Sunday, Apr 21, 2019

صفحه نخست » عربستان سعودی آمادگی خود را برای جبران کمبود نفت ایران در بازار جهانی اعلام کرد

naft_saudi.jpg العربیه - سعودی دوشنبه ۲۲ آوریل اعلام کرد که آمادگی افزایش تولید نفت به منظور جبران کمبود احتمالی ناشی از پایان معافیت‌های آمریکا از تحریم‌های نفتی ایران را دارد؛ اما این افزایش تولید پیش از اثرگذاری تصمیم آمریکا بر بازار نخواهد بود.

روز دوشنبه قیمت نفت خام شاهد جهش بود. دلیل این رویداد، انتشار گزارش‌هایی درباره عزم ایالات متحده برای پایان دادن به معافیت‌ها و ملزم کردن تمام کشورها به توقف خرید نفت از عراق است.

قیمت نفت خام برنت شمال برای قراردادهای آینده به نسبت ۳،۳ درصد افزایش یافت و هر بشکه، ۷۴،۳۱ دلار فروخته شد. این بالاترین قیمت از اول نوامبر است. البته در ساعت‌های بعد کمی از این قیمت کاسته و هر بشکه نفت خام برنت ۷۳،۶۳ دلار فروخته شد.

قیمت نفت خام غرب تگزاس هم شاهد افزایشی ۲،۹ درصدی بود و در قراردادهای آینده، هر بشکه نفت ۶۵. ۸۷ دلار فروخته شد. این بالاترین نرخ از ۳۱ اکتبر گذشته است.

روزنامه «واشینگتن پست» در شماره یکشنبه ۲۱ آوریل نوشت که ایالات متحده آماده می‌شود تا روز دوشنبه اعلام کند همه کشورها باید واردات نفت از ایران را متوقف کنند، در غیر این صورت در معرض تحریم قرار خواهند گرفت.

ماه نوامبر ۲۰۱۸، آمریکا بسته دوم تحریم‌ها علیه ایران را از سر گرفت که شامل تحریم نفت هم می‌شود. این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا به صورت یک‌جانبه‌، خروج از توافق هسته‌ای منعقد شده در سال ۲۰۱۵ را اعلام کرد.

این توافق میان ایران و گروه ۱+۵ متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شده بود. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

مطالب بیشتر در سایت العربیه

اما ترامپ این توافق را «بدترین توافق» می‌داند. دولت کنونی آمریکا بر تهران به منظور محدود کردن برنامه‌های هسته‌ای و موشکی‌اش و تغییر سیاست‌های منطقه‌ای فشار می‌آورد.

در کنار تحریم‌ها، آمریکا معافیت‌هایی شش ماهه به هشت کشور به منظور ادامه خرید نفت از ایران به مدت ۶ ماه ارائه داد. این کشورها عبارتند از چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، تایوان، ترکیه، ایتالیا و یونان.

جاش روجین نویسنده روزنامه «واشینگتن پست» به نقل از دو مسئول در وزارت امور خارجه که نامشان را فاش نکرده است، نوشت مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه اعلام خواهد «از روز دوم ماه مه، وزارت امور خارجه، هیچ استثنایی به هیچ کشوری که در حال حاضر نفت و فراورده‌های نفتی از ایران می‌خرد، نخواهد داد».

خبرگزاری رویترز هم که این گزارش را مخابره کرده، نوشته است نتوانسته به اظهار نظری از مسئولان وزارت امور خارجه آمریکا در این باره دست یابد.

فرانک فانون معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور انرژی چهارشنبه بار دیگر تاکید کرد که «هدف ما، متوقف کردن کامل صادرات (انرژی) ایران در سریع‌ترین زمان ممکن است».

این در حالی است که برخی کشورها برای ادامه استثنا از تحریم‌های آمریکا، در حال رایزنی هستند.

ابراهیم کالن سخنوی ریاست‌جمهوری امریکا سه‌شنبه هفته پیش گفت که کشورش انتظار دارد ایالات متحده با تمدید استثنای داده شده به آنکارا، بتواند به خرید نفت ایران بدون نقض تحریم‌ها ادامه دهد.

عراق دیگر کشوری است که برای ادامه خرید انرژی از ایران رایزنی می‌کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy