Tuesday, Jul 16, 2019

صفحه نخست » فرمانده نیروی قدس که معاون سیاسی روحانی شد کیست؟

IB_071619.jpgامیر فرشاد ابراهیمی / بخش فارسی ایران بریفینگ

رئیس دفتر رئیس جمهور در حکمی فریدون وردی‌نژاد را به سمت «معاون سیاسی دفتر ریاست‌جمهوری» منصوب کرد. پیش از این مجید تخت‌روانچی عهده دار این مسئولیت بود که از فروردین ماه امسال به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل متحد عازم نیویورک شده است.

وردی نژاد از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران و از سرداران نسل اولی است که از دست خامنه ای درجات نظامی خود را گرفتند او هشتمین سرتیپ سپاه پاسداران بود در زمانی که معاون اطلاعات سپاه پاسداران بشمار می رفت .

وی همزمان با انتصاب وحیدی به فرماندهی نیروی قدس از اطلاعات سپاه به نیروی قدس رفت و نهاد نوپایی را در آن نیرو تاسیس کرد که به کنترل سفرا و دیپلماتهای خارجی در ایران می پرداختند .

همزمان با آغاز فرماندهی قاسم سلیمانی در نیمه دهه ۷۰ او به یکباره اصلاح طلب شد و از سوی خاتمی به مدیریت خبرگزاری دولتی ایرنا و روزنامه ایران منصوب شد و کمی بعد نیز به عنوان سفیر ایران در چین فعالیت کرد.

وردی نژاد که در سپاه پاسداران بیشتر به نام «سلیم مهدی نژاد» مشهور است از جمله پاسدارانی است که در رسوایی مک فارلین بارها نامش تکرار شده است.

او همان فردی است که در ۲۵ مهرماه ۱۳۶۵ و در جلسه ای با حضور محسن رضایی فرمانده وقت سپاه انجیل امضا شده و یک کیک را از آمریکایی ها تحویل می گیرد و به اکبر هاشمی رفسنجانی می‌دهد.

مطالب بیشتر در سایت ایران بریفینگ

دیوید کریست، کار‌شناس ارشد تاریخ در پنتاگون، در کتاب "جنگ گرگ و میش" در مورد "تاریخ سری مناقشه ٣٠ ساله آمریکا با ایران" نوشته در ادامه مذاکرات، در ۲۸ شهریور ۱۳۶۵ علی هاشمی بهرمانی و دو نفر از مسئولان سپاه پاسداران برای مذاکرات محرمانه به واشنگتن می روند. وی یکی از دو مسئول سپاهی را "مهدی‌نژاد" معرفی کرده -که نام مستعار "فریدون وردی نژاد" معاون وقت اطلاعات سپاه است. به نوشته دیوید کریست، نمایندگان سپاه در زمان اقامت در واشنگتن، حتی برای بازدید از کاخ سفید -و البته نه ملاقات با رئیس جمهور آمریکا- وارد این ساختمان می شوند.

ادامه همین مذاکرات است که نهایتا به ارسال انجیل پشت نویسی شده رونالد ریگان به تهران می انجامد. هرچند در ۱۲ آبان، نشریه لبنانی الشراع سفر خرداد ماه مک فارلین به تهران را افشا می کند و در نتیجه به دستور آیت الله خمینی، اکبر هاشمی رفسنجانی در مراسم سالگرد اشغال سفارت آمریکا در ۱۳ آبان به نقل روایت کنترل شده ای از ماجرا می‌پردازد.

عجیب آنکه حتی بعد از لو رفتن موضوع، که منجر به یک افتضاح سیاسی در ایالات متحده می شود، مذاکرات محرمانه طرفین پایان نمی یابد. یک روز بعد از صحبت های هاشمی رفسنجانی، در جلسه سران قوا در تهران تصویب می شود که پروژه معاوضه گروگان ها با سلاح ادامه پیدا کند. پروژه ای که دستاوردش تا آن زمان، صدور اسلحه آمریکایی به ایران از مرداد ۱۳۶۴ تا آبان ۱۳۶۵ و در عوض، آزادی دو گروگان آمریکایی در ۲۴ مهر و ۱۱ آبان ۱۳۶۵ بود.

دیوید کریست هم روایت می کند که بعد از افشای ماجرای مک فارلین، مهدی نژاد (وردی نژاد) به آمریکایی ها گفته ایران کماکان به ادامهٔ روابط پایبند است و حتی روز ۶ دی‌ماه ۱۳۶۵ ملاقات مجددی میان طرفین در ژنو انجام شده است. هرچند مطابق روایت او، وزارت دفاع آمریکا با اطلاع از ادامه مذاکرات محرمانه ماموران وزارت خارجه با ایران در مقطع جدید، برای توقف این تماس ها فشار می آورد و پرونده مبادله محرمانه سلاح با گروگان ها در دوره ریاست جمهوری ریگان بسته می شود.

وردی نژاد نامش بعدها در ماجرای اعزام رزمندگان ایرانی به بوسنی و هرزه گوین نیز تکرار می شود ، بعد از زمانی که دو سرتیپ سپاه پاسداران نمی توانند به موفقیت های در نظر سپاه پاسداران در اروپا دست بیابندبه تهران فراخوانده می شوند و فریدون وردی نژاد از فرماندهان وقت نیروی قدس سپاه جایگزین آنهامی شود.

اکنون محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری در حکمی فریدون وردی‌نژاد را به سمت «معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور» منصوب کرد ه است .

انتخاب وردی نژاد در این مقطع دو تلاقی تاریخی دیگر هم دارد ، در زمانی که گفته می شود جمهوری اسلامی در نروژ مشغول گفتگوهای نیمه محرمانه با مخالفان کرد ایرانی است و همچنین دورانی که مذاکره ایران با آمریکا محل چالش است.

وردی نژاد هم در گفتگو با سران کرد مخالف جمهوری اسلامی تجربه و تاریخ دارد و هم در مذاکره با آمریکا اگر چه گفتگویش با رهبران کرد به ترور عبدالرحمان قاسلمو منجر شد و گفتگوهایش با مقامهای آمریکایی به رسوایی مک فارلین .



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy