Tuesday, Sep 3, 2019

صفحه نخست » زیباکلام: نظام جمهوری اسلامی با اتهاماتی "من درآوردی" جلوی مخالفانش را می‌گیرد

zibakalam.jpgالعربیه - صادق زیباکلام، با انتقاد شدید از عملکرد قوه قضاییه در صدور احکام سنگین برای فعالان مدنی و خبرنگاران زن، خطاب به رئیسی که پس از ریاست بر این قوه چنین احکامی صادر شده، اعلام کرد که نظام جمهوری اسلامی یکی از اصول بنیادی حقوق که «مطابقت مجازات با جرم» است را در نظر نمی‌گیرد و تلاش می‌کند با اتهامات «من درآوردی» که هیچ پایه و اساس حقوقی و جزایی ندارند، جلوی ابراز عقیده منتقدان و مخالفانش را بگیرد.

صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی، سه‌شنبه ۳ سپتامبر ۲۰۱۹، با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود به صدور احکام فعالان مدنی و خبرنگاران زن اعتراض کرد. او این احکام را «سنگین و بی سابقه» خواند و خطاب به رئیس قوه قضاییه چنین مجازات‌هایی را بدون توجیه «انسانی، اخلاقی و تربیتی» توصیف کرد.

او با اشاره به صدور حکم برای یاسمن آریانی، مژگان کشاورز، منیره عربشاهی به اتهام مخالفت با حجاب اجباری و ۱۱ سال و نیم و ۱۰ سال و نیم زندان برای عاطفه رنگریز و مرضیه امیری خبرنگار شرق به اتهام شرکت در اعتراضات کارگری، صدور چنین مجازات هایی را به منظور «ایجاد رعب و وحشت» دانست تا دیگران دست به چنین اقداماتی نزنند. زیباکلام رسیدن به بازدارندگی در این امر را غیر قابل تحقق خواند.

مطالب بیشتر در سایت العربیه

این استاد علوم سیاسی، یکی از اصول بنیادی حقوق را «مطابقت مجازات با جرم» اعلام کرد که از نظر او در رابطه با این احکام رعایت نشده است.

او با انتقاد از اتهامات سیاسی همچون «اقدام علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام»، «نشر اکاذیب»، «تشویش اذهان عمومی» و «اخلال در نظم عمومی»، آنها را اتهامات «من درآوردی» نظام که «هیچ پایه و اساس حقوقی و جزایی» ندارند توصیف کرد و تاکید کرد که نظام تلاش می‌کند با «ملعبه» کردن قانون از آن ابزاری برای جلوگیری از ابراز عقیده منتقدان و مخالفان بسازد.

گفتنی است، پس از ریاست ابراهیم رئیسی بر قوه قضاییه، برای روزنامه نگاران و برخی فعالان مدنی زن احکامی صادر شد که بی سابقه بود و مورد انتقاد شدید قرار گرفت، پروانه سلحشوری، نماینده مردم تهران در مجلس ایران نیز روز گذشته در جلسه علنی مجلس، ضمن انتقاد از میزان حکم‌های صادرشده برای افرادی مانند، مرضیه امیری و عاطفه رنگریز و نوشین جعفری، مقایسه این احکام با احکامی برای اختلاسگران را مایه تأسف دانست.

او با یادآوری وعده‌های رئیسی درباره رعایت عدالت و دادخواهی، خواستار تجدیدنظر در «بازداشت و احکام سنگین بازداشت‌شدگان تجمع روز کارگر» شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy