Thursday, May 9, 2019

صفحه نخست » مکرون: برجام ناقص است؛ باید برای برنامه موشک‌های بالستیک ایران راه‌حلی یافت

macron.jpgالعربیه - امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه با بیان این‌که باید برای برنامه موشک‌های بالستیک ایران راه‌حلی یافت، از وجود «نقص» ‌هایی در توافق هسته‌ای ایران سخن گفت.

مکرون پنجشنبه ۹ مه در اظهاراتی به خبرنگار العربیه گفت که ایران باید به پایبندی به توافق هسته‌ای ادامه داد. او افزود که این توافق «نواقصی» دارد که باید «تکمیل» شود.

رئیس‌جمهوری فرانسه همچنین گفت: «باید راه‌حلی برای برنامه موشک‌های بالستیک ایران یافت». او همچنین از ایارن خواست از تشدید تنش خودداری کند.

از سویی فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم از موضع ایران در قبال توافق هسته‌ای ابراز نگرانی کرد و این توافق را «منفعت امنیتی برای اروپا و منطقه» دانست.

تحریم‌های جدید

این اقدام در همان روزی صورت گرفت که ایران اعلام کرد اجرای بخشی از تعهدات هسته‌ای خود را متوقف می‌کند. فشارهای آمریکا بر ایران از سال گذشته در پی خروج این کشور از توافق هسته‌ای با تهران آغاز شده است. اکنون هم بخش‌های مهم اقتصادی ایران از جمله نفت، بانکداری و حمل و نقل تحریم شده است.

مطالب بیشتر در سایت العربیه

توافق هسته‌ای که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال ۲۰۱۵ میان ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

اما دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا، این توافق را که در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما منعقد شده بود، «بدترین توافق» می‌داند. از این رو ماه مه ۲۰۱۸ ضمن اعلام خروج از توافق، دستور از سرگیری تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را صادر کرد.
ترامپ می‌گوید که در پی مذاکره با ایران برای دست‌یابی به توافقی جدید و فراگیرتر است که علاوه بر برنامه هسته‌ای، برنامه موشک‌های بالستیک و سیاست‌های خارجی ایران را در بر گیرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy