Sunday, Jun 16, 2019

صفحه نخست » تشابه عجیب اوضاع این روزها با ماههای پایانی جنگ ایران و عراق

balatweet_061419.jpgاز بالا توئیت سایت بالاترین

آغازگر جنگ هشت ساله ایران و عراق بدون شک صدام حسین بود اما اگر خمینی حماقت نمی کرد و قصد تحریک شیعیان عراق را نمی داشت، احتمالا صدام به ایران حمله نمیکرد و شاید جنگی رخ نمی داد.


بهرحال جنگ شروع شد ولی با طولانی شدن آن، عراق بارها اعلام کرد که خواهان آتش بس و خاتمه جنگ است اما خمینی آنروزها مثل خامنه ای این روزها یک تنه با خاتمه جنگ مخالفت میکرد و می گفت اگر این جنگ بیست سال هم طول بکشد ما ایستاده ایم!


در آن سالها هیئت های میانجیگری زیادی به ایران و عراق سفر کردند. عراق حاضر بود ولی خمینی یک ملت را به گروگان گرفته بود و می گفت:

نخیر جنگ جنگ تا رفع کل فتنه در عالم!


در آن دوران کشورهای اروپایی، کشورهای عضو پیمان غیر متعهدها، چین، اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده همگی خواهان پایان جنگ و شروع مذاکرات برای حل اختلافات فی مابین دو کشور بودند اما خمینی زیر بار نمی رفت.


این وضعیت ادامه داشت تا اینکه در ماههای پایانی جنگ، هم شوروی و هم امریکا قاطعانه اعلام کردند که نمی گذاریم این جنگ برنده داشته باشد و باید خاتمه یابد.


محاصره در خلیج فارس تنگتر و شدیدتر شد. میزان صدور نفت خام ایران تقریبا قطع شده بود. هواپیماهای عراقی هم تا جزیره خارک قدرت مانور پیدا کرده بودند.

درست در چنین شرایطی بود که سران رژیم تصمیم گرفتند به کشتی های تجاری در خلیج فارس حمله کنند. تقریبا هر هفته یک نفتکش یا کشتی تجاری با مین های شناور سرگردان دچار حادثه میشد. جالب اینکه در آن زمان هم مثل الان، رژیم مسئولیت انفجارها را نمی پذیرفت اما رفسنجانی در یکی از خطبه های نماز جمعه قضیه را لو داد و گفت اگر امریکایی ها به محاصره دریایی ما خاتمه ندهند ممکن است ناوگان هایشان هم دچار مین های سرگردان شوند!

این انکارکردن ها ممکن است برای رسانه ها و افکار عمومی خوراک تبلیغاتی و سوژه تحلیل خبری داشته باشد اما برای کارشناسان نظامی امریکا محرز بود که هیچ کشوری غیر از ایران دنیال ناامن کردن عبور و مرور کشتی ها نیست و لذا نیروی دریایی امریکا در یک عملیات دو سه ساعته نیروی دریایی ما را نابود کرد. یک یا دو ناوچه غرق شد. تعداد زیادی از ملوانها کشته شدند و یک اسکله نفتی هم به تصرف انها درامد.

همه این اتفاقات چند هفته قبل از سرکشیدن جام زهر و قبول قطعنامه ۵۹۸ توسط خمینی صورت گرفت.

دقیقا به یاد دارم که یکی دو شب بعد از پذیرش قطعنامه، رفسنجانی در تلویزیون ظاهر شد و در پاسخ خبرنگاری که می گفت پس چی شد؟ مگر قرار نبود که ما تا تنبیه متجاوز جنگ را ادامه بدهیم؟ پس تکلیف خون شهدا چه میشود؟

رفسنجانی با اشاره به هدف قرار گرفته شدن هواپیمای مسافربری ایران ار گفت: ما نمی دانستیم که امریکا اینقدر مصمم است! (نقل به مضمون)

اما چرا الان رژیم دست به این آتش بازی ها زده است؟


دلیلش را چند روز پیش یکی از سرداران سابق سپاه که اکنون مشاور خامنه ای است (رحیم صفوی) در مصاحبه ای لو داد. او گفت: اگر گلوله ای در خلیج فارس شلیک شود قیمت نفت به بالای صد دلار میرسد.


درواقع رژیم دنبال این است که امریکا را تحریک کند تا مثلا موشکی از طرف ناوگان امریکا شلیک شود تا فورا سناریوی مظلوم نمایی و واقعه کربلا را بازسازی کند. مثلا کافی است خودشان صحنه سازی کنند و موشکی را در دبستانی منفجر کنند و آنرا بحساب امریکا بگذارند.


بعد همین واقعه دلخراش را بهانه می کنند و می گویند علی رغم میل باطنی مان بخاطر مردم مظلوم بوشهر و خرمشهر، به تبعیت از امام حسن و همچنین حفظ نظام اسلامی یک نرمش قهرمانانه دیگر می کنیم.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy