Monday, Jun 17, 2019

صفحه نخست » هشدار بریتانیا به ایران درباره عدم پایبندی به برجام

israel_england.jpgبی‌بی‌سی فارسی - دفتر نخست وزیر بریتانیا امروز گفت در صورتی که ایران از اجرای توافق هسته‌ای موسوم به برجام خودداری کند، دولت بریتانیا "تمام گزینه‌ها" را بررسی خواهد کرد.

ایران امروز اعلام کرد در ده روز آینده ذخیره اورانیوم غنی شده خود را که طبق برجام باید زیر سیصد کیلوگرم باشد افزایش خواهد داد.

سخنگوی نخست‌وزیر بریتانیا در این باره گفت: "ما نگرانی خود را درباره کم شدن تبعیت ایران از برجام به روشنی نشان داده‌ایم."

"اگر ایران پایبندی به تعهدات هسته‌ای خود را متوقف کند، ما به تمام گزینه‌های موجود نگاه خواهیم کرد."

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران امروز اعلام کرد که "تولید اورانیوم چهار برابر شده" و جمهوری اسلامی ششم تیر از سقف سیصد کیلوگرم اورانیوم غنی شده عبور خواهد کرد.

آقای کمالوندی امروز گفت که ایران دیگر منتظر طرف‌های اروپایی برجام برای اجرای تعهداتشان نمی‌ماند: "جمهوری اسلامی ایران بیش از این برای به نتیجه رسیدن اقدامات آنها صبر نخواهد کرد و آنها باید از فرصت باقی مانده برای اجرای تعهداتشان استفاده کنند."

پس از اعلام این خبر، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل از قدرت‌های جهانی خواست اگر ایران از سقف سیصد کیلو اورانیوم غنی شده عبور کند تحریم ها علیه این کشور را سخت‌تر کنند.

وی گفت که "اگر ایران به تهدیدش عمل کند، جامعه بین‌المللی باید فوری مکانیسم‌های از پیش تعیین شده تحریم‌ها را اعمال کند."

ایران ۱۸ اردیبهشت (۸ مه) در اعتراض به خروج یک طرفه آمریکا از برجام و اقدامات ناکافی کشورهای اروپایی، بخشی از اقدامات خود در اجرای این توافق را متوقف کرده و به گفته حسن روحانی فروش مازاد اورانیوم غنی شده و آب سنگین را پایان خواهد داد.

در واکنش فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، همراه با وزیران خارجه آلمان، بریتانیا و فرانسه، سه کشور غربی باقی‌مانده در برجام، بیانیه مشترکی صادر کردند و "قویا" به ایران توصیه کردند که از هر "اقدامی که باعث تشدید مشکلات شود خودداری کند."

سال گذشته آمریکا یکطرفه از برجام خارج شد و تحریم‌های ایران را دوباره برگرداند. کشورهای اروپایی از این اقدام حمایت نکرده و به ایران وعده دادند که راه‌کارهایی را برای کاستن از فشار تحریم‌ها در نظر خواهند گرفت بخصوص در مورد برگشت پول فروش نفت به ایران.

آمریکا نوزدهم فروردین امسال سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد و چشم‌انداز بقای برجام به عنوان یک توافق قابل اعتنا را هر چه کمتر کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy