Tuesday, Sep 10, 2019

صفحه نخست » رضا تقی‌‌‌‎‎زاده: ترامپ در مسیر عبور از رژیم پیش می‌رود

Trump_Natanyahu.jpgکیهان لندن - نخست وزیر اسرائیل، دوشنبه نهم سپتامبر (۱۸ شهریور)، در یک کنفرانس مطبوعاتی این بار ابعاد تازه‌ای از فعالیت‌‌‌‎های اتمی رژیم ایران در بیابان‎‌‌های منطقه «آباده» در استان فارس را افشا کرد.

بنیامین نتانیاهو گفت، جمهوری اسلامی در این محل فعالیت‌‌های مخفیانه و غیرقانونی داشته که از آن برای توسعه سلاح اتمی استفاده می‌‌‎‎شده اما بعد از آنکه تاسیسات لو رفته آنجا را تخریب کرده‌‌اند.

او تاکید کرده اطلاعات در مورد این سایت اتمی در میان اسنادی است که موساد در یک عملیات سرّی از مرکز محرمانه‌‌ای در شورآباد در جنوب تهران خارج کرد.

مطالب بیشتر در کیهان لندن

به گفته نتانیاهو، رژیم ایران در این تأسیسات فعالیت‌‌‎‌‌‌‌های خطرناکی داشته و در پی دستیابی به سلاح اتمی بوده است.

او خطاب به رهبران رژیم ایران گفت، «اسرائیل می‌‌‌داند شما چکار می‌کنید، اسرائیل می‌داند کجا و درچه زمانی دارید چکار می‌کنید، ما دروغ‌های شما را برملا می‌‌‌‌کنیم و به شما اجازه تولید سلاح اتمی را نخواهیم داد.»

نخست وزیر اسرائیل در پایان از جامعه بین‌‌‌المللی خواست بیدار شوند و به کمپین فشار حداکثری پرزیدنت ترامپ بپیوندند. وی هشدار داد، حکومت ایران دست به کارهای خطرناکی می‌زند و «فشار، فشار، فشار تنها راهی است که می‌‌‎تواند رژیم را متوقف کند.»

ساعاتی پیش از برگزاری کنفرانس مطبوعاتی نتانیاهو، تعدادی راکت و خمپاره از غزه به خاک اسرائیل شلیک شد.

خبرگزاری رویترز، یکشنبه شب هشتم سپتامبر (۱۷ شهریورماه) به نقل از دو دیپلمات نوشت که بازرسان آژانس انرژی اتمی در نمونه‌‌برداری از خاک انبار تورفوزآباد در جنوب تهران که جمهوری اسلامی مدعی بود قالیشویی است آثار اورانیوم پیدا کرده‌اند.

این در حالیست که مقام‌‌های جمهوری اسلامی و رسانه‌‌های داخلی ایران وانمود می‌‌کنند سفر فروتا سرپرست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران موضوعی عادیست. او در گزارش مکتوب خود به شورای حکام آژانس تاکید کرده ایران باید به سرعت به پرسش‌های آژانس درباره فعالیت‌هایش پاسخ بدهد.

نتانیاهو اطلاعات جدید در مورد فعالیت‌‌های مخفی اتمی جمهوری اسلامی را پس از سفر کرنل فروتا سرپرست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و جانشین موقت یوکیا آمانو به تهران منتشر کرد، درست در روزی که شورای حکام آژانس در وین تشکیل جلسه دادند. پیش از سفر فروتا به تهران نیز رویترز گزارش آژانس در مورد شناسایی آثار مواد رادیو اکتیو با غلظت کم در تورقوزآباد را رسانه‌‌ای کرد که بلافاصله مورد توجه مقامات آمریکا از جمله جان بولتون قرار گرفت.

نتانیاهو هنوز بطور دقیق به جزییات فعالیت‌‌هایی که در تاسیسات «آباده» صورت گرفته اشاره نکرده است اما تایید وجود آثار اورانیوم در تورقوزآباد و در پی آن رسانه‌‌ای شدن تاسیسات مخفی «آباده» همزمان با سفر فروتا می‎‌تواند حاوی پیامی جدی به تهران باشد.

ترامپ در مسیر عبور از رژیم ایران پیش می‌رود

دکتر رضا تقی‌‌زاده نقش اهداف و انگیزه‌‌های سیاسی در انتشار همزمان این گزارش‌‌ها را تایید می‌‌کند و به کیهان لندن می‌‌گوید، در عین حال که باید منتظر گزارش رسمی دبیرکل موقت آژانس انرژی اتمی در مورد فعالیت‌‌های اتمی ایران بود باید در نظر گرفت که هرکدام از طرف‌‌های این ماجرا به دنبال منافع خودشان هستند.

به گفته این تحلیلگر سیاسی «در شرایط فعلی دونالد ترامپ نگران پیروزی خود در انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست، نتانیاهو به دنبال پیروزی در انتخابات اسرائیل است، اروپا در شرایط انتقالی قرار گرفته و ماکرون می‌خواهد در غیاب مرکل و جانسون نخست وزیر بریتانیا که درگیر دوران انتقالی و اجرای برکسیت است رهبر بلامنازع اتحادیه اروپا باشد و در شرایطی که نقش رهبری کشورهای بزرگ اروپایی را به او داده‌اند به دنبال فراهم کردن شرایطی برای پیروزی مجدد خود در انتخابات آتی فرانسه است و درواقع همه در پی منافع خودشان از جمله منافع شخصی هستند که امسال همه با یکدیگر همزمان شده ضمن اینکه جانشینی خامنه‌‌ای نیز مطرح است و همچنین انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفندماه ۱۳۹۸ که همه اینها پیش‌‌‎‎بینی تحولات را سخت و پیچیده‌‌ می‌‌کند.»

اما کفه ترازو به کدام سو سنگینی خواهد کرد؟ به سوی سیاست‌‌هایی که آمریکا در پیش گرفته و نتانیاهو از آن حمایت می‌‌کند یا به طرف آنچه امانوئل ماکرون با حفظ برجام و زیر عنوان «مهار جمهوری اسلامی» در پی آن است؟ دکتر تقی‌زاده معتقد است برای ترامپ «مهار رژیم ایران» دیگر موضوعیت ندارد و اکنون رهبران جمهوری اسلامی می‌‌دانند او در مسیر عبور از رژیم پیش می‌رود. وی می‌گوید، کفه ترازو به سمت ترامپ و نتانیاهو سنگین‌‌تر است و زمان به ضرر ماکرون و جمهوری اسلامی پیش می‌‌رود.

رضا تقی‌زاده در پاسخ به این پرسش که آیا این احتمال وجود دارد که برخلاف آنچه ماکرون رویاپردازی می‌‌کند، ناکام بماند، می‌‌گوید: «دو رئیس جمهور سابق فرانسه ساراکوزی و اولاند در انتخابات پیشین هر دو شکست خوردند و بار دوم به ریاست جمهوری نرسیدند، این احتمال هست که شاید ماکرون می‌‌خواهد تاریخ در مورد او تکرار نشود، اما مشهور است که فرانسوی‌‌ها خوش استقبال‌‌اند و بد بدرقه! و حالا ماکرون می‌‌خواهد این چرخه را بشکند.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy