Tuesday, Jun 18, 2019

صفحه نخست » سپاه بعد از دوسال ویدئویی از عملیات «لیله‌ا‌لقدر» علیه داعش منتشر کرد

iw_061819.jpgایران وایر - شب گذشته خبرگزاری‌های ایران ویدیویی از عملیات «لیله‌القدر» که دو سال پیش توسط سپاه پاسداران علیه نیروهای «داعش» در منطقه «دیر الزور» سوریه رخ داده بود، منتشر کرد. این ویدیو سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده سپاه «قدس» را در راس این عملیات نشان می‌دهد و مدعی می‌شود موشک‌های شلیک شده در آن به طور دقیق به هدف خورده‌اند.

این عملیات که به علت هم‎زمانی با شب‌های قدر ماه رمضان، لیله‏القدر نام گرفته بود، در پاسخ به حمله نیروهای داعش به ساختمان مجلس شورای اسلامی و مقبره روح‌الله خمینی در روز ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ انجام شد. در جریان این حمله، ۱۷ نفر نظامی و غیرنظامی و پنج مهاجم داعش کشته شدند و خبرگزاری‎‌ها از مجروح شدن ۵۲ نفر خبر دادند.
سپاه پاسداران همان شب با انتشار بیانیه‌ای، وعده انتقام از این عملیات تروریستی را داد. در بخشی از این بیانیه آمده بود: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ثابت کرده است ریخته شدن هیچ خون پاکی را بدون انتقام نمی‎گذارد.»

۱۱روز بعد، یعنی در در آخرین دقایق روز ۲۸ خرداد ۱۳۹۶، نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شش موشک بالستیک میان‎بُرد از دو نوع «قیام» و «ذوالفقار» از استان‌های کردستان و کرمانشاه به منطقه دیرالزور سوریه در فاصله ۶۵۰ کیلومتری شلیک کرد و مقر فرماندهی و مراکز تجمع و پشتیبانی داعش را هدف قرار داد. موشک ذوالفقار تنها ۹ ماه پیش از این عملیات رو نمایی شده بود.

سپاه همان وقت مدعی شد که این موشک‌ها دقیقا به اهداف تعیین شده اصابت کرده‌ و تعدادی از فرماندهان داعش کشته شده‌اند و تجهیزات و سامانه‌های آن‌ها منهدم شده است. داعش حملات موشکی را تایید اما کشته شدن فرماندهانش را تکذیب و اعلام کرد که جمهوری اسلامی تعدادی از غیر نظامیان را هدف قرار داده است.

منابع اسراییلی، از جمله روزنامه «هاآرتص» نیز استفاده از هفت موشک توسط سپاه و ناموفق بودن عملیات لیله‌القدر خبر دادند. هاآرتص نوشت رادارهای جست‌وجو و مراقبت نیروی هوایی اسراییل گزارش داده‌اند که از هفت موشک ذوالفقار، سه فروند به دلایل احتمالا فنی در عراق سقوط کردند و دو فروند هم در فاصله چند ده کیلومتری اهداف خود در سوریه به زمین خوردند و گم شدند.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

سردار «امیرعلی حاجی‎زاده»، فرمانده نیروی هوافضای سپاه در واکنش به این اخبار گفته بود:«موشک‌هایی که در این عملیات استفاده کردیم، به گونه‌ای است که قبل از اصابت به هدف (۱۰۰ کیلومتر مانده به هدف)، قسمتی از بدنه جدا شده و سر جنگی به هدف اصابت می‌کند. عملیات طوری طراحی شده بود که این قسمت جدا شده ]باید[ در خاک عراق به زمین می‌خورد.»

خبرگزاری «فارس»، وابسته به سپاه پاسداران هم عملیات لیله‌القدر را این طور توصیف کرد: «در این عملیات، تعداد شش فروند موشک بالستیک میان‌برد زمین به زمین که از پایگاه‌های موشکی نیروی هوافضای سپاه در استان‌های کردستان و کرمانشاه شلیک شدند، پس از عبور از آسمان عراق، به صورت دقیق به اهداف خود در دیرالزور اصابت کردند.»

روز انجام عملیات لیله‌القدر، آیت‌الله «علی خامنه‌ای»، رهبر جمهوری اسلامی در جمع خانواده‌های مرزبان‎های کشته شده نیروی انتظامی و «شهدای مدافع حرم» سخنرانی کرد و گفت: «جمهوری اسلامی مستحکم ایستاده است و بدانید آن‌ها نمی‌توانند به ما سیلی بزنند. ما به آن‌ها سیلی خواهیم زد.»

حالا ویدیویی که سپاه پاسداران به مناسبت دومین سالگرد عملیات لیله‌القدر منتشر کرده است، با همین جمله آغاز می‌شود. مشخص نیست چرا سپاه پاسداران که موفقیت حمله موشکی آن به داعش در عملیات لیله‌القدر از همان ابتدا مورد شبهه قرار گرفته بود، بعد از دو سال این ویدیو را منتشر کرده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy