Monday, Jun 24, 2019

صفحه نخست » واکنش روحانی به تحریم خامنه‌ای توسط آمریکا

rouhani.jpgدویچه وله - رئیس جمهوری ایران در واکنش به تحریم‌های آمریکا علیه رهبر جمهوری اسلامی و دفتر او، آن را "عجیب و غریب" خواند و نشانه "سردرگمی" دانست. روحانی همچنین از سپاه و وزارت دفاع ایران به خاطر ساقط کردن پهپاد آمریکایی قدردانی کرد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، امروز سه‌شنبه چهارم تیرماه (۲۵ ژوئن) به شدت به قرار گرفتن رهبر جمهوری اسلامی و دفتر او و نیز هشت تن از فرماندهان بلندپایه سپاه پاسداران در فهرست تحریم‌های آمریکا واکنش نشان داد و گفت: «کاخ سفید دچار معلولیت ذهنی شده است.»

رئیس جمهوری ایران با "ضد بشری" خواندن تحریم‌های آمریکا گفت: «خوشبختانه کارهایی که امروز آمریکا انجام می‌دهد به معنای شکست قطعی آمریکاست و در این زمینه تردید ندارم وگرنه هیچ آدم عاقلی این کار را انجام نمی‌دهد. یعنی در هیئت حاکمه و کاخ سفید یک سرخوردگی عجیبی بوجود آمده است، آن هم سردرگمی بزرگ.»

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسن روحانی در جریان سخنان امروز خود در جمع "مدیران نظام سلامت" افزود: «سرخورده شدند چون هر کاری می‌کنند به نتیجه نمی‌رسند چون توقعشان این بود که کشور را ظرف ۲ یا ۳ ماه بهم می‌ریزد.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، روز گذشته در اقدامی بی‌سابقه با امضای یک فرمان اجرایی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و دفتر او را تحریم کرد. به گفته ترامپ، این تحریم‌ها از جمله در واکنش به ساقط کردن پهپاد تجسسی آمریکا در نزدیکی تنگه هرمز توسط ایران اعمال شده و رهبر جمهوری اسلامی را به این دلیل که "در نهایت مسئول رفتار خصمانه رژیم است" هدف قرار می‌دهد.

استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده نیز پس از ترامپ از قرار گرفتن نام فرماندهان نیروی زمینی، دریایی و هوافضا و نیز فرماندهان نواحی پنجگانه نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خبر داد و افزود که نام محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران هم به‌زودی در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار خواهد گرفت.

مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

رئیس جمهوری ایران در بخش دیگری از سخنان امروز خود در رابطه با اقدام اخیر آمریکا گفت: «در همه داستان‌ها سرخورده شدند. سرخورده شده بودند و اخیرا سردرگم هم شدند. کارهای عجیب و غریبی می‌کنند و من تا الان یاد ندارم کسی و کشوری از این دست کارها کرده باشد. این به خاطر سردرگمی بزرگی است دچار ناتوانی شده‌اند.»

روحانی: دست وزارت دفاع و سپاه را می‌بوسیم

حسن روحانی همچنین با اشاره به اقدام اخیر سپاه پاسداران در ساقط کردن پهپاد آمریکایی، تحریم‌های اخیر را ناشی از "عصبانیت" آمریکا از انجام چنین اقدامی با "سامانه داخلی" دانست و گفت: «ما دست همه آنهایی که این صنعت داخلی را ایجاد کردند در وزارت دفاع و دست همه آنهایی که در سپاه از آن بخوبی استفاده کردند می‌بوسیم که کاری عظیم انجام دادند.»

روحانی در بخش دیگری از سخنانش به قرار گرفتن رهبر جمهوری اسلامی در فهرست تحریم‌های آمریکا نیز پرداخت و گفت: «هیچ حکومتی اگر یک ذره خرد و تدبیر داشته باشد نمی‌آید بالاترین مقام یک کشور آن هم نه‌تنها مقام سیاسی، بلکه مقام دینی، اجتماعی و معنوی نه یک فرد که فقط رهبر ایران است بلکه رهبر عاشقان ایران انقلاب اسلامی و شیعیان در جهان اسلام و در سراسر جهان است را تحریم کند.»

رئیس جمهوری ایران افزود: «آمریکایی‌ها آنقدر عقل‌شان را از دست داد‌ه‌اند که می‌خواهند رهبری یک کشور را تحریم کنند که ایشان به آمریکا نیاید؛ خوشمزه است! ما شما را راه نمی‌دهیم بعد می‌گویید شما نیایید؟»

اموال رهبر "یک حسینیه و یک خانه ساده"

حسن روحانی همچنین مدعی شد: «می‌گویند می‌خواهیم اموال رهبری را تصرف کنیم! اموال او یک حسینیه و یک خانه ساده است. رهبران ما که مثل رهبران بقیه کشورها نیستند که در حساب‌های خارجی‌شان میلیاردها پول داشته باشند که بخواهید آنها را تحریم و تصرف کنید.»

مقام‌های ایران بارها از "ساده‌زیستی" رهبر جمهوری اسلامی سخن گفته‌اند. نهادهای بسیاری اما به عنوان زیرمجموعه دفتر علی خامنه‌ای فعالیت دارند. این نهادها اما مشمول نظارت دولتی نشده‌اند و خود دفتر رهبر جمهوری اسلامی نیز در مورد فعالیت‌های اقتصادی‌اش اطلاع‌رسانی نمی‌کند. به همین دلیل اطلاع دقیقی از میزان دارایی‌های علی خامنه‌ای و نهادهای زیرمجموعه دفتر او وجود ندارد.

خبرگزارش رویترز اما در گزارش مفصلی در آبان‌ماه سال ۹۲ از حکمرانی علی خامنه‌ای بر یک "امپراتوری ۹۵ میلیارد دلاری" خبر داده بود. طبق این گزارش، بخش عمده این ثروت مرتبط با فعالیت‌های "ستاد اجرایی فرمان امام" است که در حوزه‌های کاملا متفاوت اقتصادی فعال بوده و از این راه به کسب درآمدهای میلیاردی می‌پردازد.

دولت آمریکا در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما نیز در سال ۲۰۱۰ "ستاد اجرایی فرمان امام" و ۳۷ شرکت وابسته به آن را تحریم کرده، اما نامی از رهبر جمهوری اسلامی که این ستاد مستقیما تحت نظر اوست، نبرده بود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy