Tuesday, Apr 23, 2019

صفحه نخست » گروهی که عامل حملات خونبار سریلانکا بود را بشناسید

serilanka.jpgالعربیه - سریلانکا یکشنبه ۲۱ آوریل، روز خونباری پشت سر گذاشت که در آن، ۳۱۰ مسیحی که عید پاک را جشن می‌گرفتند، کشته شدند.

مقام‌های سریلانکایی روز سه‌شنبه ۲۲ آوریل از بازداشت ۴۰ مظنون به ارتباط با حملات خبر دادند. پیش از آن هم گفته بودند ۷ عامل انتحاری حملات یکشنبه، به یک گروه «اسلامگرای تندرو» وابسته هستند که «گروه توحید ملی» نام دارد.

وزیر بهداشت سریلانکا با بیان این‌که هفت عامل انتحاری، سریلانکایی هستند، تاکید کرد که این افراد با طرف‌های خارجی در ارتباط بودند. او در این باره گفت: «این افراد نمی‌توانند بدون هماهنگی با طرف‌های خارجی، دست به این حملات زده باشند».

این گروه که عید را در سریلانکا به کشتاری خونین تبدیل کرد، کیست؟

«گروه توحید ملی» یک گروه سریلانکایی «تندرو» و نوپا است. به گفته آلان کینان از تحلیلگران سیاسی در سریلانکا که در انستیتوی بین‌المللی حل و فصل بحران‌ها فعالیت دارد، این گروه به تازگی تشکیل شده و اطلاعات درباره آن کم است.

کینان در مصاحبه با مجله تایمز گفت: «تا پیش از حملات روز یکشنبه، این گروه تنها یک نام مبهم بود که از زمان تحریب شماری از مجسمه‌های بودایی در دسامبر گذشته مطرح شد».

او این فرضیه را که این گروه، از «گروه توحدی سریلانکا» منشعب شده باشد را بعید نداسنت؛ گروهی که اندیشه‌ای تندرو و ستیزه‌جو علیه بودایی‌ها دارد.

او توضیح داد که بسیاری از گروه‌ها در سریلانکا، از نام «گروه توحید» استفاده می‌کنند.

مطالب بیشتر در سایت العربیه

کینان یادآور شد که تاریخ نوین سریلانکا، شاهد خشونت‌های خونین میان مسلمانان و مسیحیان نبود.

شایان ذکر است که حدود ۷۰ درصد مردم سریلانکا بودایی هستند، حدود ۱۰ درصد مسلمان و کمتر از ۸ درصد مسیحی هستند. ۱۲. ۵ درصد از شهروندان سریلانکا هم هندو هستند.

حمله لفظی به راهبان بودایی

از سویی روزنامه آمریکایی «دیلی نیوز» گزارش داده که شخصی به نام «عبدالرزاق» که سخنگوی «گروه توحید ملی»، راهبان بودایی را به شدت هدف حمله لفظی قرار داد که در نهایت، راهبان علیه او و ۶ تن از گروهش شکایت کردند. این شکایت به دستگیری عبدالرزاق و این ۶ تن انجامید که در نهایت پس از عذرخواهی، به قید کفالت آزاد شدند.

اعضای «گروه توحید ملی» سال ۲۰۱۶ نیز در شهرهای مالیجواتا و مارادانا علیه تغییر حد اقل سن ازدواج که ۱۲ سال بود، دست به تظاهرات زدند.
گزارش‌هایی خبری هم منتشر شده که می‌گویید «گروه توحید ملی» نسخه‌ای از داعش است که از راه بروشورهای دعوت به خشونت، اجباری کردن حجاب و رفتار تندرو، در جامعه سریلانکا پدیدار شد.

از سویی احمد حلمی رئیس مجلس اسلامی سریلانکا به شبکه یورونیوز گفت که ۳ سال پیش به مقام‌های کشوری درباره «گروه ملی توحید» هشدار داده بود. او افزود که این گروه، از هوادران خود می‌خواهد غیر مسلمانان را به نام دین بکشند.

روزنامه بریتانیایی «مرور» هم از روهان کوناراتنا کارشناس امنیتی مقیم سنگاپور گزارش داده که «گروه توحید ملی» شاخه محلی گروه داعش به شمار می‌آید. او افزود: «شماری از سریلانکایی‌های مرتبط با گروه، برای پیوستن به داعش، به سوریه و عراق رفته بودند».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy