Tuesday, Jul 30, 2019

صفحه نخست » بازی هوشمندانه آمریکا با رژیم ایران؟

usStrategy_072919.jpgمجتبی احمدی - شبکه بیان

اگر پیش از این، تهدیدهای جمهوری اسلامی علیه کشورهای منطقه، پای ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا را به خلیج‌فارس باز کرد، این بار ماجراجویی و کشتی ربایی این رژیم پای ناوهای نظامی اروپا را به این آبراهه گشوده است.

به گزارش «شبکه رسانه‌ای بیان» آمریکا در بازی شطرنج سیاسی با جمهوری اسلامی بسیار هوشمندانه و صبورانه عمل می‌کند؛ اما رژیم ایران متانت و خویشتن‌داری آمریکا را ضعف تلقی کرده و در حال تندروی در خلیج‌فارس و ماجراجویی در مسئله هسته‌ای است.

به نظر می‌رسد دولت دونالد ترامپ دست جمهوری اسلامی را باز گذاشته تا می‌تواند بتازد. به زعم آمریکا این‌گونه به قدرت‌های اروپایی ثابت خواهد شد که این رژیم ظرفیت مدارا را ندارد و باید مجبورش کرد که بار دیگر سر میز مذاکره حاضر شود و درباره طیف گسترده‌ای از مسائل گفت‌وگو کند.

ترامپ تمایل فراوانی دارد که در مسئله جمهوری اسلامی، اروپایی‌ها نیز دخالت داشته باشند و به حمایت از این رژیم پایان دهند. ترامپ با هوشمندی مثال‌زدنی بریتانیا را به خودش نزدیک کرده است؛ سه هفته پیش وقتی بریتانیا دستور توقیف نفتکش ایرانی «گریس 1» را از آمریکا دریافت کرد، گمان نمی‌برد این آغاز ماجرایی دنباله‌دار باشد.

پس از اینکه سپاه پاسداران نفتکش «استِنا ایمپرو» را در خلیج‌فارس به تلافی توقیف نفتکش ایرانی ربود، بریتانیا خواستار تشکیل ائتلاف نظامی در این آبراهه شده است. این یعنی آمریکایی‌ها عملاً بریتانیا را وارد مهلکه و کارزار فشار علیه رژیم ایران کرده‌اند. برای آمریکا چه چیزی از این بهتر که متحد دیرینه‌اش در خلیج‌فارس حضور داشته باشد و رفتار سپاه پاسداران را کنترل کند.

اگر پیش از این، تهدیدهای جمهوری اسلامی علیه کشورهای منطقه، پای ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا را به خلیج‌فارس باز کرد، این بار ماجراجویی و کشتی ربایی این رژیم پای ناوهای نظامی اروپا را به این آبراهه گشوده است.

کشورهایی چون دانمارک، فرانسه، ایتالیا و آلمان آمادگی خود را برای ایجاد ائتلاف نظامی در خلیج‌فارس اعلام کرده‌اند؛ ائتلافی که قرار است کشتی‌ها و نفتکش‌ها را برای عبور از تنگه هرمز محافظت کند و مانع راهزنی نیروهای سپاه پاسداران شود.

خبر تشکیل ائتلاف نظامی در اروپا موجب خشم رهبران جمهوری اسلامی شده و صدای آن‌ها را درآورده است. حسین دهقان، مشاور نظامی رهبر جمهوری اسلامی در واکنش به پیشنهاد لندن به کشور‌های اروپایی برای تشکیل نیرویی دریایی که وظیفه‌اش حمایت از کشتی‌های اروپایی در خلیج‌فارس باشد، به شبکه الجزیره گفته است «هرگونه تغییر در وضعیت تنگه هرمز، ممکن است باب رویارویی‌های خطرناک را باز می‌کند.»

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران نیز روز یکشنبه 6 مرداد طی دیدار با یوسف بن علوی، وزیر امور خارجه عمان در تهران تأکید کرده است که «حضور نیروهای خارجی نه‌تنها کمکی به امنیت منطقه نمی‌کند، بلکه عامل اصلی تنش خواهد بود.»

اظهارات مقامات رژیم ایران درباره تشکیل ائتلاف اروپایی در خلیج‌فارس، به وضوح نشان‌دهنده نگرانی عمیق آن‌ها است. البته این نگرانی نمی‌تواند بی‌دلیل باشد؛ چراکه هرگونه سوءمحاسبه نیروهای سپاه پاسداران در حضور نظامی چند قدرت اروپایی در این آبراهه می‌تواند سرآغاز جنگی بزرگ (با اروپا!) باشد. در این صورت دیگر نه خبری از ته‌مانده توافق هسته‌ای و نه خبری از تساهل اروپایی‌ها خواهد بود.

علاوه بر این‌ها، تا چند هفته دیگر تنش‌ها بین جمهوری اسلامی و غرب به دلیل اقدامات تازه هسته‌ای این رژیم تشدید خواهد شد. آن‌گونه که رهبران رژیم ایران وعده داده‌اند، درصد غنای اورانیوم خود را بازهم افزایش می‌دهند و برخی دیگر از مفاد توافق هسته‌ای را هم زیر پا خواهند گذاشت.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy