Monday, Jun 17, 2019

صفحه نخست » ترامپ به دور تازه کاهش تعهدات هسته‌ای ایران واکنش نشان داد

trump44_061719.jpgرادیو فردا - تصمیم تازه تهران برای کاهش بیشتر تعهداتش ذیل برجام که روز دوشنبه، ۲۷ خرداد، اعلام شد موجی از واکنش‌های جهانی را به دنبال داشته است.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، صبح دوشنبه اعلام کرد که ایران تا ده روز دیگر از سقف ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده که در برجام تعیین شده بود، عبور خواهد کرد.

آمریکا، اتحادیه اروپا و شمار دیگری از کشورها به این تصمیم واکنش نشان داده‌اند.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در واکنش به تصمیم ایران برای کاهش تعهدات برجامی با تشبیه آن به «باج‌خواهی هسته‌ای» خواستار افزایش فشار بین المللی بر تهران شد.

گارت مارکیز گفت که برنامه غنی‌سازی تهران تنها به دلیل «معاهده وحشتناکی» (برجام) امکان پذیر شده است که این توانایی (غنی‌سازی) را به ایران داده است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

وی با تاکید بر اینکه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده «هرگز به ایران اجازه توسعه سلاح هسته‌ای را نمی دهد» اظهار داشت که تهدید هسته‌ای ایران باید با افزایش فشار بین‌المللی مواجه شود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، با انتشار پیامی کوتاه خبر تصمیم جدید ایران را در توئیترش منتشر کرد و نوشت: «ایران از سقف ذخیره اورانیوم تمرد می‌کند».

رئیس‌جمهوری آمریکا در هفته‌های اخیر بارها گفته است با اینکه از مذاکره با جمهوری اسلامی برای دستیابی به توافقی جامع استقبال می‌کند اما اجازه نخواهد داد تهران به سلاح هسته‌ای دست یابد.

​ساعاتی پیش از انتشار توئیت آقای ترامپ، گارت مارکیز، سخنگوی جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در بیانیه‌ای اعلام کرده بود: «برنامه‌های ایران برای غنی‌سازی فقط به این دلیل ممکن شد که توانایی‌های آنها در توافق وحشتناک [برجام] دست‌نخورده باقی ماند».

دستیار ویژه و سخنگوی جان بولتون در بیانیه خود همچنین نوشت: «باج‌خواهی هسته‌ای رژیم باید با افزایش فشار بین‌المللی روبه‌رو شود».

وزیر خارجه آمریکا در حال تشکیل ائتلافی جهانی در برابر حملات ایران به نفتکش‌ها است

مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده در حال تماس تلفنی با رهبران سیاسی است تا ائتلافی تشکیل داده تا در مورد مشکل ایران وارد عمل شوند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز دوشنبه ۲۷ خرداد در گزارشی نوشت تاکید آمریکا این است که مسئله حمله به نفتکش‌ها از سوی ایران، مشکلی جهانی است و محدود به آمریکا نمی‌شود.

این گزارش که منتشر شده، می‌گوید وزیر خارجه آمریکا در پی متحد کردن کشورهایی است که خواهان حرکت آزادانه و بدون خطر در تنگه هرمز هستند.

مایک پمپئو گفته است: تماس‌های تلفنی زیادی دیروز داشته و امروز هم به آن ادامه می‌دهم. جهان باید متحد شود.

وزیر خارجه ایالات متحده در پاسخ به این پرسش که آیا اعزام بیشتر نیروها به منطقه در کار خواهد بود، پاسخ مثبت داد.

او افزود: «من اطمینان دارم وقتی کشورهایی که اقتصاد و زندگی مردم آن‌ها به این مسئله وابسته است، خطر را درک کنند و از رفتار خطرناک جمهوری اسلامی ایران با خبر شوند، به ما ملحق خواهند شد.»

این گزارش می‌گوید وزیر خارجه آمریکا در مورد مدارک و اسنادی که دخالت ایران را نشان می‌دهد، گفت: «مدارک و داده‌های بسیاری از سوی مقامات امنیتی جمع‌آوری شده که این مسئله را تایید می‌کند.»

مایک پمپئو همچنین خبر داد شماری از اسناد و مدارک را با آلمان و دیگر کشورها به اشتراک گذاشته است. وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه ۲۷ خرداد و در واشنگتن، میزبان معاون نخست وزیر ایتالیا است.

وزیر خارجه ایالات متحده روز یکشنبه و در دو گفت‌وگوی تلویزیونی خود، تاکید کرد: «پرزیدنت ترامپ همه کاری کرده تا از بروز جنگ جلوگیری کند. مقام های تهران باید درک کنند که واشنگتن بازدارندگی علیه اقدامات ایران در منطقه را با قدرت ادامه خواهد داد.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy