Sunday, May 12, 2019

صفحه نخست » چهار کشتی در ساحل امارات در «عملیات خرابکارانه» هدف گرفته شدند

sabo_051118.jpgیورونیوز - چهار کشتی تجاری در آبهای ساحلی امارات عربی متحده در «عملیات خرابکارانه» هدف گرفته شدند. به گزارش خبرگزاری رسمی امارات عربی متحده و به نقل از وزارت امور خارجه این کشور حاشیه خلیج فارس، حوادث روز یکشنبه تلفات جانی در پی نداشته است.

پیش‌تر، خبرگزاری رسمی امارات به نقل از دفتر حکومت شیخ نشین فجیره در امارات عربی متحده، در بیانیه‌ای اخبار مبنی بر چند انفجار و آتش‌سوزی در بندر این شهر را تکذیب کرده بود.

رسانه‌های ایرانی و پایگاه خبری اسپوتنیک صبح روز یکشنبه ۱۲ مه (۲۲ اردیبهشت ماه) به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین از «وقوع انفجارهای بزرگ» و آتش‌سوزی هفت تا ده نفت‌کش در بندر فجیره خبر داده بودند.

3885444.jpgهمزمان رسانه‌های ایران به نقل از شاهدان عینی و شبکه المیادین نوشتند که به دنبال وقوع «انفجارها و آتش سوزی در فجیره» هواپیما یا بالگردهای فرانسوی و آمریکایی بر فراز منطقه به پرواز درآمده‌اند.

وزارت خارجه امارات این حادثه را «تحولی خطرناک» خواند و آن را تهدیدی برای امنیت آبهای بین‌المللی توصیف کرد.

به گزارش ایران اینترنشنال شبکه اسکای نیوز عربی نزدیک به امارات با دعوت از تحلیلگرانی سیاسی، به بررسی این حادثه پرداخته است.

در این میان عبدالحمید احمد، مدیر روزنامه «گلف نیوز» «ایران را مسئول این حمله از طریق حمایت از شبه‌نظامیان حوثی» دانست.

او در این مصاحبه گفت که «ایران می‌خواهد با دست پر و موضعی قوی به میز مذاکره با آمریکا حاضر شود و این حمله نشانگر عملی شدن تهدیدهای سپاه پاسداران است.»

عربستان سعودی: دو نفت‌کش ما در دریای عمان آسیب جدی دیده‌اند

بی بی سی - عربستان سعودی "عملیات خرابکارانه" را که چهار کشتی‌ را در دریای عمان هدف قرار داده بود، محکوم کرد و تایید کرد که دو کشتی متعلق به این کشور بوده‌اند.

روز گذشته وزارت خارجه امارات متحده عربی اعلام کرد که چهار کشتی باری متعلق به کشورهای مختلف در حاشیه آب‌های شرقی این کشور در نزدیکی بندر فجیره هدف "عملیات خرابکارانه" قرار گرفته‌اند، اما به کسی آسیبی نرسیده است.

به گفته خالد فالح، وزیر انرژی عربستان سعودی دو نفت‌کش سعودی که در حال عبور در دریای عمان بودند، در این عملیات به شدت آسیب دیده‌اند، هر چند به گفته او این عملیات منجر به آسیب دیدن کسی و یا پخش شدن نفت در دریا نشد.

به گفته او یکی از نفت‌کش‌ها به قصد بارگیری نفت خام عربستان از بندر راس تنوره در شرق این کشور در خلیج فارس برای مشتریان آمریکایی در حرکت بود.

به گزارش خبرگزاری سعودی آقای فالح در بیانیه‌ای این عملیات را محکوم کرد و هدف آن را تهدیدی برای آزادی عبور و مرور دریایی و امنیت تولید‌کنندگان نفت در جهان خواند.

آقای فالح همچنین بر مسئولیت مشترک جامعه بین‌الملل برای تامین عبور و مرور دریایی و امنیت نفت‌کش‌ها تاکید کرد و گفت که این گونه رخدادها پیامدهای زیان‌باری از جمله تاثیرگذاری بر بازار انرژی و به خطر انداختن اقتصاد جهان دارد.

به گزارش کیهان لندن بندر الفجیره شاهرگ حیاتی انتقال نفت امارات است و تانکرهای این کشور نفتی را که از خط لوله «حبشان- الفجیره» به طول ۳۷۰ کیلومتر منتقل می‎شود از طریق دریای عمان به اقیانوس هند حمل می‎کنند.

ساخت این خط لوله از سال ۲۰۱۲ در پی تهدید جمهوری اسلامی به بستن تنگه هرمز آغاز شد و در صورت لزوم تا سه چهارم صادرات نفتی امارات را به بازارهای مصرف منتقل می‌کند و این قابلیت را دارد که بخشی از نفت سایر کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس را نیز از جنوب تنگه هرمز منتقل کند.

منابع اطلاعاتی آمریکایی پیش از این گزارش داده بودند که رژیم ایران در پی تهدید به بستن تنگه هرمز چندین موشک را با قایق در خلیج فارس جابجا کرده است. هنوز مقامات امارات در مورد خبر انفجار اظهار نظر نکرده‎اند.

در دو سال گذشته شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت جمهوری اسلامی بارها با موشک و خمپاره و هواپیماهای بدون سرنشین به اهدافی در خاک امارات و دریای سرخ حمله کرده‌اند. از جمله‌ این حملات شلیک به سوی راکتورهای اتمی ابوظبی و نفتکش‎ها بوده است.

خبرهای تکمیلی حاکیست دولت امارات وقوع انفجارها را رد کرده و خبرگزاری رسمی امارات می‌گوید، رفت و آمد کشتی‌ها و فعالیت عادی بندر ادامه دارد.

مطالب بیشتر در کیهان لندن

کانال تلگرامی خبرگزاری سپاه نیز نوشته برخی منابع احتمال داده‌اند که حملات پهپادی انصارالله یمن دلیل این انفجارها باشد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy