Friday, Jun 28, 2019

صفحه نخست » در خبرگزاری‌های خارجی می گویند که ایران را نمی شود به زانو درآورد

sepah_062719.jpgبهروز مفید - شبکه بیان

علی خامنه ای در اوج ذلت و تحقیر شدگی یک ملت، سخنانی به زبان می آورد که به نظر می رسد به گفته بسیاری از تحلیلگران رهبر یک جماعت ناشناخته در دور افتاده ترین نقطه قطب جنوب است.

در حالی که ایالات متحده در هفته گذشته قصد حمله به ۳ نقطه از ایران را داشت، رهبر جمهوری اسلامی می گوید ایران پس از انقلاب دارای عزت، سعادت، امید و پیشرفت شد.

خامنه ای در این هفته، زیر چتر سیاه تحریم های آمریکا قرار گرفت؛ نه تنها او که مجموعه بیت رهبری و ۸ سپاهی دیگر هم در این لیست قرار گرفتند.

حسن روحانی به سرعت واکنش نشان داد و گفت رهبر جمهوری اسلامی فقط یک حسینه و یک خانه ساده دارد.

احتمالا اشاره او به همان خانه ای است که تصویر آن در شبکه های مجازی پخش شد و خامنه ای را با لبخند در حال خروج نشان می داد.

بسیار تامل برانگیز است که سخنان امروز حسن روحانی را مدت ها قبل افراد تندروی دیگری نظیر حسن عباسی و علی اکبر رائفی پور به زبان آورده بودند.

اگرچه اشتباه استراتژیک کاخ سفید، تحریم همزمان خامنه ای و سپاه به همراه محمدجواد ظریف (تایید نشده) است اما در کل می توان اینگونه برداشت کرد که مشاوران دونالد ترامپ هستند که افراد اشتباهی را به دلیل کم دانشی درباره ایران به زیر تیغ تحریم می برند.

تحریم محمدجواد ظریف به همراه سران سپاه و علی خامنه ای، در یک بعد کمکی به ایجاد شکاف بیشتر در جمهوری اسلامی نمی کند. شاید کاخ سفید بهتر است در انتخاب افراد برای تحریم کردن بهتر عمل کند.

این بدان معنی نیست که جواد ظریف از افراد همین حکومت نیست و پرونده پاکی دارد. اما در کنار هم قرار دادن ظریف و خامنه ای، راه فرار برای معتدلین را هم می بندد و این دو را با یکدیگر متحدتر خواهد کرد.

حمایت همه جانبه حسن روحانی از علی خامنه ای را نیز می توان در همین دسته بندی قرار داد. این سوال از رئیس جمهور می تواند مطرح شود که نشانی این خانه ساده رهبر کشور کجاست؟

اگر بیت رهبری در دید رییس جمهور، همان خانه ساده است، چطور از آن محافظت کامل می شود. گفته می شود که بیت وی صرفا اتاق های زیادی دارد و موکت های آن پاره هستند به طوری که می شود قدمت و کهنگی آن را فهمید.

اما همان افرادی که خاطرات این اتاق های ساده را تعریف می کنند، یادشان می رود که چرا این اتاق ها باید به آسانسور نیاز داشته باشند؟

علی خامنه ای در یکی از همین اتاق های ساده، در حالی که ۴۸ ساعت از تحریمش گذشته است، بدون اشاره به این موضوع از عزت ایرانی سخن گفت.

بخش جالب سخنرانی او اشاره به خبرگزاری های خارجی بود که به گفته او اذعان دارند که نمی شود ایران را به زانو درآورد.

همچون سایر سخنان وی که هیچکسی از او منبع خبر نمی خواهد، اما رصد آخرین اخبار در شبکه های بین المللی سخنان او را نه تنها تایید نکرد که نقض نیز می کند.

این سخنان آقای خامنه ای نشان می دهد که او اصولا نمی داند از چه چیزی حرف می زند. اینکه گفته شود "خبرگزاری های خارجی" چنین یا چنان سخنی می گویند، به طور کل غلط است چراکه کار خبرگزاری در یک صورت کلی، "خبرگزاری" یعنی انتشار خبر و در بخش های دیگر ارائه تحلیل است. خبرگزاری ها نمی توانند اعلام کنند که ایران را نمی شود به زانو درآورد. شاید خبرگزاری های داخلی در ایران اینگونه عمل کنند اما یک سازمان حرفه ای خبری، هیچگاه موضع گیری این چنینی نمی کند.

رهبر جمهوری اسلامی پیشتر نیز در خصوص برخی سخنان رهبران آمریکایی اظهار نظراتی کرده بود که نشان می دهد طیف مشاوران و افرادی که اخبار را به وی منتقل می کنند، کارشان را به خوبی انجام نمی دهند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy