Thursday, Jun 13, 2019

صفحه نخست » اخطار شدیداللحن عربستان بعد از حمله به فرودگاه ابهاء "با موشک های کروز سپاه"

racket_Ryaz.jpg به ایران بعد از حمله موشکی به فرودگاه ابها

رادیو فردا - عربستان سعودی ایران را متهم کرده است که به شورشیان حوثی شیعه مورد حمایتش در یمن دستور داده به فرودگاه عربستان حمله موشکی کنند.

خالد بن سلمان، معاون وزیر دفاع عربستان، روز پنج‌شنبه، ۲۳ خرداد، در توئیتی گفت: «ادامه تجاوزهای مستقیم و غیرمستقیم ایران از طریق شبه‌نظامی‌ها (حوثی) برای این کشور عواقب سهمگینی خواهد داشت.»

عربستان می‌گوید ایران پشت حملات شامگاه چهارشنبه حوثی‌های یمن با موشک کروز به یک فرودگاه بین‌المللی این کشور در ابها بوده است.

این حمله ۲۶ نفر زخمی بر جای گذاشت.

در همین حال، به گزارش خبرگزاری فرانسه، حملات به فرودگاه «ابها» با موجی از محکومیت کشورهای خاورمیانه و غرب مواجه شده است.

این مقام عربستان گفت: «جمهوری اسلامی تنها کشور منطقه است که بدون هیچ پروایی با موشک‌ها و پهبادها یا به طور مستقیم غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد.»

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

وزارت خارجه عربستان نیز با انتشار اعلامیه‌ای گفته است نیروهای ائتلاف عربی «تدابیر سریع و مناسب در مقابل حوثی‌های تروریست مورد حمایت ایران» اتخاذ خواهند کرد.

عربستان مدعی شده موشکی که فرودگاه را هدف قرار داده «توسط ایران به حوثی‌ها تحویل داده شده و کارشناسان ایرانی هنگام پرتاب موشک در محل حاضر بوده‌اند».

ایران هنوز واکنشی به این ادعا نشان نداده، اما علی القحوم عضو شورای سیاسی حوثی‌ها به خبرگزاری ایرنا گفته است در شرایط محاصره امکان دریافت تسلیحات از خارج وجود ندارد و «آن چه دشمنان درباره دریافت کمک ارتش یمن از اینجا و آنجا می‌گویند، تلاشی ناکام برای سرپوش گذاشتن بر توسعه نظامی و افزایش قدرت نیروهای مسلح یمن است».

ایران قبلا نیز تحویل سلاح به حوثی‌ها را تکذیب کرده است.

هنوز موضوع حمایت تسلیحاتی ایران از یمن مورد بحث و اختلاف است، اگرچه سازمان ملل می‌گوید «گمان می‌رود» ایران به حوثی‌ها سلاح می‌دهد.

گروه حوثی‌‌های شیعه اعلام کرده است حق دفاع از خود را در مقابل «محاصره و تجاوز» نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان دارد و تهدید کرده است «غافلگیری‌های بزرگ‌تری در انتظار عربستان است».

ائتلاف به رهبری عربستان، یک سال بعد از تصرف بخش‌های وسیعی از یمن توسط حوثی‌ها، از سال ۲۰۱۵ با این گروه در حال جنگی است که تاکنون ده‌ها هزار کشته برجای گذاشته و سازمان ملل وضعیت یمن را «بدترین بحران انسانی کنونی» لقب داده است.

در همین زمینه روزنامه گاردین گزارش داد که دیپلمات‌ها نگران هستند افزایش مناقشات با یمن به تنش میان ایران و آمریکا دامن بزند، خصوصا این که ایالات متحده می‌تواند ایران را به تشویق حوثی‌ها برای بالا بردن سطح حملات به داخل خاک عربستان متهم کند.

در این میان، اخیرا دونالد ترامپ رئیس ‌جمهوری آمریکا با امضای فرمان اضطراری راه را برای فروش میلیاردها دلار تسلیحات به عربستان بدون اجازه گرفتن از کنگره باز کرد که با انتقادهای شدیدی در کنگره مواجه شد.

یک سخنگوی حوثی گفته است که حملاتی به همه فرودگاه‌های عربستان انجام خواهد شد. تاکنون حملات متوجه فرودگاه‌های مرزی با یمن توسط پهپادها بوده است، اما کشته‌ای برجای نگذاشته است.

وی گفته است که موشک‌های ضدهوایی آمریکا قادر به ردیابی پهبادهای یمن نبوده است، اما عربستان می‌گوید شماری از آنها را شکار کرده است.

اتهام ایران در تحویل موشک و تسلیحات دیگر به یمن با حمله به دو نفتکش در دریای عمان همزمان شده است.

ماه گذشته نیز حمله به چهار کشتی، از جمله یک نفتکش عربستان در نزدیکی آب‌های بندر فجیره امارات انجام شد که عربستان، امارات و آمریکا انگشت اتهام را به سوی ایران گرفتند.

در میان زخمی‌های حمله موشکی شامگاه گذشته، بنا بر گزارش مقامات عربستان، سه زن و دو کودک وجود دارد و همه زخمی‌ها غیرنظامی بوده‌اند.

سخنگوی حوثی‌ها گفته است این حمله واکنشی به «محاصره و تجاوز» عربستان به یمن بوده است و این حملات «بهترین راه برای شکستن محاصره» است.

عربستان می‌گوید حملات شب گذشته «نشان داد که ایران به حوثی‌ها موشک تحویل می‌دهد و برخلاف سخنان مقامات جمهوری اسلامی، این کشور خواهان کاهش تنش نیست».

وزیر اطلاعات عربستان نیز ایران را متهم کرده که از طریق نفوذ و استفاده از خاک یمن، «اهداف خرابکارانه» خود را دنبال می‌کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy