Sunday, Aug 18, 2019

صفحه نخست » انتقاد از استقبال رئیس جمهور آلمان از سفیر جدید ایران

دویچه وله - مراسم تقدیم استوارنامه سفیر جدید ایران در آلمان مورد انتقاد قرار گرفته. برخی از سیاستمداران آلمانی از استقبال "باشکوه" از سفیر ایران خرده گرفته‌اند. دفتر ریاست جمهوری می‌گوید که مراسم عادی و طبق مقررات دیپلماتیک بوده است.

روز جمعه ۲۵ مرداد (۱۶ اوت) فرانک والتر اشتاین مایر، رئیس جمهوری آلمان محمود فرازنده، سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران را مطابق عرف دیپلماتیک به حضور پذیرفت. در مراسم تقدیم استوارنامه سفیر ایران پرچم جمهوری اسلامی ایران در کاخ ریاست جمهوری آلمان به اهتزاز در آمد.

50062484_303.jpg

روزنامه بیلدسایتونگ آلمان که به داشتن مشی انتقادی در برابر حکومت ایران مشهور است این استقبال و خوش‌امدگویی را "گرم و باشکوه" توصیف کرده و در گزارشی تحت عنوان اشتاین مایر، رئیس جمهوری آلمان سفیر یک رژیم "وحشی" را به حضور پذیرفت نظر انتقادی برخی سیاستمداران و مدافعان حقوق بشر آلمانی را هم بازتاب داده است.

بیلد این پرسش را طرح کرده است که "آیا از سفیر کشور جنایتکاری مثل ایران باید مثل همه سفرا استقبال می‌شد؟" این روزنامه در ادامه گزارش خود برای یافتن پاسخ این پرسش سراغ چند سیاستمداران آلمانی رفته است.

👈مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

فرانک مولر- روزن تریت، کارشناس سیاست خارجی از حزب "دمکرات آزاد" آلمان، در گفت‌وگو با روزنامه "بیلد" تاکید کرده است: «امیدوارم رئیس جمهور پیام اصلی را به سفیر ایران داده باشد که به هیچ وجه، حق موجودیت اسرائیل قابل مذاکره نیست و ما نمی‌توانیم حمایت از فعالیت‌ها یا سازمان‌های تروریستی را بپذیریم.»

ونتزل میشانسکی، مدیر شاخه آلمان سازمان دیده‌بان حقوق بشر هم گفته است: «رئیس جمهور آلمان متعهد است از حقوق بشر در هر کجای جهان هم باشد دفاع کند، به ویژه هنگامی که با نمایندگان رژیم های سرکوبگر دیدارمی‌کند. در ایران در حال حاضر زنان به خاطر حجاب در زندان هستند. کارشناسان محیط زیست با مجازات اعدام روبرو هستند. رئیس جمهور آلمان باید در چنین مراسمی به نقض آشکار حقوق بشر هم بپردازد.»

خانم اولریکه بکر از گروه "Stop the Bomb" یا "بمب را متوقف کنید" یک گروه مخالف سیاست‌های ایران علیه اسرائیل که چهره‌هایی که از حوزه فرهنگ و هنر آلمان در آن عضویت دارند به بیلد گفته است : «مأیوس کننده است که دولت آلمان و ریاست جمهوری وضعیت فاجعه آمیز حقوق بشر در ایران، سیاست تروریستی رژیم ایران و یهودی‌ستیزی را نادیده می‌گیرند و مردم خود را فریب می‌دهند و می‌خواهند نشان بدهند که در روابط با ایران دیپلماسی عادی وجود دارد.»

50062435_404.jpg

اهتزاز پرچم ایران در مقابل کاخ ریاست جمهوری آلمان

***

بکر تاکید می‌کند که با رژیم ایران نمی‌توان مناسبات عادی برقرار کرد و نباید با "گفتگو و کنفرانس" به ایران پاداش داد.

بکر همچنین پیشنهاد کرده است که رئیس جمهور آلمان باید به مبارزات مخالفان دولت ایران برای دموکراسی و آزادی احترام بگذارد و نمایندگان اپوزیسیون این کشور را هم به کاخ خود دعوت کند.

واکنش دفتر ریاست جمهوری آلمان

دفتر ریاست جمهوری آلمان این بار هم در پاسخ به انتقاد روزنامه بیلد از مراسم تقدیم استوارنامه سفیر جدید ایران واکنش نشان داد.

یک سخنگوی دفتر ریاست جمهوری آلمان در پاسخ به انتقادهای بیلد توضیح داده است که برنامه پذیرش سفیر ایران بر اساس قانون اساسی آلمان و همچنین در چارچوب تشریفات مرسوم و عرف رایج بوده است. او تاکید کرده است که بر حسب قانون رئیس جمهوری آلمان مسئول پذیرش استوارنامه سفیران خارجی جدید با انجام تشریفاتی مرسوم است و این موضوع امری معمول بوده است.

گفتنی است که قبلا هم تلگرام تبریک رئیس جمهور آلمان به مناسبت سالگرد انقلاب اسلامی در ایران انتقاداتی را برانگیخته بود.

در آن زمان وبسایت "تاگس اشپیگل" از رئیس جمهوری آلمان انتقاد کرده بود که در پیام خود چیزی درباره وضعیت حقوق بشر در ایران نگفته و هیچ اشاره‌ای به این نکرده که ایران "سازمان‌های تروریستی" هم‌چون حماس یا حزب‌الله را تامین مالی می‌کند.

در پی این انتقادها دفتر رئیس‌جمهوری آلمان در آن زمان توضیح داد که ارسال پیام تبریک به مناسبت سالگردها، عرف رایج در آلمان است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy