Tuesday, Jul 16, 2019

صفحه نخست » انتشار اخبار "قطره‌چکانی" درباره بازداشت اکبر طبری

esmaili.jpgدویچه وله - گمانه‌زنی درباره بازداشت اکبر طبری، معاون اجرایی پیشین ریاست قوه قضاییه همچنان ادامه دارد. سخنگوی قوه قضاییه اتهام او را "اعمال نفود در پرونده‌ها" و "روابط ناثواب" اعلام کرده است. برخی دیگر از فساد مالی او سخن گفته‌اند.

از اکبر طبری به عنوان "پرنفوذ‌ترین فرد" قوه قضاییه ظرف بیست سال گذشته سخن می‌رود. اکنون غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه به شایعات و گمانه‌زنی‌ها پیرامون بازداشت طبری پایان داده است.

سایت خبری "نامه‌نیوز" روز ۲۵ تیر (۱۶ ژوئیه) به نقل از سخنگوی قوه قضاییه گفته است خبر دستگیری اکبر طبری صحت دارد.

غلامحسین اسماعیلی در این باره گفته است: «فردی که قبلا در حوزه ریاست معاونت یکی از بخش‌ها بوده، تحت تعقیب قرار گرفته و پرونده‌ای تشکیل شده و در این ارتباط فرد مذکور و برخی افراد دیگر بازداشت شدند و خبر صحت دارد.»

این در حالی است که سایت "فرارو" به نقل از دفتر آیت‌الله آملی لاریجانی نوشته بود که این دفتر «اتهامات علیه معاون اجرایی پیشین قوه قضاییه را تکذیب» کرده است.

سخنگوی قوه قضاییه اتهامات مندرج در پرونده اکبر طبری را "اعمال نفوذ در پرونده‌ها" و "روابط ناثواب" اعلام کرده است.

مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

خبر دستگیری طبری ابتدا از جمله توسط حسن نوروزی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، اعلام شد. نوروزی اما از ذکر نام این فرد اجتناب ورزیده بود و از «بازداشت یک مقام عالی‌رتبه پیشین قوه قضاییه» خبر داده بود. گفته می‌شود که صادق لاریجانی پس از برکناری طبری او را به مجمع تشخیص مصلحت فرستاده است. اما اطلاع بیشتری درباره وظایف او در آن مجمع منتشر نشده است.

خبری بازداشت طبری به چند روز پیش برمی‌گردد. علیرضا زاکانی یکی از چهره پرنفوذ اصولگرایان خبر دستگیری یک مقام ارشد را فاش کرده بود. زاکانی نیز از بردن نام این فرد اجتناب ورزیده بود.

زاکانی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفته بود: «رئیسی برخی افراد که در قوه قضاییه دچار فساد بودند را برکنار کرد.» او اما خواهان محاکمه این مقام ارشد قوه قضاییه شده بود.

این چهره اصولگرا تنها به گفتن این موضوع بسنده کرده بود که این فرد کسی است «که دو رئيس قوه [قضاییه] را بیچاره کرده و دچار مشکل بوده و مایه بدنامی قوه قضائیه» بوده است.

روشن بود که منظور زاکانی از دو رئیس قوه قضاییه یکی آیت‌الله هاشمی شاهرودی و دیگری آیت‌الله آملی لاریجانی بوده است.

آملی لاریجانی و پرونده طبری

مصطفی تاجزاده، یکی از چهره‌های اصلاح‌طلب از پنهان‌کاری زاکانی انتقاد کرده بود. زاکانی در مناظره‌ای با تاجزاده و خواست او برای علنی کردن نام این مقام پیشین و ارشد قوه قضاییه، نام این فرد را اکبر طبری اعلام کرده و گفته بود که او در دوران ریاست آملی لاریجانی بر دستگاه قضایی ایران به عنوان معاون اجرایی او فعالیت می‌کرده است.

پس از دفاع دفتر آملی لاریجانی از اکبر طبری، علیرضا زاکانی یک پست توییتری منتشر کرد. او در این پست توییتری نوشت: «پیرامون آقای طبری و نقش مخرب آن در قوه قضائیه صحبت کردم که از دفتر آیه الله لاریجانی تکذیب شد و تأکید نمودن که ایشان برخی موارد را بررسی کرده و حکم به سلامت آقای طبری داده‌اند. مشفقانه به رئیس محترم مجمع تشخیص عرض می‌کنم که اشتباه می‌فرمایید و تا دیر نشده از وی تبری جویید.»

برخی از نمایندگان درباره ناروشن و ناشفاف بودن پرونده اکبر طبری اظهار نظر کرده‌اند. برخی از انتشار "قطره‌چکانی" اخبار مربوط به بازداشت طبری نوشته‌اند.

محمود صادقی، نماینده تهران نیز با اشاره به ماجرای حساب‌های جنجالی قوه قضایی با انتشار یک پست توییتری خواستار "شفاف‌سازی" پیرامون «تصرفات مشارالیه در وجوه امانی مردم» شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy