارشی اعلام کرد یکی از اصلی‌ترین دلایل استعفای محمدرضا نقدی، نحوه برخورد ضعیف قوه قضاییه با پرونده‌های قاچاق، به ویژه پرونده بزرگ‎ترین بدهکار سیستم بانکی (حمید باقری درمنی) عنوان شده است.

محمدرضا نقدی از سرسخت‌ترین مخالفان معترضان به انتخابات سال ۱۳۸۸ است. او تا آن جا پیش رفته كه خواستار باطل شدن شناسنامه ایرانی رهبران معترضان شده است.

نقدی هم‌چنین مدعی شده که محمد خاتمی در سفر خود به عربستان سعودی در سال ۱۳۸۸، از پادشاه عربستان پول دریافت کرده است. خاتمی به دلیل این ادعا از نقدی شکایت کرده اما هنوز دادگاه این شکایت برگزار نشده است.

نقدی درسال ۱۳۸۸ ریاست سازمان بسیج را برعهده گرفت. در این دوره، برخورد بسیج با مخالفان حکومت و اقداماتی از جمله تشکیلات «جنگ نرم» گسترده‌تر شد. او هم‎چنین سفرهای مختلفی به استان‎های کشور برای توسعه تشکیلات بسیج داشت.

محمدرضا نقدی ۱۷ آذرماه ۱۳۹۵ با حكم علی خامنه‎ای، به سمت معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران منصوب شد كه تاكنون عهده‌دار این سمت است.

نقدی به اظهار نظرهای عجیب و غریبش نیز مشهور است، اظهاراتی چون «حرام‌زاده» بودن بیش از ۴۰ درصد مردم امریکا!

او در مردادماه سال ۱۳۹۵ گفته بود: «دشمن در بسیاری از مواقع واژه‌سازی می‌کند و رسانه‌های ما نیز بدون تحقیق و بررسی، از همان واژه‌ها استفاده می‌کنند. اما باید در نظر داشت این واژه‌ها بار معنایی دارند که به نفع دشمن است؛ به عنوان مثال، به روسپی‌هایی که حجاب خود را برمی‌دارند، می‌گویند مخالف حجاب اجباری و رسانه‌های ما نیز از همان استفاده می‌کنند. این در صورتی است که این واژه‌ها حساب شده هستند.»

با وجود این اظهار نظرها و اقدامات اما نقدی هم‎چنان جایگاه خاص خود را در نزد رهبر جمهوری اسلامی دارد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy