Monday, Aug 26, 2019

صفحه نخست » جدیدترین واکنش ترامپ به سفر غیرمنتظره ظریف به فرانسه

37964F19-75B6-423F-9B8B-8510E10B239E.jpegصدای آمریکا

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، گفته است دولت او به دنبال «تغییر رژيم» در ایران نیست، بلکه خواهان شکل‌گیری یک ایران «قدرتمند» است و اضافه کرد از سفر محمدجواد ظریف به فرانسه مطلع بوده است.

به گزارش رویترز، ترامپ گفت او از دعوت محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران، به فرانسه «شگفت‌زده» نشده است، چرا که «از سفر او [به فرانسه] مطلع بودم.»

رئیس جمهوری ایالات متحده اضافه کرد در جریان سفر ظریف به فرانسه، تمایلی به ملاقات با وزیر امور خارجه ایران نداشته است؛ چرا که «برای ملاقات با ظریف خیلی زود بود.»

پیشتر رسانه‌ها نوشته بودند که کاخ سفید در جریان سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به فرانسه نبوده است.

عصر یکشنبه اعلام شد که وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به شهر بیاریتز محل برگزاری نشست رهبران گروه هفت سفر کرده است.

👈مطالب بیشتر در سایت صدای آمریکا

ظریف در جریان این دیدار با امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، دیدار کرد. هنوز جزئیات زیادی از این گفت‌وگوها اعلام نشده است.

7925D9E.jpgفرانسه از مدتی پیش به دنبال میانجیگری بین ایران و آمریکا است. با این حال پرزیدنت ترامپ چندبار گفته است که فرانسه نماینده آمریکا در این مذاکرات نیست و «آمریکا مسیر خود را در قبال مسئله ایران دنبال می‌کند.»

پرزیدنت ترامپ همچنین گفت دولت او به دنبال «تغییر رژيم» در ایران نیست: «ما خواستار یک ایران قوی هستیم، نه تغییر رژیم. دیده‌اید که در ۲۰ سال گذشته چه اتفاق‌هایی افتاده و این اصلا خوب نیست.»

رئیس جمهوری آمریکا همچنین اضافه کرد که او خواستار «یک ایران ثروتمند» است، البته اگر «خودشان تمایل داشته باشند.» پرزیدنت ترامپ گفت: «آن‌ها می‌توانند فقیر هم باقی بمانند. بگذارید چیزی به شما بگویم، وضعیت فعلی زندگی مردم در ایران اصلا قابل قبول نیست.»

پرزیدنت ترامپ از زمان افزایش فشار بر جمهوری اسلامی، پیشنهاد مذاکره بدون پیش شرط را به مقامات ایران داده بود که تاکنون رهبر جمهوری اسلامی با آن مخالفت کرده است.

ایالات متحده می گوید توافق هسته‌ای ایران با کشورهای پنج به علاوه یک موسوم به برجام نتوانسته مانع فعالیت های بی ثبات کننده جمهوری اسلامی و همچنین برنامه موشکی این کشور شود.

رئیس جمهوری آمریکا سال گذشته ایالات متحده را از برجام خارج کرد و در دو مرحله تحریم های هسته ای علیه جمهوری اسلامی را بازگرداند.

دولت پرزیدنت ترامپ در یکسال اخیر فشار حداکثری را بر ایران اعمال کرده و گفته است که رژیم ایران باید مثل یک کشور عادی رفتار کند و از تلاش برای دستیابی به جنگ‌افزارهای هسته‌ای، برنامه گسترده موشکی، کمک به تروریسم، و سایر اقدامات تنش برانگیز خود دست بردارد.

در ماه‌های اخیر تنش بین ایران و آمریکا افزایش یافت.

آمریکا در ابتدای سال ۹۸، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد. ایران تهدید به بستن تنگه هرمز کرد و در دو حادثه نیز جمهوری اسلامی به خرابکاری در نفتکش های دیگر کشورها متهم شد. ایالات متحده شواهد حمله ایران به نفتکش ها در دریای عمان و همچنین حمله به پهپاد آمریکا در حریم بین المللی را به شورای امنیت سازمان ملل در ابتدای تیرماه گزارش کرد.

وزیر خارجه آمریکا اول خرداد سال گذشته با اعلام راهبرد جدید آمریکا در قبال ایران، ۱۲ شرط ایالات متحده برای توافق با جمهوری اسلامی را برشمرد که در واقع فهرست خواسته‌های ایالات متحده از جمهوری اسلامی یا به عبارتی جزئیات تغییر رفتار رژیم ایران است. برخی از این شروط شامل توقف حمایت از تروریسم و خودداری از اقدامات مخرب در منطقه نظیر حمایت از حزب الله لبنان و دخالت در کشورهای منطقه است.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، اواخر تیرماه گفته بود که پرزیدنت ترامپ در رسیدن به هدف تعیین شده مبنی بر تغییر دادن رفتار رهبران جمهوری اسلامی ایران، مصمم و جدی است و ایران باید بسیار مراقب باشد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy