Monday, Jul 22, 2019

صفحه نخست » سی‌ان‌بی‌سی: بی‌اثر شدن نفت به‌عنوان شاخص تنش در خاورمیانه

oil_072119.jpgایران اینترنشنال - شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی در گزارشی تحلیلی نوشت رشد ناچیز قیمت نفت در پی توقیف یک فروند نفتکش بریتانیایی به دست نیروهای نظامی ایران در خلیج فارس نشانگر کمرنگ‌شدن اثر تنش‌های منطقه خاورمیانه بر بهای نفت خام است.

سن‌بی‌اسی نوشت: «یکی از بزرگ ترین نگرانی‌های صنعت انرژی آن بوده است که درگیری در خاورمیانه حمل‌ونقل نفت را در تنگه مهم هرمز به‌عنوان آبراه باریکی است که یک‌پنجم حمل‌ونقل نفت جهان از طریق آن انجام می‌شود.»

این تحلیل در ادامه افزود: «با این حال، پس از آنکه ایران نفتکش بریتانیایی استنا ایمپرو را روز جمعه...توقیف کرد و یک نفتکش دیگر را موقتا متوقف کرد، بهای نفت افزایش کمی داشت و آهنگ رشد هم به میزانی که در دوران تنش‌ دیده می‌شد نبود.»

سی‌ان‌بی‌سی به نقل از حلیمه کرافت، مدیر استراتژی کالاهای جهانی در بانک کانادایی آربی‌س، نوشت: «نکته جالب برای من این است که درگیری در خاورمیانه را نمی‌توان با نفت سنجید. چند سال پیش، این امکان بود که میزان جدیت یک بحران را با قیمت نفت سنجید.»

توقیف نفتکش بریتانیایی به اتهام آنچه ادعا می‌شود نقض مقررات دریایی بوده به فاصله کمی از توقیف یک فروند نفتکش ایرانی حامل نفت خام به سوریه به دست نیروهای بریتانیایی در تنگه جبل‌الطارق به ظن نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه رخ داده است.

سه‌شنبه پیش، قمیت‌های نفت پس از اظهارات مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، مبنی بر علاقه‌مندی ایران برای گفت‌وگو درباره برنامه موشکی‌اش کاهش قابل‌توجهی داشت. ایران این ادعا را رد کرد اما بهای نفت کاهش مذکور را جبران نکرد.

هفته گذشته، ایران همچنین اعلام کرد یک فروند نفتکش را به دلیل قاچاق سوخت در تنگه هرمز متوقف کرده است.

کرافت گفت: «این بدان معنا نیست که اوضاع امنیتی خیلی وخیم نیست... این صرفا بدان معناست که نفت دیگر معیار سنجش بحران نیست.»

او اضافه کرد یکی از دلایل اینکه بهای نفت زیاد افزایش نمی‌یابد افزایش چشمگیر تولید نفت در آمریکاست. آمریکا در تولید نفت از روسیه و عربستان نیز پیشی گرفته و به بالاتر از ۱۲ میلیون بشکه در روز رسیده است.

جان کیلدوف، از مدیران شرکت سرمایه‌گذاری اگین کپیتال، گفت: «آنها (ایران) می‌توانند هر نفتکشی را که می‌خواهند بگیرند. باز ما نفتی از دست نمی‌دهیم. یک تن ظرفیت مازاد داریم، خصوصا در عربستان سعودی.»

او اضافه کرد در صورت تداوم حوادث مشابه در خلیج فارس امکان دارد بهای نفت افزایش یابد.

پیش از ماجرای توقیف نفتکش‌ها نیز چند سری حملات خرابکارانه به نفتکش‌های سعودی و اماراتی به ایران نسبت داده شده بود.

کیلدوف گفت در خلال درگیری‌های گذشته در خاورمیانه، بهای نفت در مدت کوتاهی افزایش چشمگیری را تجربه می‌کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy