Wednesday, Jul 17, 2019

صفحه نخست » آمریکا سه ایرانی را به نقض تحریم‌های این کشور متهم کرد، استرداد یکی از متهمین از آلمان

fbiArrest_071619.jpgایران اینترنشنال - سه ایرانی در آمریکا، از سوی دادستان فدرال نیویورک، به صدور چندین تن فیبر کربن مورد استفاده در موشک‌ها و سانتریفیوژ‌های اتمی به ایران متهم شدند.

جفری اس. برمن، دادستان فدرال منطقه جنوب نیویورک، پس از این که بهزاد پورقناد، یکی از این متهم، روز دوشنبه از آلمان به آمریکا استرداد شد، اتهامات علیه این سه نفر را اعلام کرد.

بر اساس اعلام مقامات فدرال، علیرضا شکری و فرزین فریدمنش، همچنان متواری هستند.

بر اساس تحریم‌های آمریکا علیه ایران، صادرات فیبر کربن به ایران ممنوع است، زیرا این ماده در قسمت مخروطی نوک موشک‌هایی با برد بلند و در ساخت روتور سانتریفیوژهای غنی‌سازی اورانیوم به کار برده می‌شود.

بر اساس دادخواست دادگاه، این سه متهم که خارج از ایران فعالیت می‌کردند چندین تن فیبر کربن را از یک دلال آمریکایی که هویت او اعلام نشده، و از طریق یک کشور ثالث به ایران صادر می‌کردند.

مقامات قضائی آمریکا اضافه کرده‌اند که این متهمان با جعل اسناد صادراتی دروغین، این مواد را «اکریلیک» معرفی کرده بودند.

در دادخواستی که علیه این افراد صادر شده، جزئیاتی از میزان دقیق فیبر کربن اعلام نشده، اما آمده که در اواخر سال۲۰۰۷ و اوایل سال ۲۰۰۸، شکری و یک همدست در ترکیه «با موفقیت» توانسته‌اند صادرات و انتقال محموله‌های فیبر کربن را از طریق اروپا و امارات متحده عربی به ایران انجام دهند.

شکری مسئولیت تهیه این مواد را داشته، پورقناد مسئولیت تأمین مالی و انتقال پول و فریدمنش کار انتقال را برعهده داشته است.

دادستان فدرال منطقه جنوب نیویورک، همچنین اعلام کرد: «فیبر کربن که قابلیت استفاده‌های مختلف در صنعت هوافضا و دفاعی دارد، شدیدا تحت مراقبت قرار دارد تا مورد سوءاستفاده قرار نگیرد. پورقناد و متهمان دیگر تلاش زیادی برای دور زدن کنترل‌ها و قوانین آمریکا در زمینه صادرات انجام دادند.»

او اضافه کرد: «ما همراه با شرکایمان در زمینه اجرای قانون، به تلاش برای حفظ امنیت ملی‌مان ادامه می‌دهیم.»

همچنین جان بروان، معاون ضدجاسوسی اف‌بی‌آی، گفت: «ایران مصمم است که فناوری آمریکا را در زمینه نظامی به دست آورد و اف‌بی‌آی نیز مصمم است که به این فعالیت غیرقانونی پایان بخشد.»

استرداد پورقناد به آمریکا در حالی است که او در سوم مه ۲۰۱۷ در آلمان بازداشت شده بود. او پس از ورود به آمریکا، روز سه‌شنبه در دادگاه حاضر شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy