Monday, Jul 22, 2019

صفحه نخست » مقام‌های ایرانی چهل سال است به گروگانگیری ادامه می‌دهند

gero_072119.jpgبی بی سی - جیسون رضائیان، خبرنگار روزنامه واشنگتن پست که در ایران به اتهام جاسوسی برای آمریکا زندانی شده بود، امروز دوشنبه (۲۲ ژوئیه) در سالگرد بازداشت خود توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی پیامی در توییتر منتشر کرده است.

او نوشته: "پنج سال پیش در چنین روزی من و همسرم از خانه خود در تهران ربوده شدیم که این آغاز یک تجربه تلخ طولانی و ناعادلانه بود."

او در ادامه آورده است: "مقام‌های ایرانی درس اندکی از این اتفاق گرفتند چون ۴۰ سال است به گروگانگیری ادامه می‌دهند و در هر موقعیتی به برجسته کردن آن می‌پردازند."

این پیام همزمان با اعلام شناسایی و دستگیری "۱۷ جاسوس تربیت‌یافته سازمان اطلاعاتی آمریکا (سیا)" توسط وزارت اطلاعات ایران است که امروز در رسانه‌های ایران منتشر شده است.

rezaii2jpg.jpgآقای رضائیان در واکنش به این خبر در پست جداگانه‌ای خواستار اثبات آن شده است.

جیسون رضائیان و همسرش یگانه صالحی توسط مقامات امنیتی ایران در ۲۲ ژوئیه ۲۰۱۴ بازداشت شدند و مدتی بعد خانم صالحی با وثیقه آزاد شد؛ از مهم‌ترین اتهامات آقای رضاییان "نفوذ در اماکن مهم دولتی و افشای برنامه‌های ضد تحریمی ایران" از جمله هویت واسطه‌های تجاری و ماهیت شرکت‌های همکار ایران در دور زدن تحریم‌ها و "جاسوسی از برنامه هسته‌ای ایران" بود.

او در نهایت در ۲۶ دی ماه ۱۳۹۴ بهمراه سه زندانی دو تابعیتی ایرانی-آمریکایی دیگر و همزمان با حضور وزرای خارجه ایران و آمریکا در وین آزاد شد؛ در این روز بیانیه اجرای برجام قرائت شد و توافق هسته‌ای وارد مرحله اجرایی شد.

ایران در این مبادله یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار از آمریکا گرفت.

این مبلغ مربوط به یک پرداخت ۴۰۰ میلیون دلاری ایران به آمریکا برای خرید تسلیحات در دهه ۷۰ میلادی و ۱/۳ میلیارد دلار سود آن بوده است.

آقای رضائیان به بی‌بی‌سی فارسی گفته است که پول پرداخت شده نتیجه اختلافات مالی آمریکا و ایران بوده که پرونده‌های آن از دهه هشتاد میلادی در جریان بوده و حکم دادگاه برای پرداخت این پول به ایران با آزادی او همزمان بود اما ربطی به هم نداشت. آقای رضائیان البته گفت وقتی به نظر رسید سپاه پاسداران می‌خواهد مانع خروج همسرش از ایران شود از تهدید نپرداختن پول برای خروج او از ایران استفاده شد.

rezaii1.jpgآقای رضائیان اخیرا کتابی درباره بازداشت ۵۴۴ روزه خود در ایران با عنوان "زندانی" منتشر کرده است.

شبکه سوم تلویزیون ایران اخیرا سریالی سی قسمتی بنام "گاندو" در این باره پخش کرد که در آن اطلاعات سپاه فعالیت‌های آقای رضائیان در ایران را زیر نظر می‌گیرد تا او را بازداشت و در نهایت مبادله کند.

نام آقای رضائیان در این سریال به "مایکل هاشمیان" تغییر یافته و عوامل ساخت سریال تائید کرده‌اند که منظور همان جیسون رضائیان بوده است.

71306jpgashena.jpgدر این سریال نتیجه‌گیری شده که دریافت غرامت یک میلیارد و هفتصد میلیون دلاری از آمریکا مرهون تلاش‌های اطلاعات سپاه پاسداران بوده و ربطی به مذاکرات وزارت خارجه ایران و آمریکا و گفتگوهای برجام نداشته است.

در این سریال "مایکل هاشمیان" هدایت یک تیم بزرگ در ایران را بر عهده دارد؛ در بخشی از آن رئیس جمهور آمریکا به او نامه‌ای رسمی داده که در صورت تغییر حکومت در ایران، او اولین سفیر آمریکا در تهران خواهد بود.

در این سریال همچنین روایت می‌شود که مایکل هاشمیان تا جایی در دولت نفوذ می‌کند که طعم آدامس محبوب رئیس جمهور ایران را هم می‌داند.

پخش این سریال در عین حال که طرفداران زیادی داشت با انتقادهای زیادی بخصوص از سوی مقام‌های دولتی ایران از جمله حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی، رئیس جمهور روبرو شد.

آقای ظریف هم اخیرا در یکی از مصاحبه‌های خود با خبرنگاران گفته: "ما پول نداریم فیلم تبلیغاتی بسازیم."

در قسمت‌های پایانی این سریال، "محمد" که هدایت تیم عملیاتی سپاه را بر عهده داشت در روز مبادله زندانی به یکی از اعضای دولت که در پاویون فرودگاه مهرآباد حضور داشت گفته بود امیدوار است این موفقیت سپاه به مذاکرات دولت با مقام‌های خارجی نسبت داده نشود.

جیسون رضائیان هنوز واکنشی به پخش سریال گاندو نشان نداده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy