Wednesday, May 1, 2019

صفحه نخست » مذاکره ایران با عربستان و آمریکا؛ شایعه یا واقعیت؟

IR_SAU.jpgایران بریفینگ - جواد ظریف در سفر به آمریکا و سخنرانی و مصاحبه های متعددی که داشت رسما از اعلام آمادگی مذاکره با آمریکا و همچنین مذاکره برای گروگانهای دوتابعیتی در ایران سخن گفت که مورد استقبال دولت آمریکا قرار نگرفت و همه از جدی نبودن ایران در مذاکرات صحبت کردند .

اما در محافل غیر رسمی سیاست ایران این روزها شایع است که کانالی بین ایران و عربستان و آمریکا به میدان داری عمان ایجاد شده است و هم اکنون این سه کشور مشغول مذاکرات محرمانه برای حل اختلافات موجود هستند.

چند روزنامه‌ منطقه ای نزدیک به عربستان نیز اعلام کرده اند بین ایران و عربستان و آمریکا مذاکراتی در جریان است و عده‌ای دیگر از برنامه برای مذاکره با امریکا سخن می‌گویند، دولت ایران هرگونه مذاکره را شایعه عنوان کرده است و صرفا پذیرفته بر سر مسئله حج با دولت عربستان مشغول مذاکراتی مشخص هست اما واکنش های تند تعدادی از شخصیتهای جمهوری اسلامی از جمله قاسم سلیمانی و چند نماینده مجلس مبنی بر محکومیت هر گونه مذاکره با عربستان و آمریکا مشخص می کند خبرهای غیر رسمی فراتر از شایعه و یا مذاکره بر سر مسئله حج است.

ib1.jpgسخنگوی وزارت خارجه:

هیچ درخواستی برای مذاکره با آمریکا در کار نیست

با عربستان جز در مساله حج مذاکره‌ای نداریم

سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص ادعای برخی رسانه‌های خارجی مبنی بر درخواست ایران برای مذاکره با آمریکا و آغاز مذاکرات ایران و عربستان سعودی و آمریکا در مسقط این ادعاها را بی اساس و نادرست دانست و تاکید کرد: هیچ درخواستی برای مذاکره با آمریکا در کار نیست و در مورد عربستان جز در مسائل و موضوعات مربوط به حج که با توافق از مسائل و روابط سیاسی دو کشور جدا شده است، هیچ‌گونه مذاکره‌ای در هیچ حوزه دیگری بین دو کشور در جریان نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه ابراز امیدواری کرد به زودی شاهد بازگشت مقامات عربستان به مسیر خیرخواهی صادقانه برای ملت های منطقه باشیم که قطعا در چنین شرایطی جمهوری اسلامی ایران، همچون همیشه، آماده تعامل با این کشور در چهارچوب همکاری های منطقه ای و دوجانبه خواهد بود.

مطالب بیشتر در سایت ایران بریفینگ

حمیدرضا آصفی : هر گونه مذاکره با آمریکا در این شرایط سم است

حمیدرضا آصفی، دیپلمات و سخنگوی سابق وزارت خارجه در دولت اصلاحات ضمن اینکه معتقد است با شرایطی مذاکره با عربستان می‌تواند رد دستور کار قرار گیرد، اما اینگونه تحلیل‌ها را خبر سازی می‌داند او حتا به مذاکرات ایران و عربستان بر سر مسئله حج که سخنگوی وزارت خارجه نیز آن را پذیرفته اشاره نمی کند و همه این اخبار را شایعه و در حد رسانه‌های زرد معرفی می کند.

او در عین حال که تاکید می‌کند «مذاکره با آمریکا در شرایط فعلی سم است» اما توضیح می‌دهد که «ایران همیشه از مذاکره و گفت‌وگو با همسایگانش استقبال می‌کند و ما منعی برای گفت‌وگو با عربستان و دیگران نداشته‌ایم.»

آصفی بطور مشخص خبر روزنامه‌ العرب در خصوص برگزاری پیش جلسات گفتگو در مسقط را درست نمی داند و می گوید مذاکره‌ی ایران و عربستان در شرایط فعلی و همچنین با توجه به اظهارات و اقدامات مقامات سعودی به‌نظر دور از ذهن است،، کاملا روشن است که این یک خبرسازی است.

البته اگر عربستان بخواهد دشمنی را کنار بگذارد و سیاست‌های زشت خود را نسبت به ایران و منطقه تغییر دهد، جمهوری اسلامی مشکلی برای مذاکره ندارد. اما اینکه درحال حاضر دوکشور در حال مذاکره باشند خیلی دور از واقعیت است.

او معتقد است آمریکایی‌ها اظهار می‌کنند که می‌خواهند مذاکره کنند و دوست هم دارند که پای میز بیایند اما دوست دارند که در این مذاکره یا نظرات‌شان را به ایران تحمیل کنند و یا اگر نتوانستند از میز مذاکره کنار روند و بعد در دنیا تبلیغ کنند که ایران را پای میز مذاکره آورده‌اند؛ همچنین باز با موضوع مذاکره با ایران می‌خواهند موضوعی را در داخل به عنوان سوژه‌ی اول سیاست خارجی ایران مطرح کنند. اگرچه علاقه‌ی شدیدی به انجام مذاکره دارند اما به این معنا نیست که به‌دنبال مذاکر‌ه‎ای هستند که نتیجه‌ی آن دستیابی به تفاهم است، بلکه اهداف تبلیغاتی و همچنین اهداف سیاسی برای اعمال فشار بیشتر به ایران را دنبال می‌کنند. لذا موضوع مذاکره با آمریکا به هیچ‌وجه در شرایط فعلی نه عملی است و نه به نفع منافع ملی کشور است. با آقای اوباما و دوستانشان مذاکره آن سرانجام را داشت، وای به حال مذاکره با آقای ترامپ.

ib2.jpgقاسم سلیمانی : قطعا تن به ذلت مذاکره نمی دهیم

قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، نیز مدعی شد: «دشمن می‌خواهد با فشارهای اقتصادی ما را به میز مذاکره بکشاند که این مذاکره مصداق "تسلیم است"، اما مردم ما هوشیار و هوشمندند و معتقدند که مذاکره در شرایط کنونی با دشمن، "تسلیم شدن" محض است و قطعا تن به این ذلت نمی‌دهیم.»

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران همچنین افزود: «دشمنان در صددند با دو اهرم فشار و تحریم اقتصادی و بر هم زدن امنیت کشور به ما ضربه و لطمه بزنند و در این راستا از همه ظرفیت‌های‌شان بهره می‌گیرند.»

پاسدار قاسم سلیمانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «آمریکا و همدستانش به جریان‌های القایی، انحرافی و... متوسل شده‌اند و باید بدانند که امروز ایران اسلامی، کشور قدرتمندی است و از نظر نظامی و امنیتی به بلوغ بالایی رسیده است.»

این فرمانده ارشد سپاه پاسداران همچنین افزود: « دشمن امروز به میزان تهدیدی که می‌کند هزینه‌هایش نیز افزایش می‌یابد.»

ib3.jpgعلی لاریجانی : مذاکره الان اشتباه راهبردی است

در ادامه واکنش های مقامات تهران به طرح بحث و احتمال مذاکره بین دولت آمریکا و رژیم جمهوری اسلامی، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز مذاکره با آمریکا در شرایط کنونی را سهل‌اندیشی و اشتباه راهبردی خوانده و گفته: «باید مقامات آمریکا بفهمند که با حریف سخت طرف هستند.»

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه «البته که او هر روز از توافقات بین‌المللی خارج می‌شود ، گفت: «یک چیزی در مغز آن‌هاست که به نظر می‌رسد ضایعه‌ای در عرصه بین‌المللی در حال رخ دادن است.»

رئیس مجلس ایران ادامه داد: «بر این اساس برخی سهل‌اندیشی می‌کنند و می‌گویند مذاکره کنید. مذاکره با این فرد اصلاً معنا ندارد، او ۱۲ موضوع را گفته است که اولین آن پاک کردن صورت مسئله است، یعنی غنی‌سازی و موضوع هسته‌ای را رها کنیم. هر چیزی زمان دارد و موضوع مذاکره زمان فعلی نیست.»

علی لاریجانی با اشاره به پیشنهاد مذاکره با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، افزود: «این اشتباه راهبردی است که کسی فکر کند در زمان فعلی با این موجود خطرناک که تصمیم‌گیری‌هایی را در منطقه اندیشیده است باید مذاکره شود. آن‌ها باید بفهمند که با حریف سخت طرف هستند و بعد سرشان به سنگ بخورد. چون تا این اتفاق نیفتد ول‌کن نیستند.»

رئیس مجلس شورای اسلامی سپس "گفتمان" آمریکا را "تسلیم و تحقیر" خواند و گفت: «از من به عنوان یک کارشناس بپذیرید که این موجودی نیست که اگر به او بگویید چهار تا چیز را می‌پذیرید بعد موارد دیگری را مطرح نکند. حتماً بعد از آن جلوتر می‌آید. باید بفهمد که با سد سنگین روبروست تا کارهایش را درست کند.»

ib4.jpgحسن بیگی :احدی بدون اجازه رهبری و ملت ایران اجازه مذاکره با آمریکا را نخواهد داشت، وزیر خارجه مراقب سخنانش باشد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران نیز با حملاتی به وزیر خارجه ایران گفت: در نظام جمهوری اسلامی احدی بدون اجازه رهبری و ملت ایران اجازه مذاکره با آمریکایی‌ها را نخواهد داشت.

ابوالفضل حسن بیگی، در خصوص ادعای درخواست مذاکره ایران با آمریکا گفت: ملت ایران چهل سال تجربه دو سیاست متعصبانه آمریکایی‌ها را با خود دارد، سیاست اول موسوم به چماق و هویج و سیاست دوم جنگ و عملیات روانی است. آمریکایی‌ها از سیاست دوم همواره به دنبال جلب توجه و مطرح کردن خودشان هستند.

حسن بیگی با اشاره به اخبار منتشر شده توسط برخی رسانه‌های خارجی مبنی بر اینکه ایران حاضر به مذاکره با آمریکایی هاست انگیزه انتشار این خبر را ایجاد جنگ روانی عنوان کرد و افزود: آمریکایی‌ها از سخنان وزیر امور خارجه کشورمان مبنی بر اینکه ایران حاضر به مبادله زندانیان با آمریکایی هاست، سوء استفاده کرده و این قبیل سخنان را به عنوان درخواست مذاکره مطرح کرده است که البته وزیر امور خارجه کشورمان نیز باید مراقب سخنان خود باشد تا از این قبیل سخنان سوء استفاده نشود.

عضو کمیسیون امنیت ملی تاکید کرد: در نظام جمهوری اسلامی احدی بدون اجازه رهبری و ملت ایران اجازه مذاکره با آمریکایی‌ها را نخواهد داشت و مذاکره در برجام نیز امتحان بزرگی بود که نشان داد آمریکا هر وقت نیاز دارد برای مذاکره آماده می‌شود و بعد هم به سادگی بدعهدی می‌کند.

وی تصریح کرد: بر این اساس جمهوری اسلامی تحت هیچ شرایطی مذاکره با آمریکای‌ها نخواهد داشت و در مسائل مربوط به جاسوسی هم شورای عالی امنیت ملی و قوه قضائیه باید تصمیم گیری کنند و در این راستا نیز آمریکایی‌ها برایشان صرف ندارد که مهره‌های سوخته خود را نجات دهند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy