Thursday, Jul 25, 2019

صفحه نخست » هیچ افغانستانی نمی‌تواند رئیس‌جمهور ایران شود؛ حتی جواد کریمی قدوسی

qodoos_072519.jpgسایت العربیه - در پی مطرح شدن فهرست افراد دوتابعیتی از سوی جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد در مجلس ایران، اصالت این نماینده مورد تشکیک قرار گرفت و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که اگر کریمی قدوسی کاندیدای ریاست‌جمهوری ایران شود، رد صلاحیت خواهد شد، زیرا که او ایرانی‌الاصل نیست.
به گزارش وبگاه تابناک، سید حسین نقوی حسینی، سحنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در خصوص مطالب منتشر شده درباره تابعیت و اصالت جواد کریمی قدوسی، گفت که او تابعیت ایرانی دارد، « اما در اینکه ایرانی الاصل باشند بحث وجود دارد.»

حسینی تاکید کرد در صورتی که این نماینده مجلس، کاندیدای ریاست‎جمهوری ایران شود، رد صلاحیت خواهد شد، زیرا که «در ایرانی بودن آقای کریمی قدوسی بحثی نیست اما در اینکه ایرانی الاصل باشند بحث وجود دارد.»

براساس اصل یکصد و پانزدهم قانونی اساسی ایران، «ایرانی‌الاصل» بودن، یکی از شروط ریاست جمهوری این کشور است.

موضوع افغانستانی بودن جواد کریمی قدوسی، پس از انتشار فهرستی از دو تابعیتی‌ها مطرح شد. در این فهرست نام‌هایی چون حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهوری ایران در امور زنان و خانواده، سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و چند چهره دیگر نزدیک به دولت روحانی وجود دارد.

در واکنش به انتشار این فهرست، جلیل رحیمی جهان‌آبادی، نماینده اصلاح‌طلب تربت جام، به کریمی قدوسی تاخت و گفت: « چه کسی به شما شناسنامه ایرانی داده است، چه کسی به شما اجازه داده است به ارکان نظام بتازید، چند روز سابقه جبهه دارید، چندتا عملیات شرکت کرده‌اید که به درجه سرداری رسیدید؟ از کی شما ایرانی شدید که ما ایرانی نبودیم.»...آقای کریمی قدوسی آن زمانی که اجداد شما، بستگان شما از افغانستان به ایران حمله می‌کردند ما ایرانی بودیم و از ایران دفاع می‌کردیم.»

👈مطالب بیشتر در سایت العربیه

در سوی مقابل نیز نماینده مشهد با تکذیب ادعاها درباره اصالت افغانستانی‌اش، گفت: « اگر آقای رحیمی یک سند مبنی بر اینکه یکی از اجداد ما ولو هفت نسل در افغانستان بوده و آمده اینجا باید در صدا و سیما این سند را پخش کند... در غیر این صورت من از دولت افغانستان می‌خواهم که بیاید بررسی کند اگر ما یک رگ و ریشه‌ای در طول تاریخ در اقوام افغانستان داشته‌ایم بگویند ما هم بر می‌گردیم می‌رویم افغانستان.»

آمار دقیقی از افغان‌های مقیم ایران وجود ندارد و آمارهایی که در این‌باره منتشر شده‌اند، با یکدیگر تطابقی ندارند. عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، در ماه اردیبهشت 1398 در یک گفت‌وگوی خبری گفت: «در حال حاضر بیش از سه میلیون شهروند افغان در ایران زندگی می‌کنند.» اما براساس سرشماری سال 1395 جمعیت افغان‌های مقیم ایران دقیقا یک میلیون و 583 هزار و 979 نفر گزارش شده است.

عراقچی در آن گفت‌وگوی تلویزیونی سرنوشت افغان‌های مقیم ایران با تحریم‌های آمریکا علیه ایران گره زد و گفت در صورت ادامه روند افت شدید درآمد ایران در اثر تحریم‌های آمریکا، این کشور ممکن است از مهاجران افغان بخواهد ایران را ترک کنند.

این اظهارات معاون وزیر امور خارجه ایران موجی از انتقادها در داخل و خارج ایران را برانگیخت. سیدحسین عالمی بلخی، وزیر مهاجرین افغانستان سخنان عراقچی را «ناسنجیده، تحریک کننده و در تضاد با تعهدات بین‌المللی» توصیف کرد.

تعداد قابل توجهی از افغان‌ها در ایران، در ازای امتیازاتی چون حق اقامت موقت، ناچار به مشارکت در جنگ سوریه شده و تعداد قابل توجهی از آنها کشته‌ شده‌اند. در واکنش به اجبار مهاجران افغان و به ویژه کودکان افغان به شرکت در جنگ، وزارت امور خارجه افغانستان خواستار توقف این روند شد.

پیش از این احمد شکیب مستغنی، سخنگوی این وزارت‌خانه گفته بود که شماری از مهاجران افغان در ایران با "فشار و تطمیع" مجبور به فعالیت‌های "مغایر اصول بین‌الملل" می‌شوند.

از سوی دیگر سپاه پاسدران ایران افرادی از شیعیان هزاره افغانستانی را پس از سازماندهی و تسلیح به منظور حمایت از رژیم بشار اسد عازم سوریه کرد این نیروها نقش مؤثری در جنگ نیابتی ایران ایفا کردند.

پیشتر در اولین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، جلال‌الدین فارسی به عنوان نماینده حزب جمهوری اسلامی وارد انتخابات شد ولی با مشخص شدن اصالت افغانستانی‌اش، ناچار به کناره‌گیری از انتخابات شد. او اگرچه در سال 1312 در مشهد به دنیا آمده بود، اصالتا اهل هرات بود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy