Tuesday, Apr 23, 2019

صفحه نخست » تغییر مسیر قیمت دلار بعد از خبر تمدید نشدن معافیت برای خرید نفت ایران

dollar_042219.jpgیورونیوز - در پی انتشار خبر لغو معافیت هشت کشور از شمول تحریم خرید نفت ایران توسط آمریکا، نرخ دلار در بازار آزاد تهران بار دیگر به مرز ۱۴ هزار تومان رسید و قیمت جهانی طلا نیز ۴ دلار افزایش یافت.

در جریان مبادلات روز دوشنبه بازار آزاد ارز تهران، قیمت فروش هر دلار آمریکا با ۳۰۰ تومان افزایش در مقایسه با نرخ پایانی معاملات روز یکشنبه به ۱۴ هزار تومان رسید.

همزمان بهای جهانی اونس طلا نیز در مواجهه با شوک اولیه انتشار این خبر ابتدا ۴ دلار افزایش یافت و از نرخ هزار و ۲۷۹ دلار فراتر رفت ولی سپس این نرخ قدری تعدیل شد و به کمتر از هزار و ۲۷۸ دلار رسید که همچنان ۲ دلار بالاتر از نرخ شب گذشته بازار جهانی طلا محسوب می شود.

قیمت جهانی اونس طلا از سه هفته پیش سیر نزولی به خود گرفته بود و در این مدت تا هزار و ۲۷۳ دلار کاهش یافته بود.

تحت تاثیر افزایش همزمان نرخ فروش دلار در ایران و رشد قیمت جهانی اونس طلا، بهای هر قطعه تمام سکه طلا نیز در مبادلات روز دوشنبه بازار تهران ۱۲۰ هزارتومان گران‌تر شد و به نرخ ۴ میلیون و ۹۰۰ هزارتومان بازگشت.

طی معاملات فروردین ماه بازار طلای تهران، قیمت سکه طلا حداقل قیمت ۴ میلیون و ۶۸۰ هزارتومان و حداکثر قیمت ۵ میلیون و ۱۰۰ هزارتومان را تجربه کرده بود.

پیشتر خبرگزاری رویترز و نشریه واشنگتن پست اعلام کرده بودند که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا قصد دارد معافیت‌ شش ماهه‌ از شمول تحریم خرید نفت از ایران را که اواخر سال گذشتۀ میلادی برای هشت کشور کرۀ جنوبی، چین، هند، ژاپن، تایوان، ترکیه، ایتالیا و یونان تعیین کرده بود، لغو کند و اجرای برنامه به صفر رساندن صادرات نفت ایران را شتاب بخشد. این خبر ساعاتی بعد و با صدور بیانیه کاخ سفید، قطعیت یافت.

با انتشار این خبر بهای نفت خام برنت با افزایشی ۳.۲ درصدی به ۷۴.۳۰ درصد در هر بشکه رسید ولی این نرخ نیز در ادامه معاملات روز دوشنبه بازار جهانی نفت تا ۷۳ دلار و ۷۶ سنت کاهش یافت.

کارشناسان انتشار اخبار حمایت عربستان سعودی و امارات عربی متحده از بازار نفت و نیز استفاده آمریکا از ذخایر استراتژیک برای کاهش حذف ایران از بازار جهانی نفت را علت اصلی کاهش دامنه شوک اولیه انتشار خبر لغو احتمالی معافیت‌های پیشین در خصوص خرید نفت ایران عنوان کردند.

البته در نهایت، کاخ سفید بعدازظهر دوشنبه رسما در بیانیه‌ای اعلام کرد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا تصمیم گرفته تا معافیت‌های تحریم نفتی ایران را تمدید نکند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy