Monday, Jul 22, 2019

صفحه نخست » ۱۷ جاسوس سیا شناسایی، برخی اعدام می‌شوند + مستند صدا و سیما و تحلیل حسین علیزاده

cia_072119.jpgدویچه وله - وزارت اطلاعات از دستگیری "جاسوسان سازمان اطلاعاتی آمریکا" در ایران خبر داده است. یک مقام ارشد می‌گوید احکام این افراد صادر شده و از جمله برخی از آنها به عنوان "مفسد فی‌الارض" اعدام خواهند شد.

علی اشتری، مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات، از شناسایی و دستگیری تعدادی "جاسوس تربیت‌یافته سازمان اطلاعاتی آمریکا (سیا)" در داخل ایران خبر داد.

مدیرکل اداره ضدجاسوسی وزارت اطلاعات، دوشنبه۳۱ تیر (۲۲ ژوئیه) در نشستی خبری افزود که احکام این افراد صادر شده و هم‌چنین از اعدام برخی از آنان به عنوان "مفسد فی‌الارض" خبر داد.

وزارت اطلاعات از شناسایی و دستگیری این افراد به عنوان "دومین ضربه به سازمان سیا " نام برده است.

تحلیل حسین علیزاده در این باره:

مستند صدا و سیما شکار جاسوسان سازمان سیا در ایران:

به گزارش خبرگزاری فارس، علی اشتری تعداد افراد دستگیرشده را ۱۷ نفر اعلام کرد و افزود آنها در مراکز حساسی شامل حوزه‌های اقتصادی، هسته‌ای، نظامی و سایبری کشور خدمت می‌کردند.

این مقام امنیتی هم‌چنین گفت فعالیت این افراد به صورت "سلولی" بوده است و هیچ‌‌کدام با دیگری ارتباطی نداشته است، ولی هرکدام با "یک افسر سیا در ارتباط بوده‌اند".

"نخستین ضربه جهانی" به سازمان سیا

مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی (واجا) در ۲۸ خرداد گفته بود ماموران آن وزارت‌خانه موفق شده‌اند "نخستین ضربه جهانی" در فضای سایبری را به واحد برون‌مرزی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) وارد کنند.

مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی به خبرگزاری تسنیم گفته بود: «ما در یک عملیات دیگر توانستیم شبکه جدیدی از جاسوسان آمریکا را هم مورد ضربه قرار دهیم که این موضوع مربوط به ماه‌های اخیر است و جزئیات آن بعد از طی روند قضایی این جاسوسان با شرح عملیات وزارت اطلاعات منتشر خواهد شد.»

"فعالیت‌های جاسوسی در ازای ویزای آمریکا"

وزارت اطلاعات از "دام ویزا" به انگیزه ارتباطی میان رابطان سازمان اطلاعاتی آمریکا (سیا) و افرادی که این وزارت‌خانه "جاسوسهای ایرانی" معرفی‌می‌کند، نام می‌برد و می‌گوید: «برخی از این افراد به واسطه سوءاستفاده سیا از تقاضای ویزای امریکا در دام ویزا گرفتار شدند و در ازای اعطای ویزا به آنها پیشنهاد جاسوسی ارائه شده است. برخی دیگر نیز به واسطه حفظ یا تمدید انواع ویزای آمریکا از طرف سیا مورد فریب واقع شدند.»

وزارت اطلاعات، تماس از طریق شبکه‌های اجتماعی و هم‌چنین دیدارها در حاشیه کنفرانس‌های علمی در کشورهای اروپایی، آفریقایی و آسیایی را از دیگر روش‌های برقراری ارتباط میان افسران اطلاعاتی با شهروندان ایرانی دانسته است.

توضیحات وزارت اطلاعات درباره ناقل‌های اطلاعاتی

وزارت اطلاعات ادعا کرده است سازمان سیا برای انتقال اطلاعات تجهیزات فنی پیچیده و پیشرفته‌ای‌ در اختیار این افراد قرار داده بود که این وزارت‌خانه از آنها با عنوان "ناقل" نام می‌برد.

«ناقل‌ها عمدتا به شکل سنگ تهیه شده‌اند که وسایل مورد نیاز جاسوسان در آنها جاسازی می‌شود و جاسوس‌ها با روش‌هایی پیچیده ماموریت برداشتن آنها از نقاط مختلف شهری از جمله مناطق پارکی و نواحی کوهستانی را عهده‌دار می‌شدند.»

در توضیح به‌کارگیری "ناقل‌ها" یک مقام امنیتی به فارس می‌گوید: «ناقل ها در قالب سنگ و پول بودهاند که در مکانهای خاص تعبیه شده بودند و جاسوس‌ها به آنجا رفته و با شکستن سنگ مورد نظر، وسائل جاسوسی را از داخل آن‌ها خارج می‌کردند.»

درمیان فیلم وتصاویری که وزارت اطلاعات به عنوان عکس‌های" افسران سازمان جاسوسی آمریکا" در اختیار رسانه‌های ایرانی قرار داده، عکس‌های خانوادگی و هم‌چنین عکس‌هایی از مردی سر میز غذا دیده می‌شود که به هیچوجه ربط آنها به جاسوسی معلوم نیست.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy