Tuesday, Jul 16, 2019

صفحه نخست » سخنرانی جنجالی مسن‌ترین نماینده مجلس ایران

majlisSpeech_071519.jpgآیا حکمرانان خوبی بودیم؟

دویچه وله - این نماینده مجلس با تأکید بر نیاز ایران به "اصلاحات ساختاری" خواستار بازنگری قانون اساسی شد. هاشم‌زایی با اشاره به "شکاف عمیق" بین مردم و مسئولان، از دخالت در زندگی مردم انتقاد کرد. او همچنین خواستار بازتعریف منافع ملی شد.

عبدالرضا هاشم‌زایی، مسن‌ترین نماینده مجلس دهم شورای اسلامی، انتقادهای تندی را متوجه "مدیریت کشور" و مسئولان و مقام‌های درجه اول جمهوری اسلامی کرد و خواستار "جدی گرفتن پیشنهاد بازنگری قانون اساسی" شد.

هاشم‌زایی دیروز یکشنبه ۲۳ تیرماه (۱۴ ژوئیه) در جریان نطق میان‌دستور خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، "بهترین زمان" برای بازنگری در قانون اساسی ایران را انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ دانست.

"چرا تا این حد در زندگی مردم دخالت می‌کنیم؟"

این نماینده ۷۵ ساله مجلس گفت: «جوانانی بودیم که ۴۰ سال پیش با هزار امید و آرزو سکان مملکت را در دست گرفتیم، اما درک درستی از مفهوم دولت مدرن نداشتیم و این ناآگاهی در گذر زمان رو به واگرایی گذاشت و اکنون تبدیل به شکاف عمیق میان مردم و ساختار سیاسی شده است.» هاشم‌زایی پرسید: «چرا در سال‌های گذشته سعی نکردیم این شکاف را پر کنیم؟»

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی سپس دخالت حکومت در زندگی خصوصی مردم را مورد انتقاد قرار داد و گفت: «ما در عرصه خصوصی زندگی و کسب و کار مردم حضوری پررنگ داریم و بسیار فراتر از دیگر نظام‌های سیاسی در پوشش، معاشرت، الگوبرداری، هنجارسازی‌های زندگی و کسب و کار مردم مداخله می‌کنیم. عقب‌نشینی‌های موضعی و موسمی ما هم بیشتر ناشی از پیشروی نسل‌های جدید است.» او سپس پرسید: «چرا تا این حد در زندگی مردم دخالت می‌کنیم؟»

عبور "برخی مشکلات از آستانه بحران"

این عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی همچنین درباره فساد فراگیر در ایران یادآور شد: «امروز ابعاد فساد بزرگ‌تر و دامنه اجتماعی آن بزرگ‌تر شده است و شهرت و اعتبار ساختار را مخدوش ساخته است. مشکل کجاست؟ چرا با وجود این همه برخورد قضایی و امنیتی با این مقوله حتی در کاهش نسبی فساد هم ما اثر ندیده‌ایم. علت چیست؟»

👈مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه "شماری از مشکلات کشور از آستانه بحران گذشته است"، گفت: «در حوزه فساد در بسیار از متغیرها به بحران رسیده و مأموریت سیاست به جای همگرایی، واگرایی است.»

عبدالرضا هاشم‌زایی سپس با اشاره به اینکه "سردرگمی در حوزه‌های اجتماعی به‌وضوح دیده می‌شود"، پرسید: «آیا ما حکمرانان خوبی بودیم؟»

مسن‌ترین نماینده مجلس دهم ادامه داد: «جامعه‌شناسان از وجود شکافی عمیق میان مردم و مسئولان سخن می‌گویند و به نظر می‌رسد که دلیل اصلی این شکاف تفاوت و تضاد فاحش میان دغدغه و اولویت اصلی مسئولان کشور با دغدغه و اولویت مردم است.»

"راه حل رفراندوم"

هاشم‌زایی سپس پرسید: «چرا اولویت اصلی سیاستمداران مردم نیستند؟ مردم کجای تصمیم‌گیری کشور قرار گرفته‌اند؟ گروه‌های سیاسی مدام از مردم مایه می‌گذارند و نظر خودشان را به جای نظر مردم مطرح می‌کنند، به راستی نظر مردم درباره سیاست‌های کشور را از چه طریقی می‌توان دریافت؟ آیا رفراندوم راه حل خوبی است؟»

این نماینده اصلاح‌طلب در ادامه ضمن تأکید بر "نیاز کشور به اصلاحات ساختاری" گفت: «دولت‌های بعد از جنگ به علت فقدان جسارت کافی، از زیر بار اصلاحات ساختاری شانه خالی کرده‌اند. چرا کاری کرده‌ایم که از دولت‌ها کاری بر نیاید؟»

هاشم‌زایی خاطرنشان کرد که «جریان مخالف دولت تلاش می‌کند بحث‌های مخاطره‌آمیز و تصمیم‌گیری‌های بزرگ به دولت واگذار شود تا در صورت عدم موفقیت با شماتت دولت، حاکمیت تبرئه شود. علاوه بر این مخالفان درصدد ساقط کردن دولت به روش‌های خطرناک هستند. باید از آنها پرسید با زمین خوردن دولت آسیبی به کل نظام نمی‌رسد؟»

اشاره این نماینده مجلس می‌تواند از جمله متوجه موضوعاتی چون مذاکرات هسته‌ای باشد. گرچه دولت حسن روحانی تأکید کرده بود که رهبر جمهوری اسلامی همواره در جریان تمام جزئیات مذاکرات هسته‌ای قرار گرفته بوده، اما علی خامنه‌ای پس از خروج آمریکا از برجام اعلام کرد که "شرایط" مورد نظر او در این توافق رعایت نشده و مذاکره‌کنندگان نیز "از خطوط قرمز معین‌شده" عبور کرده‌اند.

"سرافکندگی" در حوزه رشد اقتصادی

عبدالرضا هاشم‌زایی در بخش دیگری از سخنان روز گذشته‌اش به مقایسه رشد اقتصادی ایران با دیگر کشورها در عرض چهار دهه گذشته پرداخت و گفت: «در این مسئله هم سرافکنده هستیم. چرا که تولید ناخالص داخلی در طول ۴۰ سال تنها اندکی افزایش داشته است؟ در همین مدت تولید ناخالص چین ۲۲ برابر، کره جنوبی ۷ برابر، مالزی ۴ برابر و شیلی و ترکیه ۳ برابر شده‌اند. چرا اصرار بر ادامه مسیر گذشته داریم؟»

نماینده تهران همچنین گفت: «تحریم کشور را به سمت انزوا از جامعه بین‌المللی می‌راند و در مجامع بین‌المللی ایران را به اتهاماتی منتسب می‌کنند که کسی جرأت نکند برای سرمایه‌گذاری در ایران قدم پیش بگذارد.»

این عضو فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه "چاره کار در دست سیاستمداران است تا برای این فرسایش سیاسی و اجتماعی چاره بیاندیشند و برای تصمیمات بزرگ هم هیچ زمانی بهتر از روزهای سخت نیست" پرسید: «چرا درباره بازتعریف منافع ملی اقدامی نمی‌کنیم؟»

هاشم‌زایی سپس با اشاره به ضرورت "اصلاح قانون اساسی" یادآور شد: «شکی نیست که قانون اساسی ما حفره‌هایی دارد. باید پیشنهاد بازنگری قانون اساسی را جدی گرفت.»

این نماینده مجلس "بهترین زمان" برای چنین اقدامی را انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ دانست تا به گفته او «نامزدها با در نظر گرفتن منافع ملی در یک رفراندوم واقعی بتوانند راهکار خود را به مردم ارائه کنند». او سپس پرسید: «چرا باید با اعمال نظارت استصوابی از این تحول بزرگ جلوگیری کنیم؟»

اعتراض به تداوم "حصر"

مسن‌ترین نماینده مجلس دهم سپس با اشاره به وقایع سال ۸۸ گفت: «بعد از انتخابات سال ۸۸ شکاف عمیق میان مردم و حاکمیت ایجاد شده و ده سال است این زخم روی پیکر نظام باقی مانده است و هیچ کسی به دنبال مداوای آن نیست. هنر یک حکومت این است که زخم‌ها را مداوا کند، نه اینکه آنها را رها کند.»

عبدالرضا هاشم‌زایی در نهایت پرسید: «آیا وقت آن نرسیده است که از خود بپرسیم ده سال حصر خانم رهنورد و آقایان کروبی و موسوی چه منافعی برای نظام داشته است و یا چرا سید محمد خاتمی را ممنوع‌التصویر می‌کنیم و مگر نه اینکه محبوبیت ایشان زبانزد خاص و عام است؟»

مهدی کروبی، میرحسین موسوی و همسرش زهرا رهنورد، معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ از بهمن ماه سال ۸۹ در حصر خانگی و زیر نظر مأموران وزارت اطلاعات به سر می‌برند. حسن روحانی در کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ خود وعده داده بود که مشکل حصر را حل خواهد کرد؛ وعده‌ای که تا به امروز متحقق نشده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy