Tuesday, Aug 6, 2019

صفحه نخست » آیا خانواده های آمریکایی آن طور که آیت الله خامنه ای می گوید پربچه هستند؟

usFamily_080619.jpgفرزندآوری در آمریکا

بی بی سی - آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، در سخنانی در فروردین ماه که متن آن به تازگی منتشر شده، در جمع گروهی از زوج های جوان آنها را به فرزندآوری تشویق کرده بود.

آیت الله خامنه ای در بخشی از سخنانش گفته است: در آمریکا خانواده‌ای پانزده تا بچه دارند، بیست تا بچه دارند و از این قبیل، تشویق می‌شوند و هیچ کس مذمتشان نمی‌کند. اما نوبت به کشور ما که می‌رسد، این طرف قضیه تشویق میشود، کم‌فرزندی و مانند این.

پیش تر، زهره امینیان، نماینده مجلس هشتم در تبلیغ کمپین "مادران شریف" در توییتر نوشته بود: خانواده های متعددی در آمریکا ۱۰-۱۲ فرزند دارند و داشتن ۵-۶ فرزند معمول است.

این سخنان خانم امینیان با واکنش بعضی از کاربران توییتر همراه بود.

اما آمارها در آمریکا تصویری کاملا متفاوت با سخنان آیت الله خامنه ای و بعضی از هواداران او مانند خانم امینیان را ارائه می دهد.

بر اساس آمار رسمی در آمریکا، هر خانواده در این کشور در سال ۲۰۱۸ به طور متوسط ۱.۹ فرزند داشته است. این رقم در سال ۱۹۶۵ یعنی ۵۴ سال پیش، ۲.۴ بود.

یعنی حتی در زمان شکوفایی اقتصادی دهه ۱۹۶۰ هم متوسط خانواده های آمریکایی کمتر از ۳ فرزند داشته اند.

این رقم در سال های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ که اوج بحران اقتصادی سال های اخیر بود، به ۱.۸ کاهش یافت که پایین ترین رقم در ۵۵ سال گذشته است.

فرزندان یک جامعه متکثر

آمریکا جامعه یکدستی ندارد و از نظر نژادی، باورهای دینی و اقتصادی کشور متکثری است.

به همین خاطر، شرایط خانواده ها، از جمله تعداد فرزندان آنها متفاوت است.

به عنوان مثال، تعداد فرزندان خانواده های مذهبی و سنتی بیشتر از متوسط جامعه است.

بخش سنتی تر پیروان آیین مورمون و یهودیان به شدت سنتگرا (حریدی) از جمله پربچه ترین خانواده های آمریکایی هستند.

متوسط تعداد فرزندان خانواده های حریدی حدود ۴ فرزند است. در حالی که این رقم میان یهودیان غیرسنتی مانند متوسط جامعه آمریکاست. علت پربچه بودن این خانواده ها، منع دینی کاربرد لوازم جلوگیری از بارداریست.

این رقم در میان مورمون ها هم حدود سه و نیم فرزند است. در میان مسلمانان آمریکا هم خانواده ها به طور متوسط ۲.۴ فرزند دارند.

آمار نشان می دهد که علاوه بر شرایط اقتصادی، افزایش تحصیلات زنان و گسترش فرصت های اجتماعی برای آنها به کاهش تعداد فرزندان در خانواده ها منجر شده است.

به عنوان مثال در دهه ۱۹۷۰ چهل درصد از زنان که در سنین باروری قرار داشتند، دست کم چهار فرزند داشتند. این رقم در سال ۲۰۱۶ به ۱۵ درصد کاهش یافت.

با این حال، در سال های اخیر با خروج از بحران اقتصادی علاقه زنان تحصیل کرده به داشتن فرزند بیشتر از قبل شده است و حدود ۴۰ درصد از آمریکایی ها تعداد مطلوب فرزندان خانواده را سه فرزند یا بیشتر می دانند.

اما این رقم بسیار کمتر از ۵۰ سال پیش است که اکثریت جامعه یک خانواده مطلوب را خانواده ای پربچه تصور می کردند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy