Wednesday, May 1, 2019

صفحه نخست » احتمال اقدام نظامی آمریکا در ونزوئلا

ven_043019.jpgرادیو فردا - مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت گفت که دولت دونالد ترامپ آماده اقدام نظامی برای مقابله با بحران در ونزوئلا است.

آقای پومپئو در مصاحبه‌ای تلویزیونی با یکی از شبکه‌های وابسته به فاکس‌نیوز اظهار داشت: «رئیس‌جمهوری [آمریکا] بسیار شفاف و محکم بوده است. اقدام نظامی محتمل است. اگر لازم باشد، ایالات متحده آن را انجام خواهد داد».

وزیر خارجه آمریکا سپس عنوان کرد که اما ترجیح ایالات متحده بر انتقال قدرت به صورت مسالمت‌آمیز است تا نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا، قدرت را رها کند و از طریق انتخاباتی جدید، رهبرانی جدید انتخاب شوند.

وی افزود با این حال رئیس‌جمهوری آمریکا به صراحت گفته که اگر رخدادها به سمتی برود که واشینگتن ناگزیر از تصمیم‌گیری شود، آن وقت آقای ترامپ آماده است تا کاری را که ایجاب می‌کند انجام دهد.

همزمان جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، خبر داد که روز چهارشنبه مایک پومپئو با همتای روسی خود، سرگئی لاوروف درباره شرایط ونزوئلا گفت‌وگو خواهد کرد.

بولتون و پومپئو دولت‌های روسیه و کوبا را متهم کرده‌اند که مانع تغییر حکومت ونزوئلا شده‌اند. آقای پومپئو حتی روز سه‌شنبه گفت که مادورو آماده خروج از کشور بود تا به کوبا برود، اما روسیه مانع این امر شده است.

مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

آقای بولتون نیز در اظهارات روز چهارشنبه خود به روسیه هشدار داد که دخالت این کشور در امور ونزوئلا تحمل نخواهد شد.

وی روسیه را متهم کرد که در صدد تسلط بر نیم‌کره غربی است و در جمع خبرنگاران گفت: «این نیم‌کره ماست. اینجا جایی نیست که روسیه بتواند دخالت بکند. این اشتباه آنهاست و مطمئنا به بهبود روابط منجر نخواهد شد».

تنش‌ها در ونزوئلا از روز سه‌شنبه در پی فراخوان خوان گوایدو، رهبر مخالفان، برای برانداختن دولت مادورو به شدت افزایش پیدا کرده است. آقای گوایدو از مردم ونزوئلا خواسته است که خود را برای «مرحله نهایی قیام» علیه حکومت ونزوئلا آماده کنند.

وی روز چهارشنبه بر ادامه این مسیر تاکید کرد و خواستار برگزاری «بزرگترین تظاهرات تاریخ» شد. از این رو انتظار می‌رود کاراکاس در این روز صحنه حضور گسترده مخالفان دولت مادورو باشد.

درگیری‌های روز سه‌شنبه بیش از یکصد زخمی بر جای گذاشت، و دولت مادورو اعلام کرد «کودتای کوچکی» را خنثی کرده است. آقای گوایدو از نظامیان ونزوئلا خواسته که با عدم حمایت خود از مادورو در «سمت درست تاریخ بایستند».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy