Sunday, Apr 21, 2019

صفحه نخست » استفاده اسرائیل از موشک تازه حریف اس۳۰۰ روسی علیه اهداف ایرانی در سوریه

isrmissile_042118.jpgرادیو فردا - هشت روز بعد از حملات هوایی علیه مجتمع دولتی تولید موشکی «مصیاف» در استان حما در سوریه که در ردیف حملات دامنه‌دار اسرائیل علیه «اهداف ایرانی» توصیف شد، رسانه‌های اسرائیل خبر داده‌اند که کشورشان در این تهاجم از موشک‌های تازه‌ای استفاده کرده‌است.

بنا بر گزارش‌ها، این موشک‌های تازه مافوق صوت است و «حتی اگر سامانه پدافند هوایی روسی اس۳۰۰ فعال شود، این موشک‌ها را شکار نخواهد کرد.»

ارتش سوریه با تأیید حمله سنگین هوایی در بامداد شنبه ۲۴ فروردین که آن را به اسرائیل نسبت داد، اعلام کرده بود که به ساختمان‌های هدف قرار گرفته خساراتی وارد شده و دو تن کشته و ۱۵ تن زخمی شده‌اند.

منابع اپوزیسیون سوری هفته گذشته ادعا کردند که در آن حمله، شماری از نیروهای سپاه پاسداران کشته شدند.

پیش از آن دیدبان حقوق بشر سوریه کشته شدن افرادی «مرتبط با ایران» در سوریه را تأیید کرده بود، اما ایران یا سوریه در خصوص تلفات وارده به نیروهای ایرانی در این حمله سکوت کرده‌اند.

سه روز پس از آن حمله، شرکت ماهواره‌ای اسرائیلی ایمج‌ست تصاویری از ویرانی‌های گسترده در کارخانه‌های توسعه موشکی «مصیاف» را منتشر کرد.

در همین حال، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و وزیر دفاع اسرائیل، در سخنانی غیر مستقیم، ارتباط کشورش با حمله یادشده را تأیید کرد.

وی در جشن پیروزی حزب لیکود در انتخابات اخیر اسرائیل و در آستانه عید پسح گفت، ما هر لحظه که خطری را تشخیص دهیم به آن حمله می‌کنیم همان‌گونه که همین روزها در بخش شمالی (اشاره به سوریه) اقدام کردیم.

مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

اسرائیل مدعی است، حضور نظامی ایران در سوریه «یک خطر» برای این کشور است و به هر قیمتی با آن مقابله خواهد کرد. مقام‌های اسرائیلی گفته‌اند در سال‌های اخیر «صدها بار» به «اهداف ایرانی در سوریه» حمله کرده‌اند.

به گزارش جروزالم پست و تایمز اسرائیل، موشک‌های تازه‌تولید اسرائیلی که در حمله ۲۴ فروردین به کار رفته‌اند، با نام رمپج مافوق صوت هستند و حتی اگر سوریه نیز به مرحله فعال کردن سامانه دفاع روسی اس۳۰۰ برسد، باز هم موفق به شناسایی و شکار کردن این نوع موشک اسرائیلی نخواهد شد.

روسیه که سال‌ها با ملاحظهٔ درخواست اسرائیل، از تحویل سامانه اس۳۰۰ به سوریه خودداری می‌کرد، پاییز ۱۳۹۷ در پی سرنگونی هواپیمای نظامی‌اش در لاذقیه سوریه، این سامانه‌ها را به دمشق تحویل داد.

روسیه تأکید کرد که یکی از جنگنده‌های اسرائیل شهریور سال گذشته در جریان حمله به اهدافی در نزدیکی لاذقیه، خود را در پشت یک هواپیمای پهن‌پیکر روسی «پنهان کرد» که در نتیجه آن، موشک سامانه اس۲۰۰ روسی به هواپیمای روس برخورد کرد و با سقوط آن، هر ۱۵ خدمه نظامی روس کشته شدند.

هر چند اسرائیل مستندات روسیه را قاطعانه رد کرد اما به دستور ولادیمیر پوتین، مسکو سرانجام سامانه‌های اس۳۰۰ را به سوریه منتقل کرد.

با وجود آن‌که بیش از ۶ ماه از استقرار اس۳۰۰ در سوریه می‌گذرد، هنوز این کشور از آن در جریان حملات اسرائیلی علیه «اهداف ایرانی و هم‌پیمانان ایران در سوریه» استفاده نکرده‌است؛ ظاهراً در دلیل آن، گفته شده که نظامیان سوری به دوره آموزش طولانی‌تری برای فعال کردن این سامانه نیاز دارند.

در برخی از گزارش‌های تأییدنشده رسانه‌ای در خاورمیانه نیز ادعا شده که ایران از مدت‌ها پیش دارای سامانه‌های اس۳۰۰ است و آن را از جمله در اطراف تأسیسات هسته‌ای خود مستقر کرده و برای آموزش سریع‌تر نظامیان سوریه دخالت کرده‌است؛ این ادعا هرگز تأیید نشده‌است.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، که زمستان گذشته از سوریه دیدار رسمی کرد، در بازگشت به تهران گفت در جریان حملات اسرائیل در سوریه، این سامانه‌ها فعال نمی‌شود.

حال به نوشته رسانه‌های اسرائیل، سوریه حتی دیگر در صورت بهره‌برداری از سامانه‌های اس۳۰۰ نمی‌تواند با موشک‌های جدید اسرائیلی رویارویی کند.

به نوشته جروزالم پست، موشک فراصوتی و هوا به زمین رمپج با ویژگی ۷۰/۴ متر طول، وزن ۵۷۰ کیلوگرم، با برد ۱۵۰ کیلومتر و بیشتر و دارای سیستم هدایت‌شونده، در هر وضعیت آب و هوایی، و همچنین چه در شب و چه در روز، می‌تواند از جنگنده‌های آمریکایی اف ۱۵، اف ۱۶ و اف ۳۵ که در اختیار نیروی هوایی اسرائیل است، شلیک شود.

صنایع نظامی و نیز صنایع هوایی، که دو مجتمع جداگانه اسرائیلی هستند، در طراحی و ساخت این موشک، با یکدیگر همکاری کرده‌اند.

موشک تازه‌تولید که ظاهراً مقامات اسرائیلی تابستان گذشته به موفقیت نهایی آن اطمینان یافتند و آن را در اختیار نیروی هوایی کشورشان گذاشتند، از این ویژگی مهم برخوردار است که اهداف مورد حمایت پدافندهای هوایی پیشرفته را نیز هدف قرار می‌دهد زیرا سامانه‌های دفاع هوایی مختلف را «فریب» می‌دهد.

یکی از ویژگی‌های مهم دیگر این موشک این است که دو کلاهک دارد که یکی پس از دیگری منفجر می‌شود تا تخریب و انهدام هدف را تضمین کند؛ ظاهراً در نتیجه کاربرد این موشک جدید بوده که در حمله اخیر منتسب به اسرائیل در سوریه، ویرانی عظیمی در کارخانجات صنایع موشکی «مصیاف»، بر اساس تصاویر ماهواره‌ای، به بار آمده‌است.

گفته می‌شود «رمپج» برای درهم‌کوفتن پناهگاه‌های مستحکم زیرزمینی نیز کارایی بالایی دارد؛ این احتمال می‌تواند مطرح باشد که اسرائیل از آن برای حملات آتی علیه رهبران گروه‌های دشمن خود که ظاهراً تاکنون در استحکامات نظامی زیرزمینی از دسترس اسرائیل در امان مانده‌اند، استفاده کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy