Wednesday, Apr 24, 2019

صفحه نخست » رویترز: انزوای اقتصادی ایران افغان‌های مهاجر را به کشورشان بازگردانده است

afghan.jpgایران فردا - خبرگزاری رویترز در گزارشی می‌نویسد تحریمها و انزوای اقتصادی ایران بر اوضاع اجتماعی و مردم افغانستان هم اثر منفی گذاشته است و این مساله بیشتر متوجه آندسته از افغانهایی است که به ایران مهاجرت کرده بودند.

رویترز می‌نویسد: «عبدل صبور سه سال پیش برای فرار از فقر و بی ثباتی کشورش همراه با زن و سه فرزندش از افغانستان به ایران مهاجرت کرده بود و در شهر اصفهان یک میوه فروشی باز کرده بود. اما او امروز ناچار به بازگشت به افغانستان شده است زیرا ارزش پول ایران دیگر کفاف خرج و دخل زندگی او در یک شهر پرجمعیت ایران را نمی‌دهد».

صبور به رویترز گفته است: «اوضاع اقتصادی ایران واقعا بد است. دستمزد‌ها شدیدا کاهش یافته و بسیاری از افغانها که در استخدام کارخانه‌های ایران بوده‌اند به کشورشان بازگشته‌اند.»

به گفته رویترز، از آنجاییکه بیشتر افغانهای مهاجر در ایران درآمدهای خود را به دلار آمریکا تبدیل و به کشورشان منتقل می‌کرده‌اند کاهش ارزش ریال این درآمدها را به پایین ترین سطح خود در سالهای اخیر رسانده است.

مطالب بیشتر در سایت تلویزیون ایران فردا

مهاجرت گسترده افغانها به ایران در سال ۱۹۷۹ میلادی و پس از اشغال کشور آنها توسط نیروهای ارتش شوروی سابق آغاز شده بود. بنا بر آمار حکومت ایران و سازمان ملل، در سال ۲۰۱۷ بیش از ۲/۵ تا ۳ میلیون شهروند افغانستانی در ایران سرشماری شده بودند.

با این حال به گفته رویترز این رقم اکنون به کمتر از نصف آن رسیده است و «سازمان جهانی نظارت بر مهاجرت» می‌گوید انتظار می‌رود در سال جاری بیش از ۵۷۰/۰۰۰ افغانی دیگر ایران را ترک کنند.

این سازمان اوضاع ناپایدار اقتصادی ایران و مشکلات سیاسی کشور را دلیل اصلی بازگشت این افغان‌ها به کشورشان ذکر کرده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy