Friday, Aug 9, 2019

صفحه نخست » منطقە امن در شمال سوریە شکست دیگری برای ایران، هادی صوفی‌زاده

Hadi_Soufizadeh.jpgزمانی ایران میتوانست در بحران سوریە کوردها کە بیش از سی درصد خاک سوریە را دراختیار دارند باخود همراە کنند، آنان را از امریکا دور و ترکیە را سرجایش نشانند. تحقق چنین امری نیازمند انسان دوستی، دوراندیشی و استراتژی درست بود کە در اندیشە و ذات حکام ایران موجود نبود. البتە چنین ضرورتی نیازمند رفتار درست بە کوردهای عراق و در نهایت کوردهای ایران نیز بود کە در حوزە تمدنی و فرهنگی ایران قرار دارند و از نظر جغرافیایی مدار فرهنگی تلقی میشود.

زمینە سازش میان دولت مرکزی سوریە و کوردها فراهم بود و کوردها کمترین مشکل با دولت سوریە داشتند و مقامات کورد بارها اعلام کردند کە دولت سوریە حاضر بە پذیرش حقوق ملی کوردها هست اما ایران مانع تحقق آن است. اینکە خصومت دیرینەای کە ایرانیان با کوردها دارند سبب شدە تا منافع خودشان را نیز بخطر بیاندازند. کسانیکە بحران سوریە را تعقیب میکنند میدانند کە ایران میتوانست با کمترین هزینە خود را بە دریای مدیترانە وصل کند و حتی کوردستان بهترین مکان برای صلح با امریکا بود، اما بی خردی ایرانیان همە فرصتها را بە تهدید تبدیل کرد.

ایران بجای اتخاذ چنین رویکردی در جریان سفر محمد حسین باقری بە ترکیە در سال ۲۰۱۷ با تورکیە واردمعاملە شد تا دست تورکها را در کوردستان سوریە باز گذارد، در نتیجە عفرین را اشغال کردند مجسمە کاوەآهنگر را مغول اسا در میدان مرکزی شهر عفرین پایین آوردند و هزاران کورد کە در حوزە ایرانی تعریف میشوند قربانی گردند. رژیم ایران درعراق با توطئەای کثیف و بر اساس ایدیئولوژی شیعی بخش بزرگی از خاک کوردستان را کە سالها کوردها برای آن هزینە دادە بودند از چنگ کوردها درآوردند و ضمیمە دولت عراق کردند. تمام این دشمنی‌ها برای اینکە کوردها بە جایی نرسند چون ممکن است در فردای ایران کوردها نیز خواستەهای مشابهی داشتە باشند ـ کە صدالبتە دارند ـ.
نتیجە دشمنی ایران با کوردها برای ایران چە بودەاست؟
یک) بخشی از شیعیان عراق در تحریم ایران با امریکا همراە شدەاند.
دوم) بخشی از شیعیان عراق بە سعودی عربیا نزدیک و با ایران مرزبندی دارند.
سوم) دولت عراق در جریان بمباران کمپ اشرف سابق در ۸۰ کیلومتری مرز ایران توسط هواپیماهای اسرائیل کە نیروهای ایران در آن کمپ کشتە شدەاند سکوت کردە‌اند.
چهارم) نشست روسی ـ اسرائیلی ـ امریکی، مشروط بە خروج ایران از سوریە بر ماندن حکومت اسد توافق شدە است. در پروسە تدوین قانون اساسی سوریە نیز روسیە از طرح فدرالی مورد نظر امریکا حمایت میکند چرا کە روسیە کشوری فدرال است و کشوریکە کە خود بطور فدرال ادارە شود نمیتواند مانع فدرالیزە شدن سوریە گردد. پروسەای کە در ماههای آیندە شاهد آن خواهیم بود.
پنجم) دولت ترکیە با اشغال عفرین تا اندازەای امنیت کشورش را تثبت کردەاست اما آیا ایران با اشغال کرکوک امنیت ملی خود را بدست آوردە است؟ بدون تردید نە. چون دخالتهای ایران درعراق بە بازگشت نیروهای امریکایی در عراق منجر شد.
ششم) اینک تورکها با ایجاد منطقە امن در شمال سوریە تا اندازەای موقعیت خود را تثبیت کردە و بە حضور امریکا در شرق سوریە کە تهدید اصلی علیە ایران است صحە گذاشتند. یعنی منطقەای کە میتوانست در حوزە منافع ایران باشد میان تورکیە و امریکا تقسیم شد. امریکاییها کە تا دە سال قبل دنبال این تا در آسیای میانە و قفقاز پایگاهی بیابد اینک در قلب خاورمیانە استقرار یافتە است.
پایان سخن، ممکن است منطقە آرام در کوردستان سوریەخنجری در دل کوردها باشد اما با توجە بە موارد فوق همانند خنجری در گلوی ایران فرو رفتەاست. سوال این است کجایند روشنفکران ایرانی کە تمام قد علیە حقوق کوردها در سوریە و عراق بپا خواستە بودند حالا سکوت کردەاند؟



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy