Friday, Aug 30, 2019

صفحه نخست » ۷ نفری که قیمت خودرو را مدیریت می‌کنند

khodro.jpgایران وایر - بهنام قلی‌پور -اردیبهشت ماه امسال بود که عبدالله رضیان، عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت که «تأمین حدود ۵۰ درصد قطعات مورد نیاز صنعت خودرو در انحصار هفت نفر است.»

رضیان گفته بود که این افراد مدیریت قیمت خودرو را در اختیار دارند و می‌توانند به طور دلخواه قیمت‌ها را کاهش یا افزایش دهند و این موضوع رانت را به‌وجود آورده است.

این نماینده مجلس نامی از این افراد نبرد، اما به نظر می‌رسد منظورش کسانی بودند که اداره گروه کروز و مدیریت بازار خودرو در ایران را بر عهده دارند.

محمد علی‌پور، حمید کشاورز و همسرش فردانه علمیه به همراه حمیدرضا منجی، منصور پورزرین، نادر ابوالحسنی سخا و امیر عباس حسینی هفت نفری هستند که اداره گروه کروز را به عهده دارند. گروهی که گزارش شده بخش زیادی از بازار خودرو را مدیریت کرده و تحت کنترل خود دارند.

یک کانال تلگرامی هم به نام «اختاپوس» که به تازگی راه‌اندازی شده ،به معرفی مافیای خودرو پرداخته است. این کانال با انتشار چندین ویدئو به معرفی گروه کروز و این هفت نفر و فعالیت‌هایشان در صنعت خودرو پرداخته است.

مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

این کانال اسناد و مدارکی از این افراد منتشر کرده که نشان می‌دهد سه نفر از آن‌ها دارای تابعیت مضاعف هستند.«اختاپوس» نوشته که محمد علی‌پور، حمید کشاورز و همسرش فردانه علمیه دارای تابعیت‌های

آمریکا، کانادا و امارات هستند و مطابق قانون باید اموال آن‌ها مصادره شود.

نام این سه نفر در فهرستی که اخیرا جواد کریمی قدوسی، نماینده مجلس از افراد دوتابیعتی منتشر کرده نیز دیده می‌شود.

کانال «اختاپوس» علی‌پور را «یکی از اضلاع مافیای کروز که به عنوان اصلی‌ترین سهام‌دار شرکت ایران خودرو شناخته می‌شود» معرفی کرده است.

این کانال همچنین سندی از علی‌پور منتشر کرده نشان می‌دهد وی در انتخابات سال ۲۰۰۸ آمریکا به ستاد انتخاباتی باراک اوباما کمک مالی کرده است.

علیپور از طریق ویسمن موتور، یکی از اصلی‌ترین سهام‌داران گروه خودرویی بهمن است. سال ۱۳۹۵ خبرگزاری فارس خبر از واگذاری گروه خودروسازی بهمن به ویسمن موتور دارد. این خبرگزاری نوشت: «شرکت ویسمن موتور از مجموعه شرکت های تابعه گروه صنایع تولیدی کروز از خرید سهام سه شرکت مالک 62.2 درصدی سهام گروه خودرو سازی بهمن خبر داده است. »

بهمن توسط وزارت خزانه داری آمریکا در فهرست تحریم قرار گرفته است.

کانال تلگرامی اختاپوس نوشته حمید کشاورز و همسرش فردانه علمیه دارای املاک متعدد گران‌قیمتی در آمریکا هستند و ارزش هر یک از این املاک بیش از میلیون‌ها دلار است. برخی اطلاعات فردی شهروندان آمریکا و کانادا در دسترس عموم قرار می‌گیرد و جستجوهای ایران وایر نشان می‌دهد که یافته‌های این کانال تلگرامی بر اساس همان اطلاعات است.

اختاپوس همچنین نوشته حمیدرضا منجی، منصور پورزرین، نادر ابوالحسنی سخا و امیر عباس حسینی از اصلی‌ترین مهره‌های گروه کروز در انجمن نیکوکاران «کروزیار» گرد هم آمده‌اند.

این انجمن در سال ۱۳۹۷ با سرمایه اولیه یک میلیارد ریالی تاسیس شد.

در اقتصاد ایران ۱۵ هزار خیریه با ۴۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی وجود دارد که هیچ‌کدام از آن‌ها صورت‌های مالی خود را منتشر نمی‌کنند و این خیریه هم جزئی از آنهاست.

در ایران برخی خیریه‌ها مدت‌هاست به مکانی برای پول‌شویی و فرار از پرداخت مالیات تبدیل شده‌اند و از عملکرد مالی آنها اطلاعات زیادی در دست نیست.

خیریه گروه کروز، عملکرد این گروه در صنعت خودروسازی و روابط فردی و مناسبات کاری و تجاری پشت پرده آنها در یک سال اخیر مورد توجه بسیاری بوده است.

سایت «بازتابخبر» از جمله سایت‌های است که درباره این گروه نوشته که «کروز به طور غیرمستقیم بزرگترین سهامدار ایران خودرو است از محل بی‌توجهی دستگا‌‌ه‌های نظارتی توانسته با ثبت شرکت‌های اقماری جایگاه خوب و مطمئنی را در هیئت مدیره بزرگترین کارخانه ی خودروسازی ایران به دست آورد.»

این توجهات که در اغلب موارد با انتقاد‌ها و اعتراض‌ها همراه بوده در نهایت منجر به صدوربیانیهای از سوی حمیدرضا صمدی، محمد علیپور و حمید کشاورز شد که در آن خود را «از سربازان نظام جمهوری اسلامی» معرفی کردند.

از زمان صدور این بیانیه یک سالی است که می‌گذرد و گزارش‌ها حکایت از بازداشت دست‌کم ۲۵ نفر در پرونده خودروسازان و قطعه‌سازان دارد.

بازداشت چند مدیر ایرانخودرو و سایپا در کنار بازداشت رئیس سازمان خصوصی سازی از مهمترین این بازداشت‌هاست که در دو هفته اخیر خبرساز شده است.

برخی گزارش‌های تائید نشده هم حکایت از آن دارد که برای برخی اعضای گروه کروز نیز در قوه قضائیه پرونده تشکیل شده است، اما از جزئیات آن تاکنون اطلاعاتی منتشر نشده است.

در پی بازداشت این تعداد از مدیران صنعت خودروسازی بازار خودرو هم دست‌خوش تغییر قیمت شده و قیمت برخی خودرو‌ها بین یک تا هفت میلیون تومان کاهش یافته است.

صنعت خودرو هم هم‌چون سایر صنایع و نهاد‌های دولتی و حاکمیتی به فساد آلوده شده که هنوز ابعاد آن به روشنی اعلام نشده و معلوم نیست که در آینده چند مدیر دیگر در این رابطه بازداشت خواهند شد.

نام چهار یا هفت خانواده با این صنعت در ایران گره خورده است که به نظر می‌رسد پرونده‌هایی از آنها در قوه قضائیه موجود است که زمان رسیدگی به آنها معلوم نیست.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy