Tuesday, Jun 25, 2019

صفحه نخست » احتمال کم شدن خسارت پهپاد از دارایی بلوکه شده ایران در آمریکا

cruz_062519.jpgتد کروز، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی، طرحی را برای گرفتن غرامت از ایران به خاطر سرنگون کردن پهپاد آمریکایی، به کنگره این کشور ارائه داده است.

بر اساس این طرح، باید هزینه این پهپاد آمریکایی از صدها میلیون دلار دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در آمریکا، برداشته شود.

کیهان لندن - پایگاه خبری «فری بیکن»، ۲۴ ژوئن، به نقل از یک منبع آگاه در کنگره آمریکا نوشت سناتور جمهوریخواه تد کروز پیگیر این طرح است و نیاز است دولت ترامپ مبلغ دقیق خسارت پهپاد را اعلام کند. گفته می‌شود بین ۱۲۰ میلیون تا ۲۲۰ میلیون دلار ارزش این هواپیمای بدون سرنشین بوده است.

این اقدامات در راستای یافتن راه‎های بیشتر برای تنبیه رهبران جمهوری اسلامی به خاطر اقدامات خرابکارانه‌شان علیه آمریکا و متحدان آن در خاورمیانه است.

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن

سرتیپ دوم مجید فخری رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، سه‎شنبه چهارم تیرماه، در یک سخنرانی گفت، «موقعیت سقوط پهپاد توسط یگان‌های دریایی برداشت شد» و «این پهپاد جاسوسی بطور قطع، در داخل آب‌های سرزمینی ایران بوده است و هفت کیلومتر وارد آبهای تحت حاکمیت ما شده است.» اما ارتش آمریکا اعلام کرده پهپاد بر فراز آب‎های بین‎المللی در پرواز بوده است.

بعد از حمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به یک هواپیمای بدون سرنشین نیروهای سنتکام، وزیر خارجه جمهوری اسلامی با انتشار یک نقشه مدعی شد که پهپاد وارد حریم هوایی ایران شده اما مایک پمپئو در واکنش به آن گفت، «نقاشی دستی ظریف واقعیت را عوض نخواهد کرد!»

مایک پنس معاون رئیس جمهوری ایالات متحده اخیراً در مصاحبه با CNN گفت، دولت ترامپ هنوز مطمئن نیست که آیا رهبر جمهوری اسلامی ایران مجوز ساقط کردن پهپاد آمریکایی در هفته گذشته را صادر کرده یا نه.» دونالد ترامپ در صحبت‎هایی کنایه‎آمیز گفته بود «فکر می‌کنم سرنگون کردن پهپاد غیرعمد و کار یک فرد بی‎مسئولیت و احمق بود!»

با این حال دریادار خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در اظهاراتی تهدید کرده ‌ساقط‌کردن پهپاد آمریکایی جوابی دندان‌شکن بود و قابل تکرار است. همچنین حسن روحانی، چهارم تیرماه، در سخنانی با تقدیر از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای سرنگونی پهپاد آمریکا گفت، دست سازندگان سامانه موشکی را می‎بوسم! محمدجواد ظریف نیز عنوان کرده، سامانه‌ای که پهپاد آمریکا را ساقط کرد، کاملا ایرانی بود و باعث افتخار ملت ایران است!

در پاسخ به همه اینها، وزارت خزانه‎داری آمریکا، علی خامنه‎ای و دارایی‎های او و هشت فرمانده سپاه را تحریم کرد. یکی از آنها امیرعلی حاجی‎زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه و دیگران از فرماندهان نیروی دریایی پاسداران هستند.

در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سه‎شنبه صبح، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بازدید بقایای پهپاد رفتند و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی از برگزاری «نشست ویژه» با حضور فرمانده هوافضای سپاه خبر داد.

مقام‎های آمریکایی می‎گویند به تلافی ساقط کردن پهپاد آمریکایی، با مجوز ترامپ به مراکز موشکی تسلیحاتی رژیم ایران حمله سایبری شد که بخشی از آنها از کار افتادند. محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات جمهوری اسلامی در واکنش به این اقدام گفت، حملات موفقی از آنها صورت نگرفته هرچند تلاش‎های زیادی می‎کنند.

به نظر می‌‏رسد تنش‎های نظامی بین رژیم ایران و آمریکا به‌خصوص با اعلام تحریم‎های جدید علیه رهبری جمهوری اسلامی همچنان ادامه داشته باشد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy