Thursday, Jul 11, 2019

صفحه نخست » چند درصد مردم ایران قدرت خرید مواد غذایی ضروری را ندارند؟

morgh.jpgکیهان لندن - بررسی طبقه‌بندی خانوارهای کشور بر اساس سطح درآمد بیانگر آن است که در سال ۹۸ بیش از ۵۸ درصد مردم توان خرید همه کالاهای اساسی مورد نیاز برای داشتن حداقل معیشت را ندارند و این وضعیت دشوارتر نیز خواهد شد.

افزایش مواد غذایی در ماه‌های گذشته در حالی که درآمدها ثابت بوده بیانگر آنست که قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته و برخی مواد غذایی از سفره قشرهای متوسط رو به پایین شده و مصرف برخی دیگر از مواد غذایی هم به‌شدت کاهش یافته است.

بر اساس تازه‌ترین گزارش مرکز آمار، از ابتدای سال گذشته تا خرداد امسال به طور میانگین قیمت مواد غذایی پرمصرف دو برابر شده است. از آنجا که میزان درآمد اقشار متوسط و کم‌درآمد مانند کارمندان، کارگران و بازنشستگان در یک سال گذشته کمتر از ۲۰ درصد افزایش یافته، طبیعی است با افزایش قیمت چند ده درصدی مواد غذایی، قدرت خرید آنها به‌ شدت کاهش یافته است است.

در همین رابطه روزنامه «جام جم» گزارش داده که در فروردین سال گذشته برای خرید یک سبد غذایی شامل یک کیلوگرم برنج ایرانی درجه یک، یک کیلوگرم برنج خارجی درجه یک، یک کیلوگرم گوشت گوسفند، یک کیلوگرم گوشت گاو یا گوساله، یک کیلوگرم مرغ تازه، یک لیتر شیر پاستوریزه، یک کیلوگرم ماست پاستوریزه،۵۰۰ گرم پنیر ایرانی پاستوریزه، یک کیلوگرم تخم‌مرغ، صد گرم کره پاستوریزه، ۹۰۰ گرم روغن مایع، یک کیلوگرم موز، یک کیلوگرم سیب‌ درختی زرد، یک کیلوگرم پرتقال محصول داخل، یک کیلوگرم خیار، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی، یک کیلوگرم سیب‌زمینی، یک کیلوگرم پیاز، یک کیلوگرم لوبیاچیتی، یک کیلوگرم عدس، یک کیلوگرم قند، یک کیلوگرم شکر، یک کیلوگرم رب گوجه‌فرنگی و ۵۰۰ گرم چای خارجی مجموعا ۲۱۸ هزار تومان پول لازم بود؛ اما برای خرید همین سبد غذایی در خرداد امسال، ۴۲۹ هزار تومان پول لازم بوده است؛ یعنی ۹۷ درصد افزایش قیمت نسبت به سال گذشته.

مطالب بیشتر در کیهان لندن

این در حالیست که قیمت‌ها در مناطق مختلف کلانشهرها نیز متفاوت است، مناطق متوسط و رو به بالا قیمت‌هایی گران‌تر از مراکز و جنوب شهرها ارائه می‌کنند و ساکنان این مناطق اگر از قشر کارمند یا بازنشسته باشند، هزینه بیشتری را متحمل خواهند شد.

این در حالیست که گزارش‌ها نشان می‌دهد با افزایش ۵۰ تا ۲۰۰ درصدی اجاره خانه در شهرها و محله‌های مختلف، خانوارهای متوسط رو به پایین که بیشترین جمعیت مستأجران را شکل می‌دهند برای تأمین هزینه اجاره‌بهای جدید با بحران‌هایی جدی روبرو شدند. برخی از جمعیت مستأجران مجبور به مهاجرت به حاشیه شهر یا حتی شهرستان‌ها شدند. اما آن دسته از مستأجران که به دلیل نوع اشتغال مجبور به ماندن در شهر و محله خود شدند، برای تأمین هزینه اجاره از هزینه‌های دیگر از جمله خورد و خوراک زدند و سفره این بخش از جمعیت ایران، به صورت مضاعف کوچک شده است.

روزنامه «جام جم» در ادامه گزارش خود به همین موضوع پرداخته است و نوشته است «بررسی طبقه‌بندی خانوارهای کشور بر اساس سطح درآمد بیانگر آن است که در سال جاری بیش از ۵۸ درصد مردم توان خرید همه این کالاها را نخواهند داشت.»

بانک مرکزی در محاسبات خود، خانوارها را بر اساس سطح درآمد به ۱۵دسته تقسیم می‌کند. با مبنا قرار دادن آمار بانک مرکزی درباره بودجه خانوار در سال ۱۳۹۶ و تعدیل ۲۵ تا ۳۰ درصدی آن برای سال ۱۳۹۸، این نتایج به دست می‌آید که در سال جاری خانوارهای طبقه درآمدی هشتم به پایین، قدرت خرید همه مواد غذایی ضروری را ندارند.

این ۸ طبقه که قشرهای متوسط رو به پایین محسوب می‌شوند، قطعا در سال جاری مجبورند مواد غذایی گرانقیمت‌تر مثل برنج ایرانی، گوشت قرمز، لبنیات و میوه را از سفره خود حذف کنند یا خرید آنها را به‌شدت کاهش دهند.

بر اساس برآوردهای صورت‌گرفته، طبقات درآمدی اول تا پنجم در هر ماه کمتر از ۵۰۰ هزار تومان می‌توانند برای خرید مواد غذایی مصرف کنند. این در حالی است که فقط تهیه سه کیلوگرم گوشت گوسفند و سه کیلوگرم گوشت گوساله در ماه بیش از ۵۸۰ هزار تومان پول می‌خواهد؛ بنابراین طبیعی است این بخش از مردم که بیش از ۱۷ درصد کل جامعه هستند، در سال جاری یا اصلا گوشت قرمز نمی‌خرند یا در حد اندکی خریداری می‌کنند. برنج ایرانی هم قطعا از سفره این قشرها حذف شده و مواد لبنی نیز به حداقل خود رسیده است. میوه‌جات هم به‌ندرت در سفره آنها حضور خواهد داشت.

با این همه فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصاد و دارایی چندی پیش از مدیریت کنترل تورم خبر داده و با استناد به آمارهای مرکز آمار ایران گفته است «تورم ماهانه روند کاهشی پیدا کرده‌ است و این روند کاهشی نشان می‌دهد که به سمت مدیریت تورم در حرکت هستیم.»

این ادعای وزیر اقتصاد مبنی بر «مدیریت کنترل تورم» در حالی مطرح شده که زندگی مردم در ایران چنین ادعایی را تأیید نمی‌کند و طبقات متوسط و ضعیف جامعه هر روز با فشار بیشتری برای هزینه‌های مورد نیاز برای داشتن حداقل معیشت روبرو می‌شوند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy