Friday, Aug 23, 2019

صفحه نخست » ظریف در میان دو رئیس جمهور و یک برجام + جزئیات پیشنهادی فرانسه

maczarif_082319.jpgیورونیوز - شواهد نشان می دهد نشست گروه هفت به میزبانی فرانسه می تواند به صحنه چالش های دیپلماتیک و گفتگوهای پرحاشیه بین رهبران جهان، خصوصا امانوئل ماکرون و دونالد ترامپ بیانجامد. به جز پرونده هسته ای ایران، برکسیت و تجارت بین الملل سه محور اصلی احتمالی گفتگوهای چالش برانگیز در نشست سه روزه گروه هفت خواهندبود.

به گفته رسانه های فرانسوی مهم ترین عامل مورد اختلاف این نشست بی تردید اختلاف نظر ماکرون و ترامپ برسر پرونده هسته ای ایران است. اختلاف نظرهایی است که ماه ها آغاز شده است اما به نظر می رسد در نشست گروه هفت به اوج برسد. نشست رئیس جمهوری فرانسه با وزیر خارجه ایران، محمد جواد ظریف، در پاریس درست پیش از این دیدار اهمیت اختلاف ها را روشن تر می کند.

هدف اصلی ماکرون کاهش تحریم های آمریکا علیه ایران است. به گفته خبرگزاری فرانسه، رئیس جمهوری فرانسه از دونالد ترامپ خواهد خواست تا درباره تحریم فروش نفت ایران تجدیدنظر کند و یا دست کم دستور کاهش تحریم ها را صادرکند.

در مقابل ماکرون تضمین خواهد کرد که ایران کاملا به برجام متعهد خواهد ماند. امانوئل ماکرون البته برای متقاعد کردن دونالد ترامپ کار دشواری پیش رو دارد. رئیس جمهوری آمریکا به تازگی گفته است که «ماکرون حق ندارد به جای آمریکا درباره پرونده هسته ای ایران حرف بزند و یا تصمیم گیری کند.»

جزئیات المانیتور از بسته پیشنهادی فرانسه به ایران و آمریکا: اعطای معافیت به برخی خریداران نفت ایران در ازای مذاکرات محدود

لارا روزن در المانیتور نوشت: پس از هفته ها مشورت با ایرانی ها و کاخ سفید، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه انتظار می رود که ترامپ را برای اعطای مشوق های اقتصادی محدود به ایران در ازای بازگشت تهران به میز مذاکره و پایبندی کامل به برجام تحت فشار قرار دهد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛، در ادامه این مطلب آمده است: اما در حالیکه ترامپ گفته است که اماده ی توافق جدید با ایران است، کاخ سفید نشانه های زیادی از خود در مورد پذیرش این ایده فرانسه بروز نداده است.

مکرون روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: ما پیشنهاداتی برای کاهش تحریم ها یا مکانیزمی برای جبران تحریم ها در جهت فراهم کردن شرایط برای زندگی بهتر مردم ایران، ارائه کرده ایم.

دیپلمات ها و کارشناسان می گویند که فرانسه به دنبال اخذ چراغ سبز از ترامپ برای اعطای معافیت مالی به تعدادی از خریداران نفت ایران برای مدتی محدود در زمان مذاکرات است.

یک مقام اروپایی که خواستار افشای نامش نبود، این پیشنهاد فرانسه را به عنوان پیشنهادی برای مدتی کوتاه و مذاکراتی محدود همراه با مشوق های محدود برای آزمودن فضا توصیف کرده است.

رادیو بین المللی فرانسه نوشت: به عقیدۀ آملی شِلی، جامعه‌شناس متخصص ایران، محور اصلی گفتگوهای ظریف با مقامات فرانسوی "نحوۀ دور زدن تحریم‌ها و نقش اینستکس است". این کارشناس فرانسوی نسبت به این مذاکرات خوشبین است زیرا به عقیدۀ او بعد از خروج آمریکا از برجام "انتظار می‌رفت که ایران نیز از توافق خارج شود و فعالیت‌های اتمی را از سر گیرد. اما چنین نشد، بنابراین می‌توان نسبت به نتایج مذاکرات تا حدی امیدوار بود".

قرار است که ظریف با ژان ایو لودریان، وزیر خارجۀ فرانسه نیز ملاقاتی داشته باشد. احتمال دارد که موضوعات دیگری چون بازداشت فریبا عادلخواه، پژوهشگر دوتابعیتی نیز در گفتگوهای ظریف و مقامات فرانسوی مطرح گردد.

ظریف: گفتگوها با ماکرون خوب و سازنده بود

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز جمعه گفتگوهای خود با امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه را «خوب و سازنده» توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری های ایران محمد جواد ظریف گفت: «بحثی که با رئیس جمهور فرانسه داشتیم در ادامه تماس‌های تلفنی روسای جمهور دو کشور در چند هفته گذشته است. فرانسه پیشنهادهایی را ارائه کرده بود و پیشنهادهایی را ما ارائه کردیم درباره نحوه اجرای برجام و گام‌هایی که نیاز است طرفین بردارند».

وزیر امور خارجه ایران درباره رایزنی های امانوئل ماکرون با رهبران دیگر کشورهای عضو گروه هفت گفت: «گفت‌وگوهای خوب و سازنده‌ای بود، البته به این بستگی دارد که چگونه اتحادیه اروپا بتواند به تعهداتی که در قالب برجام و همینطور تعهداتی که بعد از برجام و خروج آمریکا داده، عمل کند. البته اجلاس جی هفت هم هست و فرصتی برای آقای ماکرون وجود دارد که با سایر اعضای اروپایی ۱+۴ و اگر بخواهند با سایر اعضای گروه هفت صحبت کنند».

محمد جواد ظریف درباره موضع ایران درباره برجام نیز گفت: «ما گفت‌و‌گوها را ادامه می‌دهیم و تماس‌های ماکرون نیز با آقای روحانی ادامه خواهد داشت. دیدگاه‌های ما کاملا مشخص است. ما برجام را غیر قابل مذاکره مجدد می‌دانیم».

وزیر امور خارجه ایران درباره پیشنهادهای فرانسه برای کاهش تنش بین تهران و واشنگتن گفت: «پیشنهادهایی که دارند درباره نحوه انجام تعهداتی است که اروپا برای اجرایی شدن برجام داشته، یعنی رسیدن منافع اقتصادی برجام به مردم ایران. زمانی که این گفت‌وگوها به نتیجه برسد جزئیات آن اعلام می شود».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy