Wednesday, Jul 10, 2019

صفحه نخست » سپاه مقر دو حزب عمده کرد ایرانی را در کردستان عراق گلوله باران کرد

kurd.jpgدویچه وله - منابع نزدیک به حزب دموکرات کردستان به دویچه‌وله فارسی گفتند دو مقر این حزب و حزب دموکرات کردستان ایران در سیدکان و آلانه در ناحیه چومان در کردستان عراق از صبح امروز زیر گلوله باران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده است.

منابع نزدیک به حزب دموکرات کردستان به دویچه‌وله فارسی گفتند که دو پایگاه در ناحیه چومان کردستان عراق از صبح امروز زیر گلوله باران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده است.

به گفته این منابع، در جریان این گلوله باران حداقل یک دختر و یک پسر جوان کشته شده‌اند. این دو غیرنظامی و از اهالی محلی بوده‌اند.

گلوله باران مقر این حزب دموکرات کردستان (حدک) و حزب دموکرات کردستان ایران (حدکا) در سیدکان و آلانه تنها دو روز پس از انتشار خبر دیدار نمایندگانی از چهار حزب عمده کرد با نمایندگانی از جمهوری اسلامی در اسلو، پایتخت نروژ، از سوی دویچه‌وله فارسی صورت گرفته است.

این گلوله باران از صبح چهارشنبه، ۱۹ تیر و در آستانه سی امین سالگرد ترور عبدالرحمان قاسلمو، رهبر پیشین حزب دموکرات کردستان، آغاز شد اما به گفته شاهدان عینی در حوالی ظهر به وقت محلی شدت بیشتری یافت. منابع نزدیک به احزب کرد همچنین از پرواز پهپادهای سپاه پاسداران بر فراز این دو اردوگاه خبر داده‌اند.

روابط عمومی قرارگاه حمزه سیدالشهداء نیروی زمینی سپاه پاسداران، شب گذشته با انتشار بیانیه‌ای به مناسبت کشته شدن سه عضو سپاه در پیرانشهر در جریان یک درگیری مسلحانه نسبت به اقدامات تلافی‌جویانه هشدار داده بود.

عصر روز گذشته این قرارگاه با انتشار این بیانیه اعلام کرد سه تن از پاسداران پیشمرگه مسلمان کُرد، حاصل احمدی، ستار پیروتی و امید ملازاده کشته و یک نفر دیگر مجروح شده است. حاصل احمدی، سرهنگ و از فرماندهان محلی سپاه بوده است.

مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

در بیانیه قرارگاه حمزه سیدالشهداء تاکیده شده است: «قطعاً به زودی، انتقام این شهید سرافراز به دستِ عشایر هوشیار و همیشه همراه با انقلاب اسلامی و همرزمانش، از اشرار و تروریست‌های مورد حمایت سرویس‌های جاسوسی غربی و صهیونیستی گرفته خواهد شد.»

روز چهارشنبه برخی منابع کردی اعلام کردند که «مدافعان شرق کردستان»، با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت حمله دیروز در پیرانشهر را پذیرفته‌اند.

مدافعان شرق کردستان، یک نیروی نظامی نزدیک به حزب دموکرات کردستان است.

حوادث روز سه‌شنبه و چهارشنبه، پس از آن روی داد که دویچه‌وله فارسی روز دوشنبه برای اولین بار خبر دیدارها و تماس‌هایی بین چهار حزب عمده کرد مخالف جمهوری اسلامی را با نمایندگانی از سوی حکومت ایران منتشر کرد.

عمر ایلخانی‌زاده، دبیرکل حزب کومله زحمتکشان کردستان روز دوشنبه در گفت‌وگو با دویچه‌وله فارسی تایید کرد که نمایندگان چهار حزب عمده کرد ایرانی؛ حزب دمکرات کردستان، حزب دمکرات کردستان ایران، حزب کومله کردستان ایران و حزب کومله زحمتکشان کردستان، به عنوان اعضای "مرکز همکاری احزاب کردستان ایران" در اروپا با نمایندگان جمهوری اسلامی دیدار کرده‌اند.

او که در حال حاضر مسئولیت رهبری دوره‌ای مرکز همکاری احزاب کردستان ایران را بر عهده دارد، گزارش‌ها در این باره را تکذیب نکرد که این دیدارها با میانجیگری یک سازمان غیردولتی نروژی، نزدیک به وزارت امور خارجه این کشور به نام «نورِف» (NOREF − Norwegian Centre for Conflict Resolution) انجام گرفته است.

دویچه‌وله فارسی از نورف نیز سوالاتی در همین زمینه پرسیده، اما این نهاد هنوز به این پرسش‌ها پاسخ نداده است.

برخی منابع نزدیک به احزاب کرد به دویچه‌وله فارسی گفتند که دست کم در یک دیدار با نمایندگانی عالی‌رتبه از وزارت امور خارجه و دفتر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، دبیران کل این احزاب حضور داشته‌اند.

با این حال، ایلخانی‌زاده در پاسخ به این پرسش که این ملاقات‌ها در چه سطحی صورت گرفته، تنها گفت: «از طرف جمهوری اسلامی نمایندگانی در سطح بالا و از طرف احزاب کرد هم نمایندگانی در سطح رهبری در این دیدارها شرکت کرده‌اند.»

مقامات جمهوری اسلامی تا کنون در باره دیدار با رهبران چهار حزب عمده کردستان ایران هیچ اظهار نظری نکرده‌اند.

به گفته منابع نزدیک به احزاب کرد، مرکز همکاری احزاب کردستان ایران احتمالا در روزهای آینده بیانیه‌ای در همین زمینه منتشر خواهد کرد.

ایلخانی‌زاده در گفت‌وگو با دویچه‌وله فارسی گفت: «جواب مثبت احزاب کردی برای مذاکره با ایران بر سر کردستان، با خواسته‌های کردها مغایرنیست و تغییری در سیاست احزاب کردی صورت نگرفته است. «

عمر ایلخانی‌زاده گفت: «احزاب اصلی موجود در جنبش کردستان که از اول هم طرف جمهوری اسلامی بوده‌اند، قبلا هم در سال ۷۹ مذاکراتی انجام داده بودند و هیچ‌گاه اصل مذاکره بر سر مسائل کردستان را رد نکرده‌‌اند.»

ایلخانی‌زاده افزود: «در طول یک سال و یک سال نیم گذشته از طرف شخصیت‌ها و نهادهای بین‌المللی تماس‌هایی با ما گرفته شد. آنها می‌خواهند که راه حل آشتی برای جنبش کردستان پیدا بشود. ما پاسخ مثبت دادیم و اعلام کردیم که حاضر به مذاکره هستیم و بالاخره این تماس‌ها برقرار شد.»

رئیس دوره‌ای مرکز همکاری احزاب کردستان ایران گفت: «ما شرایطی برای مذاکره داشتیم. شرط اول ما این است که هر مذاکره‌ای باید علنی باشد. شرط دوم این است که مذاکره روی مسائل کردستان باشد، مساله کردستان را به رسمیت بشناسد و از طرف رهبری و نهادهای جمهوری اسلامی اعلام بشود. شرط سوم ما این است که یک نهاد معتبر بین‌المللی هم بر این مذاکرات نظارت کند. «

ایلخانی‌زاده تاکید کرد که چهار حزب عمده کرد در جریان تماس‌ها و دیدارهای خود با مقامات جمهوری اسلامی تنها این حد پیش رفته‌اند و از طریق نهادهای معتبر و بین‌المللی در آلمان، نروژ، سوئد و بریتانیا، به رهبران جمهوری اسلامی پیام داده‌اند.

او در عین حال تاکید کرد که هنوز هیچ «مذاکره‌ای» انجام نگرفته است و تنها نشست‌ها و ملاقات‌هایی برای فراهم ساختن زمینه «مذاکره» صورت گرفته است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy