Thursday, Aug 22, 2019

صفحه نخست » تفاهم آمریکا-روسیه در "باز گذاشتن دست اسرائیل" برای حمله به پایگاه‌های موشکی سپاه

alsharq_082219.jpgمنابع دیپلماتیک غربی به روزنامه «الشرق الاوسط» خبردادند؛ بمباران مخازن سلاح و پایگاه‌های موشکی ایران در عراق توسط اسرائیل که در هفته‌های گذشته ۳ بار تکرار شده، در سایه تفاهم آمریکایی- روسی در این زمینه صورت گرفته‌است.

به گزارش الشرق الاوسط به نقل از این منابع، براساس تفاهم آمریکا و روسیه که در آن تضمین امنیت اسرائیل و تعقیب ایران در عراق و سوریه اولویت داده شده، اسرائیل اقدام به بمباران مخازن و پایگاه‌های ایران در عراق می‌کند.

این منابع افزودند که براساس این تفاهم، تل آویو نباید حملات خود را رسماً اعلام کند تا زمینه کنترل تنش منطقه ای فراهم شود.

در این میان نشست سه‌گانه روسای شورای امنیت آمریکا، روسیه و اسرائیل در قدس غربی که چندی پیش برگزار شد و این منابع در این باره افزودند: آن نشست نمادین بود و ترجمه نتایج دو نشست ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ مبنی بر اولویت دادن به امنیت اسرائیل در سوریه و عراق همراه با حضور روسیه و احتمال عقب‌نشینی آمریکا از منطقه بود.

این منابع اعلام کردند: در نوزدهم ژوئیه، اسرائیل نخستین بار از زمان حمله هوایی به تأسیسات هسته‌ای عراق در دهه هشتاد میلادی، پایگاه متعلق به تیپ ۵۲ حشدالشعبی در منطقه آمرلی استان صلاح الدین واقع در شمال شرق عراق را هدف گرفت.

همچنین در بیست و هشتم همان ماه، حمله دوم هوایی، پایگاه اشرف در استان دیالی را مورد حمله قرار داد.

در فاصله زمانی میان نوزدهم و بیست و هشتم ژوئیه، اسرائیل دست به بمباران تپه راهبردی الحاره در حومه درعا در نزدیکی منطقه جولان اشغالی آن هم برای سومین بار زد.

در ۱۲ ماه اوت جاری نیز، انفجاری مشکوک در زاغه مهمات یکی از گروه‌های وابسته به حشد الشعبی در پایگاه الصقر در جنوب بغداد روی داد که برخی این انفجار را در نتیجه حمله پهپاد یا جنگنده اف ۳۵ دانستند.

عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق در شانزدهم ماه کنونی با صدور فرمانی بی‌سابقه تأکید کرد پرواز هر گونه هواپیمای نظامی در سراسر آسمان عراق بدون اجازه شخص نخست‌وزیر ممنوع است، وی همچنین یک ماه فرصت داد پایگاه‌های نظامی و انبارهای مهمات از داخل شهرها به بیرون از آن انتقال یابد.

در همین رابطه، فرماندهی نیروهای آمریکایی در پاسخ به این فرمان اعلام کرد: «ما در داخل خاک عراق که دارای حاکمیتی مستقل است، مهمان هستیم و ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا بلافاصله به دستورات صادر شده از سوی نخست‌وزیر عراق پایبند خواهد ماند.»

از سوی دیگر، واشینگتن در چارچوب سیاست فشار حداکثری علیه ایران و بدون لطمه زدن به حضور آمریکا در عراق همراه با احتمال هماهنگی عملیاتی ایالات متحده و اسرائیل به دلیل حضور آمریکا در عراق، به این موضوع چراغ سبز نشان داد.

در این میان، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل با شکستن «رویکرد سکوت‌محور» خود در اظهاراتی تلویحاً به دست داشتن اسرائیل در حملات انجام شده به پایگاه‌های حشدالشعبی، متحد نزدیک ایران اعتراف کرد.

بنیامین نتانیاهو دیروز در اوکراین، طی سخنانی با اشاره به حمله اخیر به مواضع حشدالشعبی در شمال عراق تصریح کرد: «ایران در هیچ‌کجا مصون نیست. در هر نقطه‌ای که نیاز باشد، علیه ایران اقدام می‌کنیم و دست ما می‌تواند از این هم درازتر شود».

در پایان باید گفت اگر تفاهم آمریکا و روسیه برای تضمین امنیت اسرائیل در حال حاضر شامل عراق و سوریه می‌شود، این سؤالها باقی می‌ماند که در سایه دستیابی نتانیاهو به حمایت پوتین و عصبانیت وزیر دفاع سوریه از سرنگونی جنگنده روسیه در دریای مدیترانه، هماهنگی میان تل آویو و مسکو علیه ایران در سوریه تاکی ادامه می‌یابد؟ تعادل میان هدف قرار دادن ایران در عراق و میان چراغ سبز واشینگتن با وجود نیروهای آمریکایی در عراق، تاکی حفظ خواهد شد؟



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy