Friday, Sep 6, 2019

صفحه نخست » وزیر دفاع آمریکا: ایران دارد آهسته آهسته به طرف مذاکره می‌آید

USDM_083019.jpgایران اینترنشنال - مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، گفت به نظر می‌رسد ایران به تدریج در حال رسیدن به نقطه‌ای است که بتوان با این کشور مذاکره کرد.

او روز جمعه ۱۵ شهریور ماه در یک اندیشکده مطالعات دفاعی و امنیتی در لندن گفت: «از بعضی جهات به نظر می‌رسد ایران به تدریج در حال حرکت به نقطه‌ای است که بتوانیم گفت‌وگو کنیم و امید است که همین‌طور پیش رود.»

تنش‌های بین ایران و آمریکا از سال گذشته با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام و برقراری دوباره تحریم‌ها علیه ایران شدت گرفته است.

جمهوری اسلامی به تلافی این اقدام آمریکا برخی از تعهداتش در چارچوب برجام را متوقف ساخته و تهدید کرده است در صورت عدم بهره‌مندی از منافع این توافق، اجرای تعهدات بیشتری را متوقف خواهد کرد.

حسن روحانی‌، رییس جمهوری ایران، روز چهارشنبه گام سوم در کاهش تعهدات کشورش در چارچوب برجام را اعلام کرد.

روحانی تاکید کرد که گام سوم کاهش تعهدات برجامی با رفع محدودیت استفاده از نسل جدید سانتریفیوژها از سوی جمهوری اسلامی آغاز می‌شود. او گفت: «کلیه محدودیت‌های مربوط به تحقیق و توسعه برداشته خواهد شد و شاهد گسترش تحقیق و توسعه در زمینه سانتریفیوژها خواهیم بود.»

این در حالی است که امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه، در ماه‌های اخیر تلاش‌هایی را برای میانجیگری بین ایران و آمریکا آغاز کرده است.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا هم روز چهارشنبه احتمال ملاقات با روحانی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک را رد نکرد.

با این حال آمریکا تاکنون با کاهش تحریم‌های ایران موافقت نکرده و در روزهای گذشته تحریم‌های جدیدی را علیه تهران با هدف جلوگیری از قاچاق نفت ایران وضع کرده است. واشینگتن همچنین طرح فرانسه برای ایجاد یک خط اعتباری به مبلغ ۱۵میلیارد دلار برای جبران خسارت ناشی از تحریم‌ها برای ایران را رد کرد.

همزمان با صحبت‌های وزیر دفاع آمریکا، یک مقام ارشد وزرات دفاع این کشور گفت اسپر و همتای فرانسوی‌اش روز شنبه درباره نحوه هماهنگی نیروی دریایی دو کشور جهت تضمین آزادی تردد در تنگه هرمز گفت‌وگو خواهند کرد.

این مقام که نامش فاش نشده به خبرگزاری رویترز گفت: «ما می‌دانیم که فرانسه از مشارکت در [تامین] آزادی تردد دریایی و آوردن توانایی‌هایش در زمینه کشتیرانی به خلیج [فارس] بهره می‌برد و به دنبال راهی می‌گردیم که از این نفع برای هماهنگی بهتر با ابتکار عمل [آمریکا] استفاده کنیم.»

فرانسه از مشارکت در یک ائتلاف دریایی به رهبری آمریکا برای حفاظت از نفتکش‌ها و کشتی‌های باری در برابر تهدیدهای جمهوری اسلامی ایران در تنگه هرمز خودداری کرده است، اما به دنبال ایجاد یک نیروی دریایی اروپایی در این منطقه است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy