Wednesday, Aug 21, 2019

صفحه نخست » عبدالله شهبازی (نزدیک به خامنه ای): مسئول وزارت اطلاعات پرونده متهمان ترور دانشمندان اتمی به اسرائیل گریخته

isr_082019.jpgایران اینترنشنال - عبدالله شهبازی، پژوهشگر و تاریخ‌نگار نزدیک به علی خامنه‌ای و نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی، از نفوذ دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل در نهادهای اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی خبر داد و گفت: مسئول پرونده دستگیرشدگان در خصوص «ترور دانشمندان هسته‌ای ایران» به اسرائیل فرار کرده است.

شهبازی در کانال تلگرام خود نوشت: «برخی شایعات حاکی از آن است که مسئول پرونده دستگیرشدگان متهم به ترور دانشمندان هسته‌ای، که مستند جنجالی "کلوپ ترور" را بر اساس اقاریر اجباری دستگیرشدگان از جمله مازیار ابراهیمی و دیگران ساخت و پخش کرد، به اسرائیل گریخته است.»

این تاریخ‌نگار و پژوهشگر مورد علاقه خامنه‌ای در ادامه نوشت: «این پرسش مطرح است که چرا مسئولین مربوطه درباره چنین مطالبی اطلاع‌رسانی نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند با انداختن تقصیر گردن این و آن برخی اقدامات عجیب و غیرقابل توضیح تاریخ اطلاعاتی ایران را استتار کنند.»

شهبازی در یادداشت خود پرسیده است: «آیا اعلام نفوذ اسرائيل آنقدر سنگین است که ترجیح می‌دهند اعتماد عمومی به سیستم اطلاعاتی کشور مخدوش شود ولی نپذیرند که اسرائیل، یا هر جای دیگر، در این سیستم نفوذی داشته و گاه رفتارهایی دیکته شده که منشاء آن دشمن بوده است؟»

او خواهان «اصلاح و نوسازی» دستگاههای امنیتی جمهوری اسلامی شد و نوشت: «آيا پذیرش واقعیت‌، اولین گام ضروری برای اصلاح و نوسازی نیست.»

اعترافات اجباری و فرجام نامعلوم پرونده ترور دانشمندان هسته‌ای

مازیار ابراهیمی و شمار دیگری از کسانی که اواخر دهه هشتاد و اوایل دهه نود در ایران به اتهام دست داشتن در «ترور دانشمندان هسته‌ای» بازداشت شدند بعد از چند سال زندان اکنون آزاد شده‌اند. مازیار ابراهیمی که به آلمان مهاجرت کرده است فاش کرد که در جریان این بازداشت وی و شماری دیگر از بازداشت شدگان تحت شکنجه، تهدید و ماه‌ها حبس در سلول انفرادی به «اعترافات اجباری» واداشته شدند.

حاصل آن اعترافات اجباری در صدا و سیمای جمهوری اسلامی و تحت عنوان فیلمی به نام «کلوپ ترور» پخش شد که در آن این افراد براساس نظر مسئولان پرونده و بازجویان خود از سفر به اسرائیل و آموزش در آنجا سخن می‌گفتند اما حالا قطعی شده است که همه آن سخنان، سناریوی نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی بوده و واقعیت نداشته است.

اکنون این پرسش حتی در میان طیفی از مسئولان جمهوری اسلامی وجود دارد که «ترور دانشمندان هسته‌ای» از سوی چه کسانی انجام شده است.

محمود صادقی نماینده مجلس شورای اسلامی هفته گذشته و بعد از افشاگری مازیار ابراهیمی، با «طرح سوال» از وزیر اطلاعات پرسید: «مازیار ابراهیمی» که در فیلم پخش شده از صدا و سیما «صریحا به نقش خود در فرماندهی عملیات ترور دانشمندان هسته‌ای اعتراف کرده بود، آزاد شده و در کشور آلمان مقیم شده، توضیح دهید: آیا فرد یاد شده واقعا همان کسی است که اعترافات او از صدا و سیما پخش شد؟ مبنی آزادی او چه بوده است؟ آیا ادعای او مبنی براینکه تحت شکنجه مجبور به اعتراف شده صحت دارد؟» و «رسیدگی به پرونده دانشمندان هسته‌ای به کجا منتهی شده است؟»

محمود علوی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، هنوز برای پاسخ دادن به سوالات در مجلس حاضر نشده است، اما علی ربیعی، سخنگوی دولت، که خود از بنیانگذاران وزارت اطلاعات و پس از آن هم سال‌ها از معاونان حسن روحانی در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بود، تایید کرد که اعترافات پخش شده از صدا و سیمای جمهوری اسلامی دروغین و مازیار ابراهیمی و دیگر بازداشت شدگان در «پرونده ترور دانشمندان هسته‌ای» بی‌گناه بوده‌اند.

ربیعی البته تاکید کرد که «این اتفاق در این دولت رخ نداده است» و «اطلاعات کلی که در این زمینه دارم این است که به جز یک مورد در بقیه موراد کار کارشناسی صورت نگرفته است، همان موقع از این افراد دلجویی و عذرخواهی شده است، کارشناسان ضد جاسوسی در این پرونده حضور نداشتند و کارشناسان دیگری در این پرونده دخیل بودند.»

یک سال بعد از رونمایی اسرائیل از اسناد هسته‌ای ایران

انتشار خبر «نفوذ اسرائیل» در دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی از سوی عبدالله شهبازی، درحالی منتشر شد که یک‌سال قبل در شامگاه دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، با حضور در وزارت دفاع این کشور طی یک کنفرانس رسانه‌ای از آنچه «اسناد و مدارک پیشرفت محرمانه هسته‌ای ایران» نامید، رونمایی کرد.

نتانیاهو گفت که این اسناد نشان می‌دهد ایران بعد از برجام نیز جامعه جهانی را با «بی‌شرمی فریب داده» و برنامه اتمی خود را به برخی مراکز پنهانی خارج از سایت‌های هسته‌ای منتقل کرده است.

او تاکید کرد که اسرائیل از چند هفته پیش «بیش از نیم تن مدرک شامل ۵۵ هزار سند که روی ۱۸۳ سی‌دی ذخیره شده را در خصوص پروژه عماد، یک پروژه تحقیقات هسته‌ای مخفیانه ایران، در اختیار گرفته است.»

نتانیاهو گفت که اسرائیل در این اسناد به اطلاعاتی دست پیدا کرد که نشان می‌دهد ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای تلاش می‌کرده و پس از امضای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ همه اسناد مربوط را در یک مرکز محرمانه در حومه تهران مخفی کرده بود.

با آنکه مقام‌های جمهوری اسلامی ابتدا واکنش صریحی، جز جملاتی به کنایه در این خصوص نداشتند، اما تیر ۱۳۹۷ محمدجعفر منتظر، دادستان کل کشور، با اشاره به «برخی اخبار منتشرشده مبنی دسترسی اسرائیل به اطلاعات هسته‌ای ایران»، به طور ضمنی این خبر را تایید کرد و گفت: «ما هر چه هشدار می‌دهيم که مراقب نفوذی‌ها باشيد که يک دسته آن‌ها می‌توانند تحت دوتابعيتی‌ها برنامه خود را اجرا کنند، می‌گويند دوتابعيتی نداريم. ما ليست می‌دهيم و می‌گوييم احتياط اين است که در مراکز مهم از دوتابعيتی‌ها استفاده نکنيم.»

تاریخ‌نگار نزدیک به خامنه‌ای کیست

عبدالله شهبازی، که اکنون از «فرار مسئول پرونده ترور دانشمندان هسته‌ای به اسرائیل» و نفوذ اسرائیل به دستگاه‌های اطلاعاتی امنیتی جمهوری اسلامی خبر داده است، در دوران انقلاب۱۳۵۷ از اعضای حزب توده بود که در جريان‏‎ ‎برخورد با اين حزب و بازداشت رهبران آن در اوايل دهه۶۰‏‎ ‎دستگير شد و بعد از آزادی ‎به يکی از همکاران دستگاه‌های امنیتی و پس از ‏‏تشکيل‎ ‎وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی به‎ ‎يکی از همکاران اين وزارتخانه تبديل شد.

او از بنيانگذاران ‏‏«مرکز پژوهش‌های‎ ‎سياسی» وزارت اطلاعات در دوران وزارت‎ ‎‏علی فلاحيان است و بيش از ده سال یکی از مديران ‏ ‎آن بود.

شهبازی پس از تاسیس این مرکز برای وزارت اطلاعات، به گفته خود با حکم ‏رهبر‎ ‎جمهوری اسلامی ‏در «موسسه‎ ‎مطالعات تاريخ معاصر ايران» وابسته به بنياد مستضعفان‎ ‎رفت و مدت‌ها نیز در این موسسه فعالیت می‌کرد. او تا اواسط دهه هشتاد همکاری‎ ‎نزديکی با شماری از چهره‌های امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی در کیهان و مرکز‎ ‎اسناد انقلاب اسلامی داشت.

از اواسط دهه هشتاد اما در جریان اختلافات درونی که به افشاگری شهبازی علیه محی‌الدین حائری شیرازی و روح‌الله حسینیان منجر شد، برای مدتی بازداشت و سپس آزاد شد.

افشاگری شهبازی در نهایت منجر به برکناری حائری شیرازی از نمایندگی ولی‌فقیه در استان فارس و امامت جمعه شیراز شد.

شهبازی ارتباط نزدیکی با شخص علی خامنه‌ای و اعضای دفتر او و در سال‌های اخیر با برخی از فرزندان رهبر جمهوری اسلامی دارد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy