Tuesday, Jun 4, 2019

صفحه نخست » چرا ناو هواپیمابر لینکلن وارد آب های خلیج فارس نشد

ACC_060319.jpgرادیو اسرائیل - مقامات آمریکایی تایید می کنند که در حال حاضر ارتش آن کشور قصد ندارد به ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن که یکی از بزرگترین امکانات جنگی آن کشور است دستور بدهد وارد آب های خلیج فارس شود.

ایالات متحده ماه گذشته به این ناو دستور داده بود که زودتر از موعد رهسپار خاورمیانه شود و با آن که حدود دو هفته ابراهام لینکلن به نزدیکی آب های خلیج فارس رسیده، هنوز دستور عبور از تنگه هرمز و ورود به خلیج فارس صادر نشده است.

برخی محافل خبری، این امر را نشان دیگری از رفتار محتاطانه ایالات متحده در برابر تهدیدهای سپاه پاسداران و یا تلاشی برای کنار آمدن با حکومت اسلامی می دانند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده در این هفته گفته است که دولت واشنگتن حاضر است از شروط خود برای آغاز گفتگوها با حکومت ایران صرفنظر کند تا مذاکرات در محیطی آزاد و بدون پیش شرط آغاز گردد.

پرزیدنت ترامپ نیز در هفته های اخیر بارها گفته است در انتظار ابراز آمادگی رژیم برای حضور در دور میز مذاکره است. پیشتر حتی گفته شده بود که دولت واشنگتن از طریق دولت سوئیس شماره تلفن کاخ سفید را برای تماس مستقیم، در اختیار حکومت ایران می گذارد.

واکنش مقامات ایران نسبت به این اقدامات، تا کنون ابراز مخالفت قاطع با مذاکرات بوده و حسن روحانی نیز، با وجود اشتیاقی که برای این کار نشان می دهد پیش شرط هایی قائل شده که مهمترین آن ها بازگشت ایالات متحده به برجام و باطل کردن تحریم های بوده است.

مقامات ارتش آمریکا هنوز درباره علل عدم ورود ناو هواپیمابر لینکلن به خلیج فارس واکنشی نشان نداده اند.

فرماندهان سپاه پاسداران پیشتر ادعا کرده بودند که این رزمناو باید برای عبور از تنگه هرمز، از سپاه اجازه بگیرد و حتی ادعا کرده بودند که ناوها و کشتی ها باید چنین تماسی را به زبان فارسی انجام دهند.

برخی تحلیلگران می گویند که خودداری لینکلن از ورود به خلیج فارس، بخشی از تلاش دولت آمریکا برای آرام ساختن فضا، به امید آن است که رژیم ایران به آغاز گفتگوهای سیاسی تن در دهد. و این در حالی که آشنایان امور ایران می گویند که هر اندازه دولت واشنگتن کوتاه آید و سیاست نرم تری در پیش گیرد، موجب گستاخی بیشتر جناح تندرو در حکومت ایران خواهد شد.

آشنایان امور نظامی می گویند که در حال حاضر، ناو هواپیمابر لینکلن در فاصله ۳۲۰ کیلومتری از تنگه هرمز لنگر انداخته و در انتظار دریافت دستور از کاخ سفید است.

برخی فرماندهان سپاه پاسداران ادعا کرده بودند که با شلیک دو موشک قادرند این ناو عظیم را که همانند یک پایگاه نظامی قدرتمند و بزرگ است، به قعر آب های خلیج فارس بفرستند.

دریاسالار براون، فرمانده آبراهام لینکلن، در پاسخ به این پرسش که چرا وارد خلیج فارس نمی شود، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که ایالات متحده در حال حاضر مایل نیست موجب شدت گیری بحران و درگیری شود.

دریادار جون واید فرمانده نیروهای تهاجمی این رزمناو به خبرنگاران گفت که نیروهای او، برای انجام هرگونه ماموریتی در زمان مناسب، آمادگی کامل دارند.

رسانه های وابسته به رژیم در ایران، امروز با انتشار این خبر جشن گرفتند و ادعا کردند که این امر نشان میدهد که ایالات متحده در برابر تهدیدهای ایران عقب نشینی کرده است. ولی مقامات رسمی حکومت، تا هنگام تدوین این گزارش واکنش رسمی نشان نداده اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy