Friday, Jun 14, 2019

صفحه نخست » انتشار فیلم تلاش قایق‌های ایرانی برای از بین بردن شواهد انفجار دیروز

boat_061419.jpgبی بی سی - سنتکام ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا ویدیویی را منتشر کرده است و می‌گوید این ویدیو یک قایق گشتی ایرانی را نشان می‌دهد که تلاش می‌کند مینی عمل نکرده را از بدنه نفتکش‌ کوکوکا جدا کند. این نفت‌کش پیشتر‌در دریای عمان ابتدا منفجر و بعد دچار آتش سوزی شد. آمریکا ایران را عامل این انفجار خوانده و ایران اتهامات را رد کرده است.

پیشتر رسانه‌های آمریکایی از قول مقام‌های این کشور گزارش داده‌ بودند فیلمی از یک قایق تندروی ایرانی وجود دارد که در حال حرکت در کنار نفت‌کش منفجر شده کوکوکا و جدا کردن یکی از مین‌های منفجر نشده از بدنه آن است.

به گفته مقام‌های آمریکایی که نامشان در این رسانه‌ها عنوان نشده بعد از انفجار یک مین بر بدنه نفت‌کش کوکوکا، خدمه کشتی هنگام بازرسی کشتی یک مین هشت اینچی منفجر نشده را بر بدنه شناسایی کرده‌اند. خدمه کشتی بین بریج و هواپیمای شناسایی آمریکایی نیز وجود این مین را تایید کرده‌اند. براساس این گزارش‌ها کمی بعد همین هواپیمای شناسایی متوجه می‌شود خدمه چند قایق کوچک ایرانی تلاش می‌کنند این مین منفجر نشده را از بدنه کشتی جدا کنند تا به ادعای آنها مدرکی برای ارتباط مستقیم ایران به این حملات وجود نداشته باشد.

به گفته مقام‌های آمریکایی هواپیمای شناسایی نیروی دریایی آمریکا فیلم کاملی از تحرکات این قایق ایرانی ضبط کرده است.

رسانه‌های آمریکایی گفته‌اند این تصاویر در اختیار آنها قرار داده نشده است.

شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام دیگر آمریکایی گفته است چندین قایق کوچک ایرانی حتی بعد از حضور کشتی برینبیج آمریکا در صحنه انفجار به تردد در نزدیکی این محل مشغولند تا جایی که ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا هشدار داد هیچ دخالتی را در حوزه ماموریت و فرماندهی این کشتی تحمل نخواهد کرد.

ترامپ: تنگه هرمز بسته نمی‌ماند

یورونیوز - دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، ایران را مسئول حمله به دو نفت‌کش در دریای عمان معرفی کرد و گفت تنگه هرمز بسته نخواهد ماند.

آقای ترامپ روز جمعه در مصاحبه با فاکس نیوز ویدیوی سنتکام از حضور یک قایق ایرانی در نزدیکی یکی از نفت‌کش‌ها را نشان مسئول بودن جمهوری اسلامی در این حمله دانست. وی درباره چگونگی واکنش ایالات متحده به ایران گفت:‌ «خواهیم دید.»

رئیس جمهوری ایالات متحده در همین مصاحبه گفت: «تنگه هرمز بسته نمی‌شود و اگر هم این اتفاق بیافتد، خیلی طول نخواهد کشید.»

از زمان تشدید تحریم‌های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی و تلاش این کشور برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران، روابط دو طرف به شدت متشنج شده است. ایران که پیشتر تهدید کرده بود در صورت تحریم کامل نفتی، اجازه عبور نفت از تنگه هرمز را به هیچ کشوری نخواهد داد، دست داشتن در حملات هفته‌های اخیر به نفتکش‌ها در عربستان سعودی، امارات و دریای عمان را به‌شدت رد کرده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy