Monday, Jul 22, 2019

صفحه نخست » تغییر راهبرد اروپا در برابر جمهوری اسلامی؟

euro_072119.jpgمجتبی احمدی - شبکه بیان

با راهزنی‌های دریایی جمهوری اسلامی در خلیج‌فارس، اروپایی‌ها انگیزه خود را برای حمایت از این رژیم از دست داده‌اند و وزیر امور خارجه بریتانیا نیز اعلام کرده است که طرح مصادره اموال ایران را به پارلمان ارائه می‌کند.

به گزارش «شبکه رسانه‌ای بیان» قدرت‌های اروپایی به ویژه بریتانیا پس از توقیف یک نفتکش این کشور از دست رژیم ایران عصبانی هستند. آن‌ها طی یک سال گذشته به خاطر خروج ایالات‌متحده آمریکا از توافق هسته‌ای، بیش از اندازه ملاها را نوازش کرده‌اند و حالا این ناز و نوازش‌ها موجب گستاخی علی خامنه‌ای و اعتمادبه‌نفس کاذب سپاه پاسداران شده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا خطاب به اروپایی‌ها گفته است «دارد به شما فهمانده می‌شود که من درباره‌ ایران درست می‌گفتم.» به نظر می‌رسد حق با دونالد ترامپ است؛ اروپایی‌ها به اشتباه گمان می‌کنند در قضیه «برجام» در حق جمهوری اسلامی ظلم شده و باید از این رژیم حمایت کرد؛ اما ملاهای حاکم بر ایران پیش از این‌ها با موشک بازی‌های خود برجام را نقض کردند و حالا که در حال دادن تاوان آن هستند، رفتارهای پرخاشگرانه از خود بروز می‌دهند.

بااین‌حال، تروئیکا متوجه سوءاستفاده رژیم ایران از حمایت‌هایش شده است. حمایت‌های همه‌جانبه اتحادیه اروپا به رهبری فدریکا موگرینی و اقدام‌هایی همچون راه‌اندازی کانال ویژه مالی (اینستکس) نه‌فقط موجب رام شدن ملاها نشده، بلکه آن‌ها را هارتر کرده و در روز روشن به دزدی دریایی اقدام می‌کنند.

هرچه زمان بیشتری می‌گذرد اروپایی‌ها به اشتباهات راهبردی خود در برابر جمهوری اسلامی بیشتر پی می‌برند. سکوت فرانسه، آلمان و بریتانیا در برابر دو عملیات خرابکارانه سپاه پاسداران که طی آن 6 کشتی آسیب جدی دیدند، در نهایت دامن خود آن‌ها را هم گرفت؛ یورش سپاه پاسداران به نفتکش «استِنا ایمپرو» و سرقت آن، تاوانی است که بریتانیا باید می‌پرداخت.

اما می‌توان گفت سرقت نفتکش بریتانیایی در خلیج‌فارس نقطه عطفی در روابط اروپا با جمهوری اسلامی پس از توافق هسته‌ای خواهد بود. اروپایی‌ها به‌ زودی به این نتیجه خواهند رسید که ماهیت خشونت‌طلب و تنش‌آفرین رژیم ایران غیرقابل تغییر است و باید برای حل این مسئله در سند استراتژی سیاسی خود تجدیدنظر کنند.

در نشست رهبران آمریکا و بریتانیا درباره تنش‌آفرینی‌های رژیم ایران که ترامپ وعده برگزاری آن را داده است، قطعاً دو طرف در گفت‌وگوها به این نتیجه خواهند رسید که باید با جمهوری به نحو دیگری تا کرد. پس از اقدام‌های تنش‌آفرین جمهوری اسلامی در خلیج‌فارس طی دو سه ماه اخیر، می‌توان گفت قدرت‌های اروپایی انگیزه خود را برای حمایت از این رژیم از دست داده‌اند و به مواضع ترامپ نزدیک‌تر شده‌اند.

شاید حداقل بریتانیا نیز مانند آمریکا درک کرده باشد که «رژیم ایران برای جهان فقط مایه دردسر» است. در این صورت باید یک اتحاد قوی میان این دو کشور برای مقابله با جمهوری اسلامی شکل بگیرد؛ درست مانند اتحاد تونی بلر و جورج بوش در برابر صدام حسین، دیکتاتور عراق. کسی چه می‌داند شاید بوریس جانسون (نامزد پست نخست‌وزیری بریتانیا) و دونالد ترامپ نسخه جدید بلر و بوش هستند و شاید دردسر بزرگ خاورمیانه را از میان بردارند؛ به ویژه اینکه جانسون اخیراً گفته است «درباره ایران با ترامپ هم‌نظر هستم.»

اما در ابتدا باید شاهد فروپاشی کامل توافق هسته‌ای باشیم؛ توافقی که مانع تقابل نرم و سخت قدرت‌های اروپایی با جمهوری اسلامی شده و این رژیم در حال سوءاستفاده از آن است. خروج ایران از این توافق که به زودی اتفاق خواهد افتاد، بسیاری از معادلات را تغییر می‌دهد و آن زمان تروئیکا دست بازی برای گوشمالی دادن ملاها خواهد داشت.

اما گام نخست دولت بریتانیا برای تأدیب رژیم ایران از پارلمان آغاز می‌شود؛ روزنامه «تلگراف» در نسخه روز یکشنبه 30 تیر گزارش داده است که جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا قرار است در جلسه‌ای که روز سه‌شنبه با پارلمان این کشور دارد، طرحی را برای «مصادره اموال و دارایی‌های ایران در انگلیس» مطرح کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy