Thursday, Jul 11, 2019

صفحه نخست » ‎بریتانیا رسما ایران را به تلاش برای تصرف نفتکش خود متهم کرد + واکنش‌ها

sepah.jpgبی بی سی - ساعتی بعد از انتشار گزارش‌هایی درباره "تلاش ایران" برای متوقف کردن یک نفتکش بریتانیایی، سخنگوی ترزا می‌، نخست‌وزیر بریتانیا ضمن ابراز نگرانی از "اقدام ایران" از مقام‌های ایرانی خواست که تنش را در منطقه کاهش دهند.

بامداد پنج‌شنبه، مقام‌های آمریکایی اعلام کردند که قایق‌های تندروی سپاه پاسداران تلاش کرده‌اند تا یک نفتکش بریتانیایی را توقیف کنند، اما موفق نشده‌اند. این خبر از سوی ایران تکذیب شد.

سخنگوی ترزا می، بدون اشاره به تکذیب ایران، گفت: "ما از این اقدام ایران نگرانیم و کماکان از ایران می‌‌خواهیم تا تنش را در منطقه کاهش دهد."

پیشتر یک سخنگوی وزارت دفاع بریتانیا نیز "اقدام نیروی دریایی سپاه پاسداران" را مایه نگرانی دانسته بود.

در عین حال سخنگوی نخست‌وزیر بریتانیا تاکید کرد که از نظر کشورش، مساله توقیف یک نفتکش متعلق به ایران در تنگه جبل‌الطارق، "یک موضوع مربوط به تحریم سوریه است، نه یک مساله ایران."

در پی توقیف کشتی گریس-۱ در جبل‌الطارق، برخی مقام‌های ایرانی هشدارهایی به بریتانیا و آمریکا منتشر کردند.

در آخرین مورد، روز پنج‌شنبه و همزمان با انتشار خبرها درباره "تلاش ناکام سپاه برای متوقف کردن نفتکش بریتانیایی"، علی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران درباره توقیف نفکتش "گریس-۱" گفت: "دشمنان به سختی از این اقدام پشیمان خواهند شد.

در همانحال، منابع خبری اظهارات سخنگوی وزارت دفاع بریتانیا در مورد حادثه روز گذشته را منتشر کرده‌اند. وی در مورد این حادثه گفته است که "در مغایرت با قوانین بین‌المللی، سه شناور ایرانی در صدد برآمدند تا مانع از آن شوند که شناور بریتیش هریتج، که یک کشتی تجاری است، آزادانه از تنگه هرمز عبور کند."

وی افزوده است که با نزدیک شدن شناورهای ایرانی به نفتکش هریتج، "ناوچه اچ.ام.اس مونتروز مجبور شد بین سه شناور ایرانی و کشتی تجاری قرار بگیرد و پس از اخطار لفظی به این شناورها، آنها مسیر خود را تغییر دادند و از محل دور شدند."

ظریف: ادعاها برای ایجاد تنش است

در آن سو محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در واکنش به تلاش سه فروند قایق ایرانی برای مسدود کردن مسیر کشتی بریتانیایی گفت: «ادعاهایی که مطرح می‌شود برای ایجاد تنش است و هیچ ارزشی ندارد.»

وی با اشاره به این موضوع که این ادعا را سپاه رد کرده است، افزود: «این حرف‌ها معمولا برای پوشاندن نقاط ضعف آنها مطرح می‌شود.»

بر اساس گزارش رویترز و شبکه سی ان ان، قایق‌های‌ سپاه پاسداران روز چهارشنبه به نفتکش بریتانیایی که از تنگه هرمز عبور می کرده است دستور داده‌اند تا مسیرش را تغییر دهد و در قلمرو آبی ایران پهلو بگیرد که با دخالت ناو جنگی بریتانیایی «اچ‌ام‌اس‌مونت‌رز» مواجه می شوند. طبق روایت رویترز، ناو بریتانیایی که این نفکتش را اسکورت می کرده است، با دادن هشدار رادیویی قایق های سپاه را مجبور به عقب‌نشینی می کنند.

0783539A.jpgشبکه سی‌ان‌ان گزارش داده است که یک هواپیمای تجسسی آمریکا از این ماجرا فیلمبرداری کرده است اما این ویدیو هنوز منتشر نشده است.

کیهان لندن هم نوشت گزارش‎های مختلفی در مورد این ماجرا منتشر شده است از جمله شبکه CNN چهارشنبه شب به نقل از دو مقام آمریکایی گزارش داد که پنج قایق مسلح سپاه به نفتکش بریتانیایی که در حال خروج از خلیج فارس و وارد شدن به تنگه هرمز بوده نزدیک شده‌اند و دستور داده‌اند با تغییر مسیر خود در آب‌های مجاور ایران توقف کند اما پس از هشدار یک ناوچه نیروی دریایی بریتانیا عملیات خود را متوقف و منطقه را ترک کردند.

ساعاتی بعد منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گزارش نیروی دریایی آمریکا را تکذیب و اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت اخیر هیچ مواجهه‌ای با شناورهای بیگانه از جمله شناورهای انگلیسی صورت نگرفته است.

مطالب بیشتر در کیهان لندن

با این حال CNN و فاکس‌نیوز به نقل از ستاد مشترک ارتش آمریکا اعلام کرده‌اند که ماجرای نزدیک شدن قایق‌های تندرو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به نفتکش انگلیسی توسط یک هواپیمای نیروی هوایی آمریکا فیلمبرداری شده است.

پیش از این گزارش شده بود نفتکش «بریتیش هریتیج» از بیم توقیف توسط جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس لنگر انداخته است. همچنین ژنرال جوزف دانفورد رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفته واشنگتن به دنبال تشکیل ائتلاف نظامی برای تضمین آزادی آب‌های بین‎المللی از جمله تنگه هرمز و باب‌المندب است. گزارش‎های دیگری نیز در همین ارتباط منتشر شده از جمله اینکه در روزهای اخیر ناوچه نظامی «مونتروز» متعلق به نیروی دریایی انگلیس نفتکش پاسیفیک وویجر را در تنگه هرمز همراهی کرد تا گرفتار سپاه نشود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy